Uj Ember

2006.09.10
LXII. évf. 37. (3030.)

Salkaházi Sára
boldoggá avatása
Budapesten
a Szent István-bazilikában
szeptember 17-én

Főoldal
Címlap
"Visszatér az Úr a Sionra"
A nemzetek méltósága
A püspöki konferencia a szlovák-magyar kapcsolatokról
"15. stáció: a feltámadás"
A karizmatikus megújulás közösségeinek találkozója
A Szentatya szülőhazájában
Aki értéktelent vet, az értéktelent arat
Lelkiség
A sebzett világ gyógyítója
Szentírás-magyarázat
Érteni annyi, mint megnyílni
Homíliavázlat
A liturgia szépsége az üdvösségre segít
LITURGIA
A hét szentjei
A hét liturgiája
B év
Katolikus szemmel
Terrorizmus - vallási alapon?
Két veszélyes kisebbség: az Al-Kaida és az amerikai neokonzervatívok
Az egyház és a közszolgálat
Erdő Péter bíboros fogadta a Magyar Rádió elnökét
Tudás az igazság fényében
NOE-demonstráció
Iskolakezdési támogatás a karitásztól
Élő egyház
Mégiscsak misztérium...!
Miért nehéz a hittant oktatni - és miért nehéz tanulni?
Az egyetemes testvériség napja
"Ne engedjétek, hogy kedveteket szegjék...!"
II. János Pál pápa győri látogatásáról
Jézus közelében
Sekrestyések lelkigyakorlata
Élő egyház
Assisi béketalálkozó
Vallási vezetők közös imája
Fórum
Jelek a világban
Társult tagok ígérettétele
Múltidéző
Könyvespolc
A tizenötödik század magyar egyháztörténete
Az Olvasó írja
Miért énekel a fülemüle?
Fórum
"Én menni templom"
Négy nap Litvániában
Fórum
Ferencesek konferenciája
Kapisztrán Szent Jánosról
Külföldön támogatja a magyarokat
László T. László Pro Ecclesia Hungariae díjas
A Tóra és a hegyi beszéd kapcsolatáról
Nemzetközi biblikuskonferencia Szegeden
Fórum
Kívánatra ölés - az eutanázia
Szent az élet
Az áldozatokra emlékezve
Papi zarándoklat a Székesfehérvári egyházmegyében
Életvédő konferencia Budapesten
Közös forrásból merítve
Segítő foglalkozásúak konferenciája
Segítsünk, amíg nem késő
A Homoródjánosfalva Alapítvány felhívása
Ifjúság
Veni Sancte az interneten
Az Egri főegyházmegye kezdeményezése
Az evangelizáció és a mozi
Látónap Székesfehérváron
Hol már ember...
Égi és földi vizeken
Jubileumi találkozó Csíksomlyón
REJTVÉNY
FŐVÁROSOK
Kultúra
"Isten cirógassa életüket! Zoli"
Latinovits Zoltán születésnapjára
Le a kalappal...!
Sámson és Delila a zsinagógában
Mind így tesznek?
Hangok Mozartról
Kupolák
Paletta
Fórum
A Duna gyermeke
Két keréken a Szigetközben
A paradicsomba vezető létra
Small is beautiful, avagy a kicsi szép
Mozaik
Boldoggá avatás Magyarországon
Szobrot állítottak Avianoi Márknak
Régi fény
Gyertyatartó-másolatok a Mátyás-templomban
Erőt meríteni az imádságból
Búcsú a Tolna megyei Remete-kápolnánál
Páncélos héjú licsiszilva

 

Terrorizmus - vallási alapon?

Két veszélyes kisebbség:
az Al-Kaida és az amerikai neokonzervatívok

Öt esztendeje, 2001. szeptember 11-én repülőgépekkel terrortámadást intéztek a New Yorkban a Világkereskedelmi Központ, illetve Washingtonban a Pentagon, a hadügyminisztérium ellen. Gorka Sebestyénnel, a Fejlődő Demokrácia és Nemzetközi Biztonsági Intézet igazgatójával ennek kapcsán napjaink terrorizmusáról beszélgettünk.


A terrorizmus, a terrorista kifejezés többféle értelmezésével találkozunk a közbeszédben, ami az erről való gondolkodást is befolyásolja. Mit értünk terrorizmuson, illetve kit nevezünk terroristának?

- Aki a terrorista kifejezést használja, ezzel azt is állítja a másikról, hogy az gonosz, míg az ítélet kimondója az erkölcsi jó birtokosának gondolja magát.

A terrorizmus, terrorista kifejezés helyett ezért a biztonságpolitika tudománya a politikai erőszak kifejezést használja.

Az erőszak a legkülönfélébb formában jelen van az emberiség történetében. Ki vagy kik használnak az erőszak érvényesítéséhez terroreszközöket?

- A modern világ a francia forradalom ideje óta ismeri a terrorizmus, terrorista kifejezést. Az új rendszer, a kommün kijelentette: indokolt, szabad az új rendszert akár terroreszközökkel is megvédeni. A piactéren a guillotine-nal való lefejezés ezt demonstrálta.

Manapság a fogalom tartalmával kapcsolatban kétféle elképzelés ismert: van, aki azt állítja, hogy a terrorizmus nem állami szereplő által használt politikai erőszak: ilyen az Al-Kaida, az IRA, stb... Mások szerint egy állam is lehet terrorista. Erre példaként a sztálini Szovjetuniót, Pol Pot Kambodzsáját szokták említeni. Ezekre a rendszerekre azonban már van egy minősítés: diktatúra. S nem mondunk többet, ha azt állítjuk, hogy a diktatúra terroreszközöket használ, hiszen az hozzátartozik a lényegéhez.

Akit az egyik oldalon terroristának neveznek, azt a másikon szabadságharcosként tisztelik...

- Ez a megközelítés azért hamis, mert olyan fogalmi csapdát rejt, amivel bármit indokolni lehet. Ennek a fölfogásnak a leghíresebb képviselője Jasszer Arafat volt, aki a hetvenes évek elején pisztolylyal az övén jelent meg az ENSZ közgyűlésén, s beszédében elhangzott a következő mondat: "Ha jó az ügy, nevezetesen a palesztinok szabadságharca, akkor függetlenül attól jó, hogy milyen eszközöket használnak, s ezért nem lehet terrorizmussal vádolni a palesztinokat." Ez elfogadhatatlan.

A terrorizmus azt jelenti, hogy valamely csoport vagy kisebbség erőszakkal lép fel a legitim többséggel vagy a többség legitim képviselőivel szemben politikai, ideológiai vagy vallási céllal.

Nézzük Palesztina esetét ennek a meghatározásnak a fényében...

- A palesztinok azt állítják, hogy ügyük jó, s bármilyen eszközt használhatnak ennek érdekében. Ezt el kell utasítanunk. Ha egy izraeli katonai ellenőrző pontot megtámadnak a palesztinok, ez nem terrorizmus. A katona ugyanis képes megvédeni magát, nem ártatlan civil. Ez gerillaharc vagy szabadságharc. Attól kezdve azonban, hogy valaki a zsebébe rakja a dinamitot, majd besétál egy étterembe, s ott fölrobbantja magát, ez már terrorizmus. A célpont nem képes megvédeni magát. Ha civilekkel szemben tudatosan erőszakot használok, ez a terrorizmus.

Az ügy lehet jó vagy rossz, igaz vagy hamis, az isteni erkölcsi norma hiányában ez felfogás kérdése... mindenki a saját hatalmi, politikai, ideológiai érdekét tekinti jónak, s ez veszélyes viszonylagossághoz vezet.

- A módszerek döntik el végül is - kiiktatva az erkölcsi megítélést -, hogy valamilyen eljárást terrorizmusnak nevezünk-e, vagy sem.

2001 szeptemberére emlékezve az iszlám és a Nyugat ellentétét látjuk, sőt vallási ellentétét, a terror hátterében az iszlám vallási fanatizmust említik.

- 2001-ben valóban vallási motivációból követték el a terrorcselekményeket. A szélsőséges fundamentalista muzulmánok kis csoportjáról van szó, nem a muszlimok százmillióiról.

A huszadik századi terrorizmus történetében több formát különböztethetünk meg. A modern terrorizmus az anarchista orosz csoportokkal kezdődik a tizenkilencedik század végén. Azok a cári rendszert akarták megdönteni, s a tagok szigorúan tartották magukat ahhoz, hogy célpont csak katona, rendőr, politikus vagy a cári család tagja lehet. Ha civil esik áldozatul, mozgalmuk téveszti célját.

A következő forma a gyarmati felszabadító mozgalmak: az ügy jó volt, az önrendelkezés elnyerése, de olyan eszközöket, terroreszközöket is használtak, melyek következtében civilek is áldozatul estek. A hatvanas-hetvenes években jelent meg az ideológiai terrorizmus: a Bader-Meinhof csoport, a vörös brigádok és mások. Céljuk nem az anarchizmus, nem is az önrendelkezés volt, hanem pusztán politikai motiváció húzódott meg mögöttük.

A keleti kommunista diktatúrák "kihelyezett tagozatai" voltak...

- S keletről a kommunista országok pénzelték, látták el fegyverrel őket, sőt ezekben az országokban bújtatták, illetve képezték ki a terroristákat. Az egykori szocialista néphadsereg egyik tisztje fordult hozzám egy alkalommal, aki úgy érezte, zsidóként lelkiismeret-furdalása miatt el kell mondania: a hetvenes években Magyarországon baloldali terroristák kiképzésében vett részt a népköztársaság katonai bázisain.

Ezek az idők - reméljük - elmúltak. Mi a mai terrorizmus eszmei mozgatója?

- Napjaink terrorizmusának kezdetét 1979-hez kötik, amikor Homeini ajatollah jutott hatalomra Iránban. A terrorizmus ettől kezdve visszatért ősi formájához, a vallási indítékkal kibontakozó terrorizmushoz. Iránban teokráciát hoztak létre, ahol a vallás és az állam összeolvadt, s azzal, hogy a Szovjetunió megszállta Afganisztánt, indíttatást adott a fundamentalista muzulmánoknak arra, hogy fegyveres módon lázadjanak föl a szekuláris idegen diktatúrával szemben.

A vallási indítékú terrorizmusnak gazdag a története: tekintsünk csak a régi zsidó, muzulmán és perzsa szektákra. Nem politikai, hanem valamilyen apokaliptikus indíttatása volt a működésüknek.

Mi az Al-Kaida és Bin Laden célja?

- Nem önrendelkezést, nem politikai változást, hanem egy globális szintű kalifátust szeretnének létrehozni, ahol mindenki muzulmán, a más valláshoz tartozókat - ha nem térnek át - megölik, s globális szinten visszatérnek ahhoz a rendszerhez, amelyben a vallás és a politikai nem válik el egymástól. Éppen úgy, ahogyan az első három nemzedék idején volt ez Mohamed prófétát követően.

Milyen bázisa van ennek a törekvésnek a mohamedán világban?

- A szélsőséges fundamentalista terroristák nem képviselik a muszlim világ többségét, de egy dolgot kihasználnak: a muzulmán világban - ha nem olyan szekularizált arab országokra gondolunk, mint Törökország vagy Egyiptom - ugyanis mit jelent a Korán? Nem pusztán szent irat, hanem politikai és jogi kérdésekre is választ ad, tehát az élet teljességét szabályozza.

A nyugati civilizáció azzal dicsekedik, hogy szétválasztotta az államot és az egyházat, mondván, ettől válik modernné és nagykorúvá a Nyugat. Bin Laden ereje abban rejlik, hogy a muzulmán világban nem vált szét ez a kettő, sőt egyre szorosabb egységbe kívánják fogni az államot és az egyházat.

Huntingtonnak lenne igaza, aki korunkban a civilizációk összecsapását látja?

- Szerinte a hidegháború végével megszűnt a világ nagy tömbjei között a politikai ellentét, s most a civilizációk közötti feszültség erősödik föl, s válik konfliktusforrássá. Szerintem azért helytelen ez az állítás, mert 2006-ban aligha van értelme a "civilizáció" kifejezésnek. A keresztény civilizáció mit jelent manapság? Nem azt, amit hatszáz évvel ezelőtt. Ha az abortusz már legális művelet lehet Írországban, a legkatolikusabb országban, akkor mi lehetne a közös keresztényi Írország, Finnország és más európai országok között?

Ezt nevezik szekularizálódásnak, illetve Európa missziós területté válásának. Való igaz, már nemigen lehet keresztény Európáról, keresztény fehér civilizációról beszélni.

- De beszélhetünk-e muzulmán civilizációról? Hatszáz évvel ezelőtt, vagy még régebben igen, amikor a világon az első egyetemek nem Londonban, Párizsban vagy másutt, hanem Bagdadban jöttek létre. Amikor a muszlimok mentették meg az ókori görög kultúra számos értékét. Akkor létezett arab civilizáció. A mai világ elsősorban nem civilizációs, hanem globalizált; s ebben aki elszigeteltséget hirdet, öngyilkosságot követ el.

A nemzetközi életben a nagy összecsapás formálódása mégis érződik.

- Huntington elmélete két csoport körében elfogadott: Bin Laden hisz benne, illetve az amerikai neokonzervatív döntéshozók: Wollfovitz, Rumsfeld, Dick Cheney és mások tartoznak ide. Ők úgy fogják fel: vagy az amerikai rendszer, vagy Bin Laden elképzelése a tét. Ez tükröződik ma a nemzetközi életben, ám ettől el kell határolódnunk: mindkét oldalon egy veszélyes kisebbség hisz Huntington elméletében, s kihasználják annak prognózisát saját céljaik igazolására.

Elmer István

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu