|
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|
![]() |
![]() |
"... ott fú, ahol akar..." Hager Ritta kiállítása Verőcén A verőcei Gorka Kerámiamúzeumban rendezett kiállításának megnyitójára Szent Pál apostol egyik jellegzetes gondolatának felidézésével hívta meg az érdeklődőket: "...a szenvedésből türelem fakad, a türelemből kipróbált erény, a kipróbált erényből remény..." (Róm 5) Gorka Géza egykori otthonában a legfelső emeletre vezető meredek lépcsősor tetején Hager Ritta Kossuth-díjas textilművész Véled gondolkodám című gobelinje fogadja a látogatót. A kiállítóteremben öt megrendítő erejű alkotását tárja a közönség elé a művésznő. Közéjük lépve első meghatározó élményünk lehet a gobelinek anyagának súlyossága. A kender, a juta természeténél fogva is ezt az élményt kelti bennünk. Plasztikussá kötözésük, csomózásuk, szövésük még inkább erősíti testességüket. Az így kialakított textilfelületek barnáinak, kékjeinek sötétjéből azonban a kárpitok határain túlra sugárzó fényesség árad. Ezt a testetlen fényességet ugyanazokból az anyagokból kötözte-csomózta-szőtte Hager Ritta, mint a súlyos, sötét felületeket. Az alkotó munkája anyagainak olyan tulajdonságait, lehetőségeit is felismerte és mások számára átélhetővé tette, amelyekre hétköznapi használatukkor, gyakorlati szerepüket keresve nem figyelünk. Ez az alkotói módszer már önmagában is sejteti, hogy Hager Ritta a létezést az anyagi valóság lehetőségeinél szélesebb távlatokban éli meg és értelmezi. Az alkotói módszer felvetette sejtést megerősíti és konkrét tartalommal tölti meg az a látványélmény, amint a gobelinek középpontjaiból áradó fény kereszt alakot ölt. Az anyagi valóságában a szenvedés egyfajta eszközét jelentő kereszt fénnyé oldva a szenvedésből fakadó türelmet, kipróbált erényt és reményt, azaz a feltámadás és a megváltottság tudatát jelenti. A Fény, az Út és a Remény című művek ezzel az élménynyel ajándékozzák meg a kiállítás látogatóit. Az Apokalipszis és az ...ott fú, ahol akar... című gobelineken - a korábban említettek függőlegesen hangsúlyozott plasztikus tagolásaival szemben - erőteljes vízszintes hullámzás mozgásának képe érzékelhető. Olyan ez, mint a szélvihar kavarta levegő járása, felhők tornyosulása. Az Apokalipszis sötéten örvénylő felhői alól azonban áradó fény hullik alá a fénnyé oldott tájra s alakokra. Az "...ott fú, ahol akar..." című mű kékesen-vörösen örvénylő hullámaiban a Szentlélek galamb képének körvonalai sejthetők. Hager Rittának a Gorka Kerámiamúzeumban augusztus 10-éig látható művei jól érzékeltetik, hogy az alkotó létezése egyértelműen azé a teremtményé, aki minden megnyilatkozását képes Teremtőjére bízni. Ennek a létállapotnak legmeghatóbb megnyilatkozása a művésznőnek a verőcei Szent Kereszt-kápolnában öt éve elhelyezett oltárkeresztje. Bakonyvári M. Ágnes
|
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|