Uj Ember

2004.06.06
LX. évf. 23. (2913.)

Szentháromság vasárnapja

Főoldal
Címlap
Magyarok pünkösdje
Csíksomlyó-Máriaremete-Gellért-hegy
IV. Károly boldoggá avatása
Vészhelyzetben a katolikus iskolák...
Pápai Lajos püspök helyzetértékelése
Svájcban a Szentatya
Tőlünk és általunk...
Lelkiség
Eljön - és velünk marad
Szentírás-magyarázat
Léted világít, mint az égő nap
Homíliavázlat
A Szentháromság ünneplése
Lelkiség
A HÉT SZENTJE
Prágai Szent Ágnes szűz
Ismerjétek fel méltóságotokat!
A hét liturgiája
C év
Katolikus szemmel
Magunkat büntetnénk, ha...
Mindennapi kihívások közepette...
Negyvenéves a Vallásközi Párbeszéd Pápai Tanácsa
Olvasunk
(ezerötszáz gyors)
Lapszél
Isten ölelésében
Élő egyház
Kálmán Orsolya kitüntetése
A hit kihívása
Nemzetközi konferencia a katekézisről
Az imaapostolság szándékai június hónapra
Élő egyház
Kommunikáció
Mint űrhajós...
Fórum
Amikor Vénusz Napba öltözik
Ritka csillagászati jelenség
Lélekgyógyító
Gallus Klára halálára
Pünkösdi üzenet
Egy hét
Az Olvasó írja
Mariazelli "árnyképek"
Fórum
Visszatérni sem könnyű
Az Isteni Szeretet Leányai
Fórum
A nyolcvanas évek
Az egyház a diktatúra időszakában
Akinek füle van...
Fórum
Az Európai Unió - egy diák szemével
Kereső tizenévesek az interneten
Szentlélektől vezérelve
A kaposvári plébános hagyja dolgozni az angyalokat is
Ifjúság
Aki régen tép
Szólj hozzá!
A láthatatlan felé
Ez az a nap Pécsett
Programajánló
Egyházmegyei ifjúsági tábor Szegeden
Rejtvény
Kultúra
Túlélni Trianont
Imádság háború után
"Fesztiválország"
A Hősök napján
Zebegényi utca
Paletta
Mozaik
A hortobágyi halastavaknál
Mariazell és Magyarország
Egy zarándokhely emlékezete
A költő halálának emlékezete
Egyházak focibajnoksága

 

A láthatatlan felé

Sorsokat, gondolatokat keresek, amelyek súghatnak valamit manapság, hiszen lézengőket látni a világban nem éppen megnyugtató. Persze, legtöbbször nem közömbösök ők, csak nekik másként kellene elkezdeni az életrendezésüket, ha fölmerül bennük. Ki vizsgálhatja a szíveket? Legtöbbször látszatmagatartások hozzák az efféle minősítést, amit aztán - milyen jó érzés, ha meg lehet változtatni...

Recepteket bőségesen találni, s a halálkoreografált múlt század egészen különös egyéniségeket sorakoztat fel. Mondhatjuk: mindenki élete a láthatatlan felé tart, miként a francia regényíró Julien Greené is. Lelki kalandja igazi kaland volt, és milyen bátorság, ha manapság egy-egy fiatal belemegy az ilyen kalandba. Green "lassú csodáról" ír, amikor döntésében megvallja: "Jóllehet az Evangéliumot választjuk, a világ továbbra is fogva tartja a bensőnket sokfajta vonzásával. Az első tanítványok kalandjához hasonlít a mienk is. Lehet abban valami lelkesítő, hogy az ember elhagyja hálóját, állását, munkaasztalát, hogy kövesse a rendkívüli embert, aki olyasmiket mond, amit az ember nem mindig ért világosan - egyébként az nem is fontos, hogy az ember mindent értsen, lényeges az, hogy Ő mondja, Ő hív. Később azonban kemények a szemrehányások: Ti, akik rosszak vagytok... Kishitű emberek... Te megtagadsz engem... Így van ez nálunk is: egész lényünk gyökeres pálfordulása néha csak életünk végén következik be, a kihunyó nap utolsó sugaraiban."

Az idézett szövegrész (az író akadémiai székfoglalójából, 1972-ből) erős indíték, hogy tudomásul vegyük a kereszténység realizmusát. Azt a valóságot, amely nem felhőkre, rózsaszínű angyalkák mellé ülteti a fiatalt, hanem önmaga személyisége mellé. A kihívást súgja fülébe, amit Green - küzdőtársáról, Mauriacról, a másik íróról és kettejük lélekállapotáról mondott: "... jönni fog a nap, amikor végül is el kell fogadnunk az Evangéliumot, amely egyszer vigasztaló, máskor meg szigorú..." A kereszténység ebből a "kényszerből" építi tovább a házát, amelyből egyre több ablak nyílik a világra...

Többen legyintenek: szavak, szavak, el-elgondolkodunk róluk, aztán minden megy tovább...

Az első tanítványok sem dobták el a hálóikat, sőt, nemegyszer az sietett a segítségükre, aki a hálók (munkahelyek!) elhagyására biztatta őket. A különös evangéliumi fiatalember ugyanis nem életviteli, hanem életminőségi változást kíván tőlünk; nem azt a lemondást hirdeti ma sem, amely konzumtársadalmakban az elszegényedést jelenti, hanem az igazságért az önáldozatot, hiszen az igazság a szeretet. Nem a munkaasztalról kell lemondani, hanem a munkaasztal mellett az önzésről. A szolidaritás, a másik személyének elfogadása, megértése az a terület, ami egyre inkább elesik az embertől -, keresztény embertől nemkülönben. Talán ezért van, hogy fásult arcokkal találkozni az utcán s másutt, így azok a fiatalok, akik már elfogadták az Evangéliumot, értsék meg annak kemény szavait is, mert parancs-erejük a tanúságtételből nem hiányozhat. A kereszténység nem a lagymatagok melegítő paplana, hanem a vándorok útiköpenye, az életben küszködőké, akik mégis tudják a célt. A gazdagság sem vonhat el ettől, hiszen akinek több adatott, többet kell adnia. Az evangéliumi mondatokat nem lehet mindig világosan érteni. Nem is lehet, mivel felül állnak azon a beszéden, ami a mindennapok megszokott sablonja. Nos, ebből kell kiindulni, hogy Hozzá közelebb jusson az Őt igazán kereső. Hozzá, az isteni Szóhoz.

Tóth Sándor

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu