Uj Ember

2004.07.18
LX. évf. 29. (2919.)

Július 18.:
Szent Hedvig
ünnepe

Főoldal
Címlap
Az Isteni Irgalmasság lelkületével
Hamarosan elkészül a krakkói magyar kápolna
A kultúra megőrzése Istentől kapott küldetés
Erdő Péter bíboros Észak-Amerikában
A Szentszék és Vatikánváros 2003. évi zárómérlege
Útra kel(l)ünk...
Lelkiség
A "jobbik rész"
Szentírás-magyarázat
Ima jelen időben
Homíliavázlat
A megváltás szentsége (4.)
LITURGIA
Szent Brigitta imája
A hét szentjei
Szent Hedvig
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
Több nőt a "hatalomba"!?
Avagy milyen (lehet) az esélyegyenlőség
Szavazzanak a gyerekek?
Bérmálás Chicagóban
"Ha nem lesztek olyanok, mint a gyermek..."
Élő egyház
Mária városkája épült Vépen
Öntésmajor
Egyházi levéltárosok találkozója Sopronban
Nehéz idők tanúi
Közös aranymise Komáromban
Ifjú vállalkozók a piarista gimnáziumban
Fórum
Falun
Egy jegyzetíró füzetéből
Társadalmunk "röntgenszemmel"
Egy hét
Márai: ami a Naplóból kimaradt
A párbeszéd embere
Nyíri Tamás halálának évfordulójára
Az Olvasó írja
Köszönet a szép fordításért
Fórum
A szabadság levegője
Nehéz föld ez, mégis csupa lágyság: az Őrség
Fórum
Negyven új szív és kétannyi kéz...
Kamilliánusok ünnepe Kelet-Magyarországon
Hunyadi János Nándorfehérváron
(1456. július 22.)
Misszió
"Nem csinálni, hanem lenni kell..."
Egy fiatal magyar verbita Mexikóban
Ifjúság
Szólj hozzá!
"Menjetek, és adjátok tovább!"
Ifjúsági találkozó Kaposváron
Egérfogó
Mindenki nyelve a szeretet
Nyári missziós táborok
Laudate!
Keresztény zenei találkozó és fesztivál
Az Úr félelme
Elmélkedés Taizéből
Programajánló
Közös Pont a Sziget Fesztiválon
Rejtvény
Kultúra
"Aktualizált" romantika
Verdi Attilája a Margitszigeten
Az első olvasmány
Százhuszonöt éve született Móra Ferenc
Az év verseskönyve
Deák László: Fojtatás A néhány héttel ezelőtt, a Magyar Írószövetség pesti székházában átadott Év Könyve 2003 irodalmi
"... ott fú, ahol akar..."
Hager Ritta kiállítása Verőcén
Megjobbító esti ima
Paletta
Mozaik
In aeternum
Olasz Ferenc nyári kiállításai
A kő megmarad...
Egy hét a csángókkal Rákosszentmihályon
Krajcárok a Szent Lipót-templomért
Csak tűnő délibáb?
Éji gém

 

A párbeszéd embere

Nyíri Tamás halálának évfordulójára

Tíz évvel ezelőtt, nyáron hunyt el a tudós pap tanár, Nyíri Tamás. Kiváló filozófusként könyveivel, előadásaival a II. vatikáni zsinat szellemében megújult katolikus teológiát közvetítette hívők és az egyházon kívül helyezkedő, jó szándékú nem hívők felé egyaránt.


1920-ban született a Somogy megyei Igalon; a második világháború végórájában, 1945 márciusának elején szentelték pappá Bécsben. Esztendőn át káplánként szolgált Budaörsön, majd a Szent Imre Kollégium prefektusaként, illetve az esztergomi Érseki Papnevelő Intézet professzoraként kezdte meg tanári pályáját. Az évtizedek során (egészen haláláig) betöltött különféle tisztségeit felsorolni is nehéz. Most csupán a legfontosabbakat említjük meg: a Pázmány Péter Hittudományi Akadémia bölcseleti tanszékének rendes tanára, a levelező tagozat igazgatója, zsinati vizsgáló, a Concilium című egyházi periodika szerkesztőbizottságának tagja, a Vigilia című folyóirat szerkesztője, a Magyar Filozófiai Társaság elnökségi tagja. E változatos feladatkörök közül kiemelkedik a levelező tagozat irányítása - hiszen a nyolcvanas évek "puhának" mondott, lassan hanyatló ateista diktatúrájában az ő kezdeményezésére és személyes közbenjárása révén indulhatott meg a világi hitoktatók ilyen jellegű képzése.

Ugyanígy hangsúlyozandó egy másik tisztsége: a Nem Hívők Titkárságának konzultoraként nem csupán az egyházon belüli párbeszéd előmozdítója volt, hanem az elvallástalanított világgal is kereste a kapcsolatot. E törekvése mindvégig teljes összhangban állt a II. vatikáni zsinat tanításával az ökumenizmusról és a szekularizált világgal folytatandó párbeszédről. Én magam is tapasztalhattam, hogy a legkülönfélébb származású, vagy éppen nem hívő emberek is nagyra tartották nyitottságáért, bölcsességgel párosult szelídségéért.

Könyvei közül kiemelkedik a Filozófiai gondolkodás fejlődése című (Szent István Társulat, 1991) nagyszabású munka. Utolsó kötete, a Mélylélektan és ateizmus című tanulmány (Herder Kiadó, 1993) szintén nagyfokú párbeszédkészségét példázza. E művében - a budapesti Eötvös Loránd Tudományegyetemen az 1992-93-as tanévben tartott filozófiatörténeti előadásaira támaszkodva - Sigmund Freud kultúraelméletét vizsgálja, behatóan feldolgozva a vonatkozó legfontosabb szakirodalmat. Freud vitapartneréül szegődve megkísérli feltárni a tudatalatti hatását az emberi cselekvésre, illetve leleplezni valláskritikájának túlzó, tudománytalan megállapításait.

Nyíri Tamás számára a filozófia nem kizárólag tudomány, de kiteljesedett életmód volt, a szó görög jelentéséhez ragaszkodva a bölcsesség szeretete. Azt vallotta: "A filozófus szemében a bölcsesség mindennél értékesebb. Hajlik arra, hogy elmélkedő életet folytasson, hogy megtisztuljon a lelki vakságtól." Karl Rahner, Paul Ricoeur és néhány más "zsinati" teológus szellemi nyomvonalán haladva, papként és akadémiai tanárként is ennek szellemében élt. A filozófia és a teológia viszonyáról pedig azt tartotta: "A teológia nem elégedhet meg magával a megismert igazsággal, hanem ki kell mutatnia azt az igazságot is, amellyel megismerünk. Ez az új ismeretforrás a kegyelem."

A keresztény teológia szerepe - Szabó Ferenc jezsuita teológus szavaival - az, hogy "a valláskritika kihívásaira válaszolva tisztázza: az Istenről szóló beszéd mikor és mennyiben érvényes, hol keveredhet illúzió az igazi istenhitbe, s milyen illúzióktól kell megtisztítani a kinyilatkoztatott hitet." Nyíri Tamás pontosan ezt tette, egy élet munkájával és hűségével, párbeszédre nyitottan.

Zsille Gábor

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu