Uj Ember

2004.03.15
LX. évf. 11. (2901.)

Szent József,
az egyház
védőszentje

Főoldal
Címlap
Ketrecbe zárt templom
A nemzeti megmaradás szimbóluma...
Közös beadvány az esélyegyenlőségi törvénnyel kapcsolatban
A püspöki kar tavaszi üléséről
Hitre hangolt életek
A püspöki konferencia kitüntetéseinek átadása
Erdő Péter bíboros, prímás párizsi konferenciabeszéde
A reménysugár fényét várva
Lelkiség
Utolsókból elsők lehetünk
Szentírás-magyarázat
Térjetek meg! Még van idő!
Homíliavázlat
Megerősítés az úton
Liturgia
Imádkozzuk helyesen a Miatyánkot! (1.)
(Különösen papok és előimádkozók figyelmébe)
A hét szentjei
Szent Patrik püspök
A hét liturgiája
(C év)
Katolikus szemmel
Március 15.
Ne veszítse ízét a só!
Ha a bevásárlókocsi beszélni tudna
Új "műsor"
(ezerötszáz gyors)
Lapszél
Tűzzel-vassal?
Élő egyház
Rendelkezzünk adónkról az egyház javára!
Seregély István érsek levele a plébánosokhoz
Újra szól a Hősök harangja
Az 1879-es árvízre emlékeznek Szegeden
A keresztény újságírók felelőssége a mai világban
Az UCIP rendezvénye Leányfalun
Semmi antiszemitizmus...
Orgonista-kántor-találkozó Zsámbékon
Szerzetesrendek ma Magyarországon
HÁTTÉR
Élő egyház
"Hiszek, mert imádkozom..."
Karl Rahner, a XX. század egyik meghatározó teológusa
Fórum
Úton vagyunk - Istentől Istenig
Három nemzet kegyhelye
Kühár Ede magyar lelkész Mariazellről
Az Úr házai és szolgálói (8.)
Az Olvasó írja
"Sebaj, mi mindent rendbe hozunk..."
Fórum
Amit egynek tesztek...
Az első magyar alapítású női szerzeteskongregáció: a Szociális Misszióstársulat
Fórum
Egyházunk a kommunizmus idején
A hatvanas évek
Fórum
Balbina, az Örök Város "népszerű" szentje
A bíboros-prímás római címtemploma
Ifjúság
W. W. J. D.
Avagy mit üzennek a karkötők
Pályázat művészettörténész- hallgatóknak
Ifjúsági világtalálkozó Kölnben
Előtalálkozó Bambergben
Templom a Bibliában
Rajzpályázat 6-18 évesek számára
Harminc perc Taizé csöndjéből
A tanítás hivatásában
Minden reggel
Hangulatjelentések
Rejtvény
Hat és tizenkét év közöttieknek
Kultúra
Mi nyerünk ma!
Beavatás a csodába
Jótékonysági hangverseny a dévai Szent Ferenc Gyermekotthon javára
II. Kárpát-medencei Versmondó Találkozó
A huszárgomb
PALETTA
Helyesbítés
Mozaik
Magyar irodalom Rómában
Megnyílt a Kráter Könyvesház
Komolyan veszik a "házasságot"...
Jubileumi gyermeknap Nyíregyházán

 

Hangulatjelentések

Minden reggel

Íme, a társasági élet egy újabb remek helyszíne, ezúttal is magánlakáson, a Déli pályaudvartól nem messze. Minden második pénteken este gyűlünk itt egybe, húszegynéhányan: filmet nézni, szellemi vetélkedőn versengeni, valamelyikünk előadását meghallgatni, eszmét cserélni, játszani.

Most éppen a Minden reggel című francia filmet élvezzük, gondolkodjuk végig. 1991-ben készült, és a két legjelentősebb francia barokk zeneszerző, Sainte Colombe és Marin Marais életéről mesél. Éppen ellentétei voltak egymásnak: Sainte Colombe magányos, szikár remete, az 1728-ban elhunyt Marais viszont a királyi udvar kegyeltje, a paloták konyháján kikerekedett, ünnepelt kegyenc. Mester és tanítványa, atya és fiú... A film külön érdekessége, hogy az idős Marais-t Gérard Depardieu, az ifjút pedig a fia, Guillaume Depardieu alakítja. Szép, töprengő, rendkívül tudatosan építkező mű ez: szelíden terelget bennünket a katartikus záró párbeszédhez - a sikeres muzsikus egy kétségbeesett éjjelen tékozló fiúként kopogtat mestere ajtaján, és bebocsátást kér, hogy megkérdezhesse, mit is jelent a zene, mi a lényege...

Mindvégig a zenéről van szó. A cselló barokk őse, a bélhúrokkal ellátott viola da gamba a főszereplő, no és persze megszólaltatója, a zenei betéteket előadó Jordi Savall, a világhírű spanyol csellista. Az angyalok muzsikája lehet ehhez hasonló, a hárfán-lanton-fuvolán játszó angyaloké: nehéz megrendülés nélkül hallgatni. A sok-sok hangszeres részlet között egy vokális mű is felcsendül, mégpedig a Siralmak Könyve első fejezetének sorai, már a nagyhét gondolatkörét előlegezve: Tüzet bocsátott le a magasból, / s az átjárta minden csontomat. / Hálót feszített ki a lábam előtt, / és elbuktatott. / Elhagyatott lettem, / s nyomorult egyszer s mindenkorra. / Súlyosan rám nehezedik vétkeim igája, / az ő keze rótta össze. / Az Úr igája nyomja nyakamat, / s maradék erőm fogytán van. / Ellenségeim kénye-kedvére hagyott az Úr, / s nincs erőm, hogy ellenálljak... S az is a nagyböjti elcsendesedésre hangol, hogy még a vetítés előtt felolvasom a forgatókönyvet író Pascal Quignard gondolatait: "A képzelet világa kilövelli petárdáit a valóságos létbe - idővel a két világ elvegyül, fokozatosan eggyé lesz, kiárad. A művészet oly természetfeletti. A túlélés oly természetfeletti. Tárgyias világunkban hallucinációktól övezve élünk, melyek alig-alig elégítik ki lelkünk hiányait. Mindannyian bizonytalanok és összhang nélküliek vagyunk. Mindent túl korán kezdünk el. Mindannyian úgy halunk meg, hogy még nem értünk meg teljesen."

Véget ér a film, már a főcím is lepergett, s mégis mindannyian moccanatlanul, némán ülünk. A nagy pillanatok szent mámora, a valódi öröm csendessége ez. Istennek hála, korántsem ismeretlen érzés számunkra.

Zsille Gábor

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu