Uj Ember

2004.06.06
LX. évf. 23. (2913.)

Szentháromság vasárnapja

Főoldal
Címlap
Magyarok pünkösdje
Csíksomlyó-Máriaremete-Gellért-hegy
IV. Károly boldoggá avatása
Vészhelyzetben a katolikus iskolák...
Pápai Lajos püspök helyzetértékelése
Svájcban a Szentatya
Tőlünk és általunk...
Lelkiség
Eljön - és velünk marad
Szentírás-magyarázat
Léted világít, mint az égő nap
Homíliavázlat
A Szentháromság ünneplése
Lelkiség
A HÉT SZENTJE
Prágai Szent Ágnes szűz
Ismerjétek fel méltóságotokat!
A hét liturgiája
C év
Katolikus szemmel
Magunkat büntetnénk, ha...
Mindennapi kihívások közepette...
Negyvenéves a Vallásközi Párbeszéd Pápai Tanácsa
Olvasunk
(ezerötszáz gyors)
Lapszél
Isten ölelésében
Élő egyház
Kálmán Orsolya kitüntetése
A hit kihívása
Nemzetközi konferencia a katekézisről
Az imaapostolság szándékai június hónapra
Élő egyház
Kommunikáció
Mint űrhajós...
Fórum
Amikor Vénusz Napba öltözik
Ritka csillagászati jelenség
Lélekgyógyító
Gallus Klára halálára
Pünkösdi üzenet
Egy hét
Az Olvasó írja
Mariazelli "árnyképek"
Fórum
Visszatérni sem könnyű
Az Isteni Szeretet Leányai
Fórum
A nyolcvanas évek
Az egyház a diktatúra időszakában
Akinek füle van...
Fórum
Az Európai Unió - egy diák szemével
Kereső tizenévesek az interneten
Szentlélektől vezérelve
A kaposvári plébános hagyja dolgozni az angyalokat is
Ifjúság
Aki régen tép
Szólj hozzá!
A láthatatlan felé
Ez az a nap Pécsett
Programajánló
Egyházmegyei ifjúsági tábor Szegeden
Rejtvény
Kultúra
Túlélni Trianont
Imádság háború után
"Fesztiválország"
A Hősök napján
Zebegényi utca
Paletta
Mozaik
A hortobágyi halastavaknál
Mariazell és Magyarország
Egy zarándokhely emlékezete
A költő halálának emlékezete
Egyházak focibajnoksága

 

Lelkiség

A Szentháromság ünneplése

A pünkösd vasárnapját követő hetekben több Úr-ünnepet is találunk a naptárban. Közülük az első és a legrégibb a Szentháromság vasárnapja. Korát tekintve azonban mégis fiatalnak számít a liturgikus év ünnepei között. A X. században kezdődött a liturgikus ünneplés, amikor nagyon sok megpróbáltatásnak voltak kitéve a népek: a barbár betörések, az új népek érkezése...


A pünkösdöt követő vasárnap eredetileg csak az ünnep nyolcada volt. Már a VI. században megvoltak a nyomai az ünnepnek, amit bizonyít a VIII. századból fennmaradt Geláziusz-féle szakramentárium, amely közli a Szentháromság prefációját. De megtalálható az úgynevezett fogadalmi (ma: megemlékező) misék között, amelyet Alkuin (+804) tours-i apát készített. Ő volt az, aki Nagy Károly részére a votív miséket az egész hétre összeállította, és a Szentháromságról szólót pedig vasárnapra helyezte. Ezt elküldte a fuldai rendtársaknak szeretete jeléül.

Az ünnep első bevezetése Stephanustól, Lüttich püspökétől (+920) ered, aki szép zsolozsmát is szerkesztett az ünnepre. Utóda pedig az egész egyházmegye számára előírta azt. Az ünnep elrendelésében nagy szerepet játszott az állandó normann támadás, amelynek hitbeli ellenszerét és a sokat szenvedett nép igazi pártfogóját látta a Szentháromságban.

Stephanus püspök nagy Szentháromság-tisztelő volt. Írt egy könyvecskét elődjéről, Szent Lambertről (670-ben száműzték), akinek egy fohászát is idézi: "Istenem, kérlek, áldd meg szolgáidat; Isten, ki hármas egységben áldott légy!" Írását egy nagyon szép doxológiával (dicsőítés) zárja: "Miközben uralkodik az élő Isten Háromsága teljességében s az egység fenségében, kinek dicséret legyen, s a szentek ujjongása; és folytonos hálaadás most és mindig a halhatatlan örökkévalóságon át. Ámen." A püspököt székesegyházában a Szentháromság-oltár alatt helyezték örök nyugalomra.

Róma nem helyeselte és nem fogadta el az ünnepet. III. Sándor pápa (+1181) így ír egy levelében: "Némelyek szokásba hozták, hogy pünkösd nyolcadában a Szentháromság ünnepét ülik, mások az egyházi év utolsó vasárnapján. A római egyház nem fogadja el ezt a szokást, mert minden vasárnapon, sőt naponként megünnepeljük az Egységnek és Háromságnak ünnepét." XXII. János pápa 1334-ben, az avignoni fogság idején rendelte el az ünnepet az egyetemes egyház számára. A rendelkezés Róma számára volt fontos, mert önként megtartották már mindenütt a világon.

Ma teljesen természetes számunkra ez az ünnep, hiszen amit esztendőnként egyszer kiemelten ünneplünk, azt napról napra valljuk. Ezért ma így imádkozunk az áldozás utáni könyörgésben: "E szentség vétele és az örökkévaló, egy és oszthatatlan Szentháromság megvallása szolgáljon testünk-lelkünk üdvösségére."

Verbényi István

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu