|
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
Koppány László Tanév eleji gondolatok "Mindenkihez van szavunk, mindenki iránt van szívünk, mindenkit akarunk vezetni az üdvösség útjain, mindenkit meg akarunk óvni a rossztól, megerősíteni a jóban, Krisztus szent nevében". Boldog Apor Vilmos püspök, iskolánk névadójának szavai jutnak eszembe a 2004/2005-ös tanév elején. Mindig enyhíti fáradtságomat és megerősíti hitemet, hogy az a komplex viszonyrendszer, amelyben, mint háborgó tengeren - Isten áldásában bízva - vezetnünk kell gyermekeinket, nem félelmet, hanem elszántságot, bátorságot, céltudatosságot és keresztényi elkötelezettséggel végzett kitűntető hivatást jelent. Vagyis: hogyan tudunk állandóak lenni az állandóan változó világban ? A katolikus iskola sajátos módon részt vállal a kulturális párbeszédben. Kiváltságosan alkalmas hely a teljes emberré válásra. Sajátos tanúságtétel az igazság keresésére és a könyörületes szeretet gyakorlására, hiszen - az egyre hosszabb iskoláztatási idő miatt - nevelő feladatát fölvállalva, kiváltságos helye annak az egész embert alakító fejlődésnek, amely által kiformálódik a teljes ember. A katolikus iskola nevelési tervének Krisztus az alapja, mert az iskolában az evangéliumi elvek válnak nevelési eszménnyé, belső ösztönzővé. Feladata, hogy szintézist teremtsen a műveltség és a hit, másfelől a hit és az élet pólusai között. A magyar katolikus közoktatás több mint 300 intézménye igyekszik felkészíteni a fiatalokat rendszeres és kritikus neveléssel, hogy Istentől kapott képességeiket kibontakoztassák. A győri Apor Vilmos Katolikus Iskolaközpont fenntartójának, a Mária Iskolatestvérek Szerzetesrend alapítójának: Szent Marcellin Champagnatnak összefoglaló gondolataival: "Jó keresztényeket és erényes polgárokat nevelni, nyitottság a világra, különösen Európára " E két védőszentünk életáldozata és a magyar katolikus közoktatás intézményeinek tevékenységének célja is ugyanaz: egyesíteni a vallásoktatást, a vallásos nevelést egy nagyon jól meghatározott szakmai tevékenységgel a nyitottság jegyében. A vezetésnek feladata, hogy vigyázzon a katolikus iskolában folyó vallásos nevelés hithűségére és a keresztény erkölcs megtartására. A nevelő közösség felelőssége - a lelkiismeretes felkészülés mellett - viszont az, hogy a mindennapos nevelés gyakorlatában megvalósuljanak azok a sajátos vonások, amelyek a gyermekközpontúságot, a keresztény légkört, a keresztény nevelést biztosítják, vagyis olyan élő közösségek legyenek, amelyek élik és továbbadják a hitet. A gondoskodó családok pedig merjenek szembeszállni a mindent megengedő, a gyermekeket magukra hagyó szellemmel, a keresztény szeretetből fakadó igényes követelmények megvalósítása értelmében. Így teljesedhet ki a magyar katolikus iskolák családja és benne iskolaközpontunk 100 óvodása, 485 általános iskolása és 618 gimnazistája - mind az 1200 család - az Egyház és Krisztus nagy családjává, amely egy "Határtalan szívvé válik" az Ő kegyelmi ajándékaként. Miért is félnénk az új tanév kezdetén ? Hiszen "megváltott, nevünkön szólított" és - minden oktatáspolitikai változás ellenére - csodálatos felelősséget és lehetőséget is adott nekünk Krisztus a mai társadalomban: az iskoláinkat bizalommal választó szülők lelkiismereti szabadságát és jogát, hogy megválaszthassák azt az iskolát, amely legjobban megfelel nevelési elképzeléseiknek. Jöjj el Szentlélek Úristen, az igazság és a szeretet Lelke, adj nekünk kedvet, szorgalmat és kitartást ahhoz a munkához, amelyre meghívtál, hogy mindenkihez legyen szavunk, mindenki iránt legyen szívünk, mindenkit tudjunk vezetni az üdvösség útjain, mindenkit meg tudjunk óvni a rossztól, megerősíteni a jóban, Krisztus szent nevében. A katolikus iskolák egész nevelő közösségének és minden családnak Istentől megáldott, eredményes tanévet kívánok ! (A szerző a győri Apor Vilmos Katolikus Iskolaközpont igazgatója)
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|