Uj Ember

2004.06.11
LX. évf. 24. (2914.)

Üdvöz légy,
oltáriszentség!

Főoldal
Címlap
Felrázta Svájcot a pápa
Svájc lakosságának vallási megoszlása
Fejezzük ki akaratunkat!
Püspökkari felhívás az Európai Parlament képviselő-választása előtt
Az egyház a munkásfiatalokért
A püspöki kar nyári ülésszakáról
A Szentatya határozott szavai Bush-hoz
A segítséget az Úristen adja
Lelkiség
"Ti adjatok nekik enni"
Szentírás-magyarázat
Krisztus jegyajándéka
Homíliavázlat
Üdvöz légy, Felség!
Liturgia
Gondolatok az eucharisztiáról
A hét ünnepei
Páduai Szent Antal
A hét liturgiája
(C év)
Katolikus szemmel
"Legyen gondotok a munkásokra..."
Megkülönbözteti a jót a rossztól
Adolf Kolping nyolcadik utóda Budapesten
Hitről - és politikáról is - Pünkösdfürdőn
Kitüntetés Antal János plébánosnak
Valláserkölcs vagy etika
LAPSZÉL
Szupi csöppek és táltos titkok
Élő egyház
Isten szava mint tanúságtétel
Biblikus konferencia a Központi Szemináriumban
Zarándoklat a meg nem született gyermekekért
Kaposvári tanúságtevők az élet védelmében
Hangosabb a hívó szó
Harangszentelés Remetekertvárosban
Mindszenty-emlékérem és -ösztöndíj
Papszentelések országszerte
Élő egyház
Hatvan évvel a partraszállás után
Az örmény kereszténység ma
Munkadokumentum-tervezet a szinódusra
Úrnapi körmenet - négyszáz év után
Fórum
Játék
Egy hét
Mindent Krisztusban "restaurálni"
Az OEMT tavaszi ankétja
Tízéves a cserkészmúzeum
Papp Laci emlékezete
KÖNYVESPOLCRA
Duray Miklós - mindnyájunkhoz
Fórum
Hányféle Magyarország létezik?
A Fertő tó körül
Fórum
Fontos-e számunkra az ember méltósága?
Egy prostitúció nélküli Magyarország reménye
Fórum
Új szerzetesi kép
Tízesztendős a női szerzetesek főiskolai képzése
Sugalmazott ének
Gregorián kórustalálkozó a Piarista kápolnában
"Íme, nektek adtam minden fűvet..."
Teremtés Ünnep és Környezetvédelmi Világnap
Állami támogatás nélkül is dolgoznak
A Kiút Veled Egyesület a prostituáltakért
Ifjúság
Érték és mérce Sümegen
Hangulatjelentések
Szólj hozzá!
A taizéi közösség hírei
"A fények éjszakája"
Keresztény munkásfiatalok világtalálkozója
A munkásifjak imája
Rejtvény
Szám szerint
Programajánló
Mécs-napok
Kultúra
Hazatérő magyar irodalom
Nyugati magyar írók a 75. Ünnepi Könyvhéten
Fénnyel átitatott létezésünk
Tévedtünk...
Az ezüst zsebóra
PALETTA
Fórum
Huszárok a pápánál - huszárok a pápáért
Kétszázötven éves a szolnoki nagytemplom
Szentmise a templom alapjain
Nemesvámosi papszentelés
Valóban érettségi a hittan érettségi?
Mozaik
Te Deum az Egyetemi templomban
Életet a Belvárosnak - missziós hét Budapesten
Dalos László új könyve
Mirigyes madársóska
Hálát adok az Úrnak!...
Gyémántmise Újpest-Megyeren
Katolikus iskolák sportvetélkedése

 

Szentírás-magyarázat

"Ti adjatok nekik enni"

(Évközi 11. vasárnap, Úrnapja - Lk 9,11-17)

Az apostolok Jézussal a pusztába vonultak, mert az apostoli munka kimerítette őket. A tömeg azonban felfedezi a "menekülési" kísérletet, és utánuk megy. Jézus itt, a pusztában sem hagyja magára a sokaságot, hanem barátságosan fogadja őket. A szövegben nincs utalás rá, hogy kifejezetten tanította volna őket, talán csak barátságosan elbeszélgetett az emberekkel. Jézusnak állandó témája volt az Isten országa és a megtérés, de nem életidegen, megszállott tanítónak kell elképzelni őt, hanem olyan valakinek, akinek volt türelme apró, a mindennapi életre vonatkozó jó tanácsokat is adni. Jézus mindig a teljes embert akarta boldoggá tenni.


Ezért nem hagyja, hogy elküldjék a tömeget, hanem a tanítványokat kéri, adjanak nekik enni. A kenyérszaporítás történetére mintegy hatszor utalnak az evangéliumok, de igen különböző módon. Némely elbeszélésformára erős szimbolizmus rakódott, összekapcsolva a történetet az eucharisztikus áldozattal. Az esemény a kései órában történt. Az apostolok látták: nem tudnak ennyi embert megetetni. Hogy mekkora lehetett a tömeg, nem tudjuk pontosan, csak a történet végén található maradékokból lehet megbecsülni.

Jézus nem hagyja, hogy a nyájas beszélgetés után csupán jó tanáccsal térjenek haza az éhes és elcsigázott emberek. Valami többet akart nekik adni. Az ötvenes csoportokba való letelepítés az izraeli katonai stratégiára emlékeztet. Mintha megismétlődne a kivonulás eseménye, a csodálatos pusztai táplálékkal. Talán, akik átélték a kenyérszaporítást, maguk is erre asszociáltak. Isten vándorló népének tartották magukat. A tanítás után adott kenyér és táplálék mindennél jobban mutatja, Jézus nem elvont aszketikus tanító. Nem böjtöltetni akarja az utána jövőket, hanem megadni, ami szükséges nekik. De azt is meg akarja mutatni, hogy akik Istent követik, azokról Isten gondoskodik. Akik most jóllaktak, azok nem egyszerűen egy vendégségben voltak, hanem a messiási lakoma előízét érezhették. A töltekezés nemcsak a testnek, a léleknek is szólt. Ezt az összetett tapasztalatot nagyon nehezen és különböző technikákat felhasználva tudja csak közvetíteni a szöveg.

A világtól való elvonulás nem tartozik a mai vezető eszmék közé. Kevesen indulnak lelki tanácsok után a pusztába, és a magányban való töltekezéssel is kevesen próbálkoznak. Sok esetben még a csönd elől is menekülnek az emberek. Mégis előfordul, hogy az ember egyszer csak üresnek érzi magát, és töltekezni szeretne. Jézus ezen a ponton lép be az ember életébe. Akik rájöttek, hogy a "lelki táplálékok" legalább olyan fontosak az ember életminőségének megőrzéséhez, mint a földi táplálékok, azok más stílusban és más minőségben kezdenek élni. Ez az igény a keresztény élet kezdete.

A nagy kérdés, hogy mi most hol tartunk? Az emberi forgatagba menekülünk, vagy lelkünk nyugalmát, elvesztett üdvösségünket, az Isten országának békéjét, az életünknek értelmet adó tevékenységet akarjuk megtalálni? Van olyan tája a világnak, ahol a kenyérszaporítás és a szociális kérdés megoldása égetően szükséges lenne. Európában és nálunk inkább a lelket kellene táplálni, óvni és gyógyítani. A jóléti társadalom kissé elhízott tagjai ugyanis lélekben igen kimerültek és elcsigázottak.

Benyik György

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu