Uj Ember

2006.09.10
LXII. évf. 37. (3030.)

Salkaházi Sára
boldoggá avatása
Budapesten
a Szent István-bazilikában
szeptember 17-én

Főoldal
Címlap
"Visszatér az Úr a Sionra"
A nemzetek méltósága
A püspöki konferencia a szlovák-magyar kapcsolatokról
"15. stáció: a feltámadás"
A karizmatikus megújulás közösségeinek találkozója
A Szentatya szülőhazájában
Aki értéktelent vet, az értéktelent arat
Lelkiség
A sebzett világ gyógyítója
Szentírás-magyarázat
Érteni annyi, mint megnyílni
Homíliavázlat
A liturgia szépsége az üdvösségre segít
LITURGIA
A hét szentjei
A hét liturgiája
B év
Katolikus szemmel
Terrorizmus - vallási alapon?
Két veszélyes kisebbség: az Al-Kaida és az amerikai neokonzervatívok
Az egyház és a közszolgálat
Erdő Péter bíboros fogadta a Magyar Rádió elnökét
Tudás az igazság fényében
NOE-demonstráció
Iskolakezdési támogatás a karitásztól
Élő egyház
Mégiscsak misztérium...!
Miért nehéz a hittant oktatni - és miért nehéz tanulni?
Az egyetemes testvériség napja
"Ne engedjétek, hogy kedveteket szegjék...!"
II. János Pál pápa győri látogatásáról
Jézus közelében
Sekrestyések lelkigyakorlata
Élő egyház
Assisi béketalálkozó
Vallási vezetők közös imája
Fórum
Jelek a világban
Társult tagok ígérettétele
Múltidéző
Könyvespolc
A tizenötödik század magyar egyháztörténete
Az Olvasó írja
Miért énekel a fülemüle?
Fórum
"Én menni templom"
Négy nap Litvániában
Fórum
Ferencesek konferenciája
Kapisztrán Szent Jánosról
Külföldön támogatja a magyarokat
László T. László Pro Ecclesia Hungariae díjas
A Tóra és a hegyi beszéd kapcsolatáról
Nemzetközi biblikuskonferencia Szegeden
Fórum
Kívánatra ölés - az eutanázia
Szent az élet
Az áldozatokra emlékezve
Papi zarándoklat a Székesfehérvári egyházmegyében
Életvédő konferencia Budapesten
Közös forrásból merítve
Segítő foglalkozásúak konferenciája
Segítsünk, amíg nem késő
A Homoródjánosfalva Alapítvány felhívása
Ifjúság
Veni Sancte az interneten
Az Egri főegyházmegye kezdeményezése
Az evangelizáció és a mozi
Látónap Székesfehérváron
Hol már ember...
Égi és földi vizeken
Jubileumi találkozó Csíksomlyón
REJTVÉNY
FŐVÁROSOK
Kultúra
"Isten cirógassa életüket! Zoli"
Latinovits Zoltán születésnapjára
Le a kalappal...!
Sámson és Delila a zsinagógában
Mind így tesznek?
Hangok Mozartról
Kupolák
Paletta
Fórum
A Duna gyermeke
Két keréken a Szigetközben
A paradicsomba vezető létra
Small is beautiful, avagy a kicsi szép
Mozaik
Boldoggá avatás Magyarországon
Szobrot állítottak Avianoi Márknak
Régi fény
Gyertyatartó-másolatok a Mátyás-templomban
Erőt meríteni az imádságból
Búcsú a Tolna megyei Remete-kápolnánál
Páncélos héjú licsiszilva

 

Le a kalappal...!

Sámson és Delila a zsinagógában

Amikor a Zsidó Nyári Fesztivál szervezői elhatározták, hogy idén Camille Saint-Saëns Sámson és Deliláját mutatják be koncertszerűen a Dohány utcai zsinagógában, talán nem sejtették, kultúrtörténeti szempontból mennyire ideális lesz ez a helyszín. A párizsi Ste. Madeleine-templom orgonistájának hosszú vajúdás után megszületett operáját - amely a francia színházvezetőket kezdetben egyáltalán nem izgatta - Liszt Ferenc mutatta be és vitte sikerre Weimarban, 1877-ben. Mi köze a két komponista-előadóművésznek a Nagyzsinagógához? Amikor Pesten jártak, mindketten megnézték az Európában párját ritkító hatalmas imaházat, és - ami fontosabb - játszottak is a szentéllyel szerves egységet alkotó, Karl Hesse építette orgonán.

Évente néhány alkalommal Budapest legnagyobb hangversenytermévé alakul a nagy zenei múlttal büszkélkedő zsinagóga, amely háromezer ember számára kínál ülőhelyet. Ha leszámítjuk a beengedés körülményességét, túl vagyunk a fémkereső detektoron való átjutás repülőteret idéző tortúráján, átadhatjuk magunkat az épület szépségének. A férfiembernek persze az előírások szerint fejfedőről is gondoskodnia kell. A nyár végi jó időben pedig nem egyszerű olyan alkalmatosságot találni, amelyik egyrészt nem esik le, másrészt lehetővé teszi a műélvezetet a fülledt térben eltöltött közel három óra alatt. Egyesek kalapot vesznek, mások barettet, baseballsapkát hoznak, de szép számmal vannak olyanok is, akik kölcsönkapott papír sábeszdeklit egyensúlyoznak a fejükön. No de ennyi "áldozatot", kényelmetlenséget egy jó koncert megér, márpedig a Sámson előadása várakozáson felül jól sikerült. Köszönhetően elsősorban Győriványi-Ráth György karmesternek, aki a produkcióra verbuválódott "haknizókból" (MÁV Szimfonikus Zenekar, Honvéd Férfikar és a Nemzeti Énekkar) valódi együttest formált, és a mostoha akusztikai viszonyok ellenére is jól, s együtt szólt a zenekar és a kórus. Egyes zenei megoldásokba persze bele lehet kötni: hogy a karmester "ledaráltatta" az első felvonás végén felcsendülő légies, finom balettzenét, hogy a zárókép Bacchanáliáját túlságosan szertelenre vette, és picit megbillentette hagyományos hangzásarányait, etc. - azonban semmilyen felfogásbeli, ízlésbeli különbségekből fakadó "akadékoskodás" sem teszi kétségessé, hogy Győriványi nagyszerű és megbízható operakarmester, van drámai érzéke, jól ismeri az adott mű drámai hatásmechanizmusait, és nem utolsósorban: figyel az énekesekre. A hazai zenei életből való száműzése, pontosabban fogalmazva "irányított" kigolyózása tipikus példája, mi zajlik itthon - kulturális téren (is). Persze, nincs új a nap alatt, közhely: legkiválóbb művészeink még mindig rendre külföldön csinálnak karriert.

De vissza a műhöz! Saint-Saënskezdetben oratóriumnak szánta Sámsonját, ezért e műfaji jellegzetességek kellőképpen "terhelik" is a zenedráma első fél óráját: a hallgatónak "túl kell lennie" a statikus, kissé semmitmondó "felelgetős" kórustételeken, azután elszabadulnak az érzelmek és indulatok... A francia operairodalom csúcsteljesítményei a jobbnál jobb áriák és duettek sora, melyek a nehézkes kezdés után egymást követik a templomdöntögető, bombasztikus végkifejletig. A várakozáson felül nagy sikert aratott koncert után sokakban megfogalmazódott a mai operaházi viszonyok ismeretében költőivé szelídült kérdés: Miért nem játsszák ezt a művet itthon? Jogos a felvetés, hiszen a főszerepeket még csak nem is külföldi világsztárok, hanem az Operaház művészei énekelték - mindannyian első alkalommal. A kottához erősen kötődő szólistáktól színészi alakítást illetlenség lett volna elvárni, de Bándi János, Anatolij Fokanov és különösen Wiedemann Bernadett így is igazán emlékezetes estével ajándékozta meg a fesztivál közönségét. Így a zsinagógából kilépve rögtön az jutott eszembe: Le a kalappal...!

Pallós

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu