Uj Ember

2006.09.10
LXII. évf. 37. (3030.)

Salkaházi Sára
boldoggá avatása
Budapesten
a Szent István-bazilikában
szeptember 17-én

Főoldal
Címlap
"Visszatér az Úr a Sionra"
A nemzetek méltósága
A püspöki konferencia a szlovák-magyar kapcsolatokról
"15. stáció: a feltámadás"
A karizmatikus megújulás közösségeinek találkozója
A Szentatya szülőhazájában
Aki értéktelent vet, az értéktelent arat
Lelkiség
A sebzett világ gyógyítója
Szentírás-magyarázat
Érteni annyi, mint megnyílni
Homíliavázlat
A liturgia szépsége az üdvösségre segít
LITURGIA
A hét szentjei
A hét liturgiája
B év
Katolikus szemmel
Terrorizmus - vallási alapon?
Két veszélyes kisebbség: az Al-Kaida és az amerikai neokonzervatívok
Az egyház és a közszolgálat
Erdő Péter bíboros fogadta a Magyar Rádió elnökét
Tudás az igazság fényében
NOE-demonstráció
Iskolakezdési támogatás a karitásztól
Élő egyház
Mégiscsak misztérium...!
Miért nehéz a hittant oktatni - és miért nehéz tanulni?
Az egyetemes testvériség napja
"Ne engedjétek, hogy kedveteket szegjék...!"
II. János Pál pápa győri látogatásáról
Jézus közelében
Sekrestyések lelkigyakorlata
Élő egyház
Assisi béketalálkozó
Vallási vezetők közös imája
Fórum
Jelek a világban
Társult tagok ígérettétele
Múltidéző
Könyvespolc
A tizenötödik század magyar egyháztörténete
Az Olvasó írja
Miért énekel a fülemüle?
Fórum
"Én menni templom"
Négy nap Litvániában
Fórum
Ferencesek konferenciája
Kapisztrán Szent Jánosról
Külföldön támogatja a magyarokat
László T. László Pro Ecclesia Hungariae díjas
A Tóra és a hegyi beszéd kapcsolatáról
Nemzetközi biblikuskonferencia Szegeden
Fórum
Kívánatra ölés - az eutanázia
Szent az élet
Az áldozatokra emlékezve
Papi zarándoklat a Székesfehérvári egyházmegyében
Életvédő konferencia Budapesten
Közös forrásból merítve
Segítő foglalkozásúak konferenciája
Segítsünk, amíg nem késő
A Homoródjánosfalva Alapítvány felhívása
Ifjúság
Veni Sancte az interneten
Az Egri főegyházmegye kezdeményezése
Az evangelizáció és a mozi
Látónap Székesfehérváron
Hol már ember...
Égi és földi vizeken
Jubileumi találkozó Csíksomlyón
REJTVÉNY
FŐVÁROSOK
Kultúra
"Isten cirógassa életüket! Zoli"
Latinovits Zoltán születésnapjára
Le a kalappal...!
Sámson és Delila a zsinagógában
Mind így tesznek?
Hangok Mozartról
Kupolák
Paletta
Fórum
A Duna gyermeke
Két keréken a Szigetközben
A paradicsomba vezető létra
Small is beautiful, avagy a kicsi szép
Mozaik
Boldoggá avatás Magyarországon
Szobrot állítottak Avianoi Márknak
Régi fény
Gyertyatartó-másolatok a Mátyás-templomban
Erőt meríteni az imádságból
Búcsú a Tolna megyei Remete-kápolnánál
Páncélos héjú licsiszilva

 

Small is beautiful, avagy a kicsi szép


Csempeszkopács

"Ma az óriási méretek szinte egyetemes bálványimádásában szenvedünk. Így hát feltétlenül szükséges a kicsinység erényeinek hangsúlyozása ott, ahol az helyénvaló". Ez az idézet Ernst F. Schumacher közgazdász Small is beautiful című könyvéből való, melynek az 1994-ben A kicsi szép címmel megjelent magyar kiadása is igazi bestseller volt. Olyannyira, hogy azóta ez az angol tőmondat - az egykori frappáns latin szólásokhoz hasonlíthatóan - nálunk is szállóigévé vált. Nemcsak közgazdászkörökben, hiszen a könyv, miközben az emberközpontú közgazdaságtan fontosságát és megvalósításának szükségességét tárgyalja, általános etikai, sőt esztétikai szempontokat is sorol, kellő gondolati hátteret adva világunk értékeinek és szépségeinek felismeréséhez, illetve újrafelfedezéséhez.

E könyvcím nekem például most a nyáron, Csempeszkopácson jutott az eszembe, miután hazánk talán leghíresebb műemlékének, a jáki bazilikának meglátogatása után csoportunk e kis falusi templomot is felkereste. Apró gyöngyszem ez hazánk térképén. A templom déli oldalán a puszta téglafalból kiemelkedő kis ajtó egyszerű cakkos motívummal díszített béllete, felette az Isten Bárányát ábrázoló timpanonnal alázatra sarkallja a közeledőt - ellentétben jáki társával, ahol a gazdagon díszített monumentális főkapu többszörösen csipkézett íves oszlopsora, melyet Krisztus és az apostolok monumentális szoboregyüttese koronáz, inkább a diadalmas egyház képét vetíti elénk. Íme, csak egy példa arra, hogy régi kis templomaink (hogy csak a nevezetesebbeket, a velemérit, a csarodait, a nógrádsápit vagy az erdélyi gelenceit említsem) jelentőségét nem elsősorban műemlék voltuk, illetve művészettörténeti jelentőségük adja, hanem az, hogy egyszerűségükkel a hűségre és a hivalkodástól mentes szolgálat fontosságára figyelmeztetnek.

Nekünk, magyar keresztényeknek ilyen figyelmeztető jel az egregyi román kori templom is. Nyolcszáz éve áll ott a falusi temető közepén, fenn a dombtetőn, mintha feladata ma már csak az lenne, hogy dacoljon a lenti luxusszállodák és a wellnesslétesítmények parádézó világával. Némán áll ott, de szerencsére süketen is, rideg falait nem rengetik meg a "turisztikaiinfrastruktúra-fejlesztés" jegyében a sógorok szórakoztatására idetelepített magyarosch Heurigerekből felhangzó sramlizene hullámai. Bár némasága így még inkább a rendületlen hit bizonyossága.

Persze hazánk és a Kárpát-medence legtöbb apró temploma nem tartozik a kiemelten védett műemlékek sorába. Holott ezek, mint az illető közösség mély hitét bizonyító kis kegyhelyek képezik nemzeti örökségünket. Némelyiküket nemhogy templomnak, de még kápolnának sem lehet nevezni, egyszerű, szegényes kápolnafülkék csupán. Sokuknak csak bádogtető jut, mégis szinte mindegyik ápolt, s szinte kivétel nélkül hófehérre vannak meszelve. Nem a vallási turizmus fellendítésére elnyert pályázati pénzből gondozzák őket, hanem mert az ott lakók magukénak vallják, s ezért szépnek akarják tudni azt. Azaz hagyományőrző, identitást megtartó szerepük az elsőrendű.

A Cserhát keleti lejtőjén, Mátraszőlős határában magasodó kápolna például a hagyomány, illetve a település nyugdíjasai által emelt emléktábla szerint arról nevezetes, hogy Rákóczi a szabadságharc bukását követően Lengyelország felé menekülve ott pihent meg. Vagy álljon itt a Lékához tartozó néhány tíz fős burgenlandi település, Teich bájos kis kápolnájának a példája. Jó, ha egyszerre öten elférnek benne, mégis tisztasága és példamutatóan rendezett környezete a hívő lélek tisztaságának bizonyítéka.

Örüljünk tehát a magasztos nagy dómok, a lelket az ég felé emelő lenyűgöző román és gótikus katedrálisok árnyékában meghúzódó kis templomainknak, hiszen, mint a zenében, Istent nem csak a Mátyás-templomban ünnepélyes keretek között felhangzó Budavári Te Deum dicséri, hanem a csendes orgonaszó is, mondjuk egy Bach-korálelőjáték vagy -triószonáta a kőröshegyi templomban. Különben is - ahogy Reményik Sándor írja (A kis templom a nagy dómban) - végső soron minden templom Isten szép teremtett világában, a nagy dómban áll, úgy, ahogy a számára oly kedves borbereki: A mérhetetlen szikladómban / A kis fatemplom félve áll. / Belőle félve száll az ének, / A dicséret a dóm urának: / A magasságok Istenének. // Mert emberkéz emelte csak. / Fenn az Úr lépked hallgatag, / A maga-építette dómban. / Önnön művében elmerül: / Az örök-szépben, örök-jóban.

Szende Ákos

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu