Uj Ember

2004.03.15
LX. évf. 11. (2901.)

Szent József,
az egyház
védőszentje

Főoldal
Címlap
Ketrecbe zárt templom
A nemzeti megmaradás szimbóluma...
Közös beadvány az esélyegyenlőségi törvénnyel kapcsolatban
A püspöki kar tavaszi üléséről
Hitre hangolt életek
A püspöki konferencia kitüntetéseinek átadása
Erdő Péter bíboros, prímás párizsi konferenciabeszéde
A reménysugár fényét várva
Lelkiség
Utolsókból elsők lehetünk
Szentírás-magyarázat
Térjetek meg! Még van idő!
Homíliavázlat
Megerősítés az úton
Liturgia
Imádkozzuk helyesen a Miatyánkot! (1.)
(Különösen papok és előimádkozók figyelmébe)
A hét szentjei
Szent Patrik püspök
A hét liturgiája
(C év)
Katolikus szemmel
Március 15.
Ne veszítse ízét a só!
Ha a bevásárlókocsi beszélni tudna
Új "műsor"
(ezerötszáz gyors)
Lapszél
Tűzzel-vassal?
Élő egyház
Rendelkezzünk adónkról az egyház javára!
Seregély István érsek levele a plébánosokhoz
Újra szól a Hősök harangja
Az 1879-es árvízre emlékeznek Szegeden
A keresztény újságírók felelőssége a mai világban
Az UCIP rendezvénye Leányfalun
Semmi antiszemitizmus...
Orgonista-kántor-találkozó Zsámbékon
Szerzetesrendek ma Magyarországon
HÁTTÉR
Élő egyház
"Hiszek, mert imádkozom..."
Karl Rahner, a XX. század egyik meghatározó teológusa
Fórum
Úton vagyunk - Istentől Istenig
Három nemzet kegyhelye
Kühár Ede magyar lelkész Mariazellről
Az Úr házai és szolgálói (8.)
Az Olvasó írja
"Sebaj, mi mindent rendbe hozunk..."
Fórum
Amit egynek tesztek...
Az első magyar alapítású női szerzeteskongregáció: a Szociális Misszióstársulat
Fórum
Egyházunk a kommunizmus idején
A hatvanas évek
Fórum
Balbina, az Örök Város "népszerű" szentje
A bíboros-prímás római címtemploma
Ifjúság
W. W. J. D.
Avagy mit üzennek a karkötők
Pályázat művészettörténész- hallgatóknak
Ifjúsági világtalálkozó Kölnben
Előtalálkozó Bambergben
Templom a Bibliában
Rajzpályázat 6-18 évesek számára
Harminc perc Taizé csöndjéből
A tanítás hivatásában
Minden reggel
Hangulatjelentések
Rejtvény
Hat és tizenkét év közöttieknek
Kultúra
Mi nyerünk ma!
Beavatás a csodába
Jótékonysági hangverseny a dévai Szent Ferenc Gyermekotthon javára
II. Kárpát-medencei Versmondó Találkozó
A huszárgomb
PALETTA
Helyesbítés
Mozaik
Magyar irodalom Rómában
Megnyílt a Kráter Könyvesház
Komolyan veszik a "házasságot"...
Jubileumi gyermeknap Nyíregyházán

 

Beavatás a csodába

"Csendes csodálkozással szemléld (...), szembesülve és erőfeszítést téve, felismerve személyes életed, elköteleződéseid, nem félve attól, hogy a csodálkozás egyszer-egyszer valódi csodákba is képes beavatni." Így invitálta a csodákra vágyókat a pasaréti Kájoni János Ferences Ház Komáromi János festőművész tárlatára.


Komáromi János: Keresztút, 2. stáció (Jézus fölveszi a keresztjét)

Negyven esztendő, hetven alkotás. Helyszűke miatt csupán az életmű "legkedvesebbjei" kaptak helyet a félig összegző-visszatekintő kiállításon. Rendhagyó életútjának zavarba ejtő sokféleségét tekintve önkéntelenül is fölvetődik a kérdés: kicsoda Komáromi János?

Festőművész-grafikus, hitoktató, elkötelezett környezetvédő, a Ferences Világi Rend tagja és hatgyermekes családapa. Ez a komplexitás az alapgondolata olajjal, tussal, akvarellel vagy szénnel megfogalmazott képeinek, amelyeknek vezérmotívuma a hívő ember életének sokszínű ábrázolása.

Visszafogottság, tisztaság, nemes egyszerűség jellemzi a szerzetesi életről valló képeit. Sötét és derengő, áttetsző színek (Készülődés), tapintható csönd és harmónia, a hideg kolostorbelső harsanó fehérje. A Fény a kolostori kerengőn a hívő ember számára mindenütt világító lélekről beszél, időtlenséget sugall. Sötét színekből építkező Körmenete maga az állandóság. A vallásos tematika megkapó darabjai az Assisi Szent Ferenc életét bemutató, friss élményekre épülő, a megszokott "sötétfehér" tónusoktól merőben elütő Greccio és Naphimnusz. Pazar színorgia: fénytől, zöldtől átitatott barna és okkersárga váltogatják egymást. Ízlésharmónia és rend beszél itt, színekkel mondva el Komáromi környezetvédelemről vallott ars poeticáját: "Az igazi környezetvédelem az, ha a teremtés rendjének megfelelően Isten teremtési logikájának törvényei szerint élünk. Ezen törvények foglalata a szeretet. A szeretet lényege pedig, hogy ő előbb szeretett minket. Megszabadított bűneinktől, és ezáltal igazi környezetvédőkké tett."

Keresztútja különös, semmihez sem fogható, újszerű megközelítésmódja a szenvedéstörténetnek. A hagyományosan tizennégy képből álló sorozat ezúttal nem Jézus személyére fókuszál. A keresztre, mint megváltási eszközre építi fel kompozícióját, robbanó erőt, vitalitást kölcsönözve meghökkentően merész látásmódjával. Nincsenek sablonok, szemkápráztató ragyogások, csak fekete-fehér valóság: az egyszerű tusrajzok betöltik a teret, eszköztelenségükben is hirdetik: "a feltámadás itt több mint ígéret".

Az óriási méretű, Hénoch apokalipszise címet viselő műve (mint egyetlen szénrajza) mellett jól megférnek a finom, apró tusvonásos művei: a Végtelen szinte odalehelt, csak körvonalakkal sejtetett színtelen tája; de az élet nagy kérdései, az alkotás, a munka témája is helyet kap sokszínű palettáján. Ilyen a megkapó szépségű, várandós pasztell-Madonnája (Élet Völgye), aki mögött az Emberfia emeli áldásra kezét. Rézkarcokat idéző, apró vonalakkal megmunkált tustechnika zárja az ötvennégy képből álló tárlatot. Egyszerre monumentális és kozmikus az Élet I-II. című tustábla, amely a megnyugvást keresők táborát (Jézus, Szent Ferenc, Ghandi) mintegy háromszögbe foglalja. Mellettük a Komáromi házaspár, mögöttük a megtett út. Komáromi János, úgy tűnik, hazaérkezett.

Soós Andrea

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu