Uj Ember

2006.09.10
LXII. évf. 37. (3030.)

Salkaházi Sára
boldoggá avatása
Budapesten
a Szent István-bazilikában
szeptember 17-én

Főoldal
Címlap
"Visszatér az Úr a Sionra"
A nemzetek méltósága
A püspöki konferencia a szlovák-magyar kapcsolatokról
"15. stáció: a feltámadás"
A karizmatikus megújulás közösségeinek találkozója
A Szentatya szülőhazájában
Aki értéktelent vet, az értéktelent arat
Lelkiség
A sebzett világ gyógyítója
Szentírás-magyarázat
Érteni annyi, mint megnyílni
Homíliavázlat
A liturgia szépsége az üdvösségre segít
LITURGIA
A hét szentjei
A hét liturgiája
B év
Katolikus szemmel
Terrorizmus - vallási alapon?
Két veszélyes kisebbség: az Al-Kaida és az amerikai neokonzervatívok
Az egyház és a közszolgálat
Erdő Péter bíboros fogadta a Magyar Rádió elnökét
Tudás az igazság fényében
NOE-demonstráció
Iskolakezdési támogatás a karitásztól
Élő egyház
Mégiscsak misztérium...!
Miért nehéz a hittant oktatni - és miért nehéz tanulni?
Az egyetemes testvériség napja
"Ne engedjétek, hogy kedveteket szegjék...!"
II. János Pál pápa győri látogatásáról
Jézus közelében
Sekrestyések lelkigyakorlata
Élő egyház
Assisi béketalálkozó
Vallási vezetők közös imája
Fórum
Jelek a világban
Társult tagok ígérettétele
Múltidéző
Könyvespolc
A tizenötödik század magyar egyháztörténete
Az Olvasó írja
Miért énekel a fülemüle?
Fórum
"Én menni templom"
Négy nap Litvániában
Fórum
Ferencesek konferenciája
Kapisztrán Szent Jánosról
Külföldön támogatja a magyarokat
László T. László Pro Ecclesia Hungariae díjas
A Tóra és a hegyi beszéd kapcsolatáról
Nemzetközi biblikuskonferencia Szegeden
Fórum
Kívánatra ölés - az eutanázia
Szent az élet
Az áldozatokra emlékezve
Papi zarándoklat a Székesfehérvári egyházmegyében
Életvédő konferencia Budapesten
Közös forrásból merítve
Segítő foglalkozásúak konferenciája
Segítsünk, amíg nem késő
A Homoródjánosfalva Alapítvány felhívása
Ifjúság
Veni Sancte az interneten
Az Egri főegyházmegye kezdeményezése
Az evangelizáció és a mozi
Látónap Székesfehérváron
Hol már ember...
Égi és földi vizeken
Jubileumi találkozó Csíksomlyón
REJTVÉNY
FŐVÁROSOK
Kultúra
"Isten cirógassa életüket! Zoli"
Latinovits Zoltán születésnapjára
Le a kalappal...!
Sámson és Delila a zsinagógában
Mind így tesznek?
Hangok Mozartról
Kupolák
Paletta
Fórum
A Duna gyermeke
Két keréken a Szigetközben
A paradicsomba vezető létra
Small is beautiful, avagy a kicsi szép
Mozaik
Boldoggá avatás Magyarországon
Szobrot állítottak Avianoi Márknak
Régi fény
Gyertyatartó-másolatok a Mátyás-templomban
Erőt meríteni az imádságból
Búcsú a Tolna megyei Remete-kápolnánál
Páncélos héjú licsiszilva

 

Miért nehéz a hittant oktatni - és miért nehéz tanulni?

Mégiscsak misztérium...!


Hittant tanítani nehéz. Tanulni sem könnyű. Ebben szinte mindenki egyetért, mégis azt szeretnék az elkötelezett katolikus szülők, hogy gyermekük megkedvelje a tantárgyat, s az iskolai évek után ne vesszen el a hit tanulásának vágya. Vannak, akik arról számolnak be, hogy a serdülőkorba, ifjúkorba jutott fiatalt a hitoktatás során szerzett kudarcok távolították el - sok esetben szerencsére csak átmenetileg - az egyháztól. Nagy a tétje tehát, hogyan folyik az önkormányzati, illetve az egyházi iskolákban a hitoktatás. Ez utóbbi helyen tanrendbe illesztve, míg az előbbinél amolyan rendkívüli tárgyként szerepel. De ez csak az egyik vetülete a kérdésnek. Az új tanév kezdetén a hitoktatással kapcsolatos kérdésekről beszélgettünk Udvardy György püspökkel, a püspöki kar hitoktatási bizottságának vezetőjével.

Püspök úr, az elmúlt években néhány alkalommal az állam adminisztratív nehézséget támasztott (gondolok például a késedelmesen fizetett hitoktatói díjra) a hitoktatással szemben. Ma hogyan néz ki a helyzet?

- A hitoktatást illetően sem törvényi, sem gyakorlati szinten nincsenek nézetkülönbségek az állam és az egyház között. A gyakorlatban néha jelentkezhetnek ugyan nehézségek, de ezeket helyben kell megoldani. Ami ma bizonytalanságot okoz számunkra, de ez része az általános bizonytalanságnak: nem ismerjük még a költségvetési tételeket.

A következő tanévben a kormány bejelentése szerint mintegy tízezer pedagógust bocsátanak el. A hitoktatók nincsenek még inkább nehezebb helyzetben, hiszen őket még "rendes" tanároknak sem fogadják el?

- Az egyház kérte annak idején, hogy sem a hitoktatók, sem a katolikus iskolák pedagógusai ne kerüljenek közalkalmazotti státuszba. Ám az egyház arra törekszik, hogy munkaügyi szempontból, a bérezést illetően az általánosan elfogadott pedagógusi besorolásnak megfelelően tekintse a pedagógusokat, a katekétákat.

A hitoktatók esetében azért is jelentkezhet egzisztenciális bizonytalanság, hiszen hitoktatóként, hittantanárként - akár főállásban, de még kevésbé óraadóként - nemigen lehet megélni.

- A legtöbb egyházmegyében - a hitoktatási szabályzat tartalmazza ezt - a pedagógusi besorolásnak megfelelő összeget kapják a hitoktatók. Óradíjasnak az számít, aki heti nyolc órát vagy annál kevesebbet tanít, s így a hitoktatás mellett a megélhetéshez még más kiegészítő munkát is kell találnia. Olyan egyházmegyében, ahol kistelepülések alkotják a plébániák többségét, több a főállású vagy főállású részmunkaidős hitoktató, mert az adottságok ezt indokolják, míg a nagyobb városokban kevesebb főállású hitoktatóval is meg tudják oldani ezt a feladatot.

Püspök úr milyennek látja a hitoktatóképzés színvonalát? 1990 után az új körülmények között kezdetben hirtelen sok hitoktatóra lett szükség. Mennyire befolyásolta ez a szakmai színvonalat?

- A kilencvenes évek elején mintegy huszonöt egyházmegyei hitoktató központ működött, majd megindult a főiskolai képzés, ahol előbb főiskolai, majd később pedagógusi végzettséget lehetett szerezni. Mára tizenkét felsőoktatási intézményben képeznek hitoktatókat, hittanárokat. A felsőfokú képzés tartalmát az egyház határozza meg abban az esetben is, ha állami felsőoktatási intézménnyel együtt működik a hittanári szak. Ezen még a manapság sokat emlegetett bolognai folyamat sem változtat. Az oktatási és a pedagógiai ismeretek szempontjából általában jól felkészült tanárok kerülnek ki. Azonban egyetlen főiskola sem készíthet föl minden feladatra: arra, hogy a hittanár hogyan foglalkozzon a szülőkkel, hogyan kapcsolja a hittancsoportot a plébániai közösséghez. Ezért minden egyházmegyében továbbképzési központok működnek, ahol részben a tanítás aktuális feladataihoz adnak segítséget, részben olyan irányú képzéseket tartanak, amelyekre a főiskola nem készíthet föl.

Szülőktől olykor hallani, hogy úgy látják, a hitoktatás során a tanárok nem veszik kellően figyelembe a gyerekek életkori sajátosságait, ezért a gyerekekben gondolati, illetve érzelmi bizonytalanság jelentkezhet. A "kétszer kettő négy"-gyel szemben a hittanban az élet alapvető kérdései kerülnek elő, már igen fiatal korban.

- Tapasztalataim szerint egyre több hitoktató törekszik arra, hogy a korszerű pedagógiai elveknek megfelelően közvetítse a tananyagot. A hitoktatók nehézségeit nem is az életkori sajátosságokhoz való igazodásban látom, hanem abban az óriási változásban, aminek a társadalomban tanúi vagyunk, s mely a gyerek személyiségfejlődését erőteljesen érinti.

A mai is meglévő kettős nevelésre gondol püspök úr?

- Vagy inkább a többes nevelésre. Sokféle érték - ami persze gyakorta értéktelenséget jelent - van jelen a társadalomban, s ezek között a gyerek, de gyakran a szülő sem képes egykönnyen eligazodni. A diákok igen eltérő tapasztalati - szellemi, érzelmi, szociológiai - háttérrel érkeznek, s a hitoktatónak, éppen úgy, mint más tanárnak, nincs könnyű dolga az ilyen osztályközösségben.

A hitoktatás különösen nehéz, hiszen a lényeg nem az átadható ismeretanyag, hanem végső soron a misztérium.

- Miközben figyelemmel kell lenni a gyermek lélektani, szociológiai összefüggéseire, valóban a misztériumot kell átadni. Azt, ami az én számomra is misztériumot jelent, hiszen a Lényeget valamilyen módon megismerjük, illetve megtapasztaljuk, tudjuk azt is, hogyan kell - az egyház szándékának megfelelően - átadni, de mégiscsak misztérium.

- Külföldi példák mutatják, hogy a hittankönyvekhez a munkafüzet mellett nemcsak tanári, hanem szülői kézikönyvet is adnak. Mennyire korszerűek a mai magyar hittankönyvek?

- A hittankönyveket szerkesztő szakmai csoportok igyekeznek munkafüzetekkel kiegészíteni a tankönyvet, hogy az anyag minél kézzelfoghatóbb legyen a diákok számára. A püspöki konferencia által kiírt hittankönyv-pályázatoknál alapvető követelmény ez.

Nem könnyű jó hittankönyvet írni. A hittankönyv eszköz, bár nagyon fontos eszköz, nem mindegy, milyen szemléletében, tartalmában, módszerében és kiállításában, de végső soron a katekétán a hangsúly, hogyan használja ezt az eszközt. Ez persze nem jelenti azt, hogy a hittankönyvekkel szemben ne támaszszunk magas követelményeket, hogy azok valóban jók legyenek.

Az általános tankötelezettségben részt vevő diákok közül hányan járnak hittanra?

- Egyházmegyénként és területenként igen változó a kép. Egyes plébániákon 80-90 százalékban vesznek részt a gyerekek hitoktatásban, többnyire alsó tagozatban, másutt - vidéki és városi plébániákon egyaránt - harminc vagy még kevesebb százalékban tanulnak hittant a diákok. A városi iskolákban általában kevesebben iratkoznak be. Ehhez tudni kell: sok faluban élő gyermek jár városi iskolába, s otthon vesz részt a plébániai katekézisen. Ezért nem állíthatjuk egyértelműen, hogy a városokban kevesebben, a falvakban többen járnak hittanra.

Az Esztergom-budapesti egyházmegyében mintegy ötvenezer a hittanosok száma, ami a diákok huszonöt százalékát teszi ki.

Van-e különbség az iskolai és a plébániai hitoktatás között?

- Az iskolai, illetve plébániai katekézisnek más és más a célja. Az előbbi a hittartalom megismertetésére, az érdeklődés fölkeltésére, a meglévő hit elmélyítésére helyezi a hangsúlyt, missziós föladatot lát el, míg a plébániákon inkább a hit közösségben való megélése folyik. A diákok ott vesznek részt a liturgián, ott járulhatnak a szentségekhez. A két forma azonban szorosan összekapcsolódik.

Elmer

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu