Uj Ember

2004.03.15
LX. évf. 11. (2901.)

Szent József,
az egyház
védőszentje

Főoldal
Címlap
Ketrecbe zárt templom
A nemzeti megmaradás szimbóluma...
Közös beadvány az esélyegyenlőségi törvénnyel kapcsolatban
A püspöki kar tavaszi üléséről
Hitre hangolt életek
A püspöki konferencia kitüntetéseinek átadása
Erdő Péter bíboros, prímás párizsi konferenciabeszéde
A reménysugár fényét várva
Lelkiség
Utolsókból elsők lehetünk
Szentírás-magyarázat
Térjetek meg! Még van idő!
Homíliavázlat
Megerősítés az úton
Liturgia
Imádkozzuk helyesen a Miatyánkot! (1.)
(Különösen papok és előimádkozók figyelmébe)
A hét szentjei
Szent Patrik püspök
A hét liturgiája
(C év)
Katolikus szemmel
Március 15.
Ne veszítse ízét a só!
Ha a bevásárlókocsi beszélni tudna
Új "műsor"
(ezerötszáz gyors)
Lapszél
Tűzzel-vassal?
Élő egyház
Rendelkezzünk adónkról az egyház javára!
Seregély István érsek levele a plébánosokhoz
Újra szól a Hősök harangja
Az 1879-es árvízre emlékeznek Szegeden
A keresztény újságírók felelőssége a mai világban
Az UCIP rendezvénye Leányfalun
Semmi antiszemitizmus...
Orgonista-kántor-találkozó Zsámbékon
Szerzetesrendek ma Magyarországon
HÁTTÉR
Élő egyház
"Hiszek, mert imádkozom..."
Karl Rahner, a XX. század egyik meghatározó teológusa
Fórum
Úton vagyunk - Istentől Istenig
Három nemzet kegyhelye
Kühár Ede magyar lelkész Mariazellről
Az Úr házai és szolgálói (8.)
Az Olvasó írja
"Sebaj, mi mindent rendbe hozunk..."
Fórum
Amit egynek tesztek...
Az első magyar alapítású női szerzeteskongregáció: a Szociális Misszióstársulat
Fórum
Egyházunk a kommunizmus idején
A hatvanas évek
Fórum
Balbina, az Örök Város "népszerű" szentje
A bíboros-prímás római címtemploma
Ifjúság
W. W. J. D.
Avagy mit üzennek a karkötők
Pályázat művészettörténész- hallgatóknak
Ifjúsági világtalálkozó Kölnben
Előtalálkozó Bambergben
Templom a Bibliában
Rajzpályázat 6-18 évesek számára
Harminc perc Taizé csöndjéből
A tanítás hivatásában
Minden reggel
Hangulatjelentések
Rejtvény
Hat és tizenkét év közöttieknek
Kultúra
Mi nyerünk ma!
Beavatás a csodába
Jótékonysági hangverseny a dévai Szent Ferenc Gyermekotthon javára
II. Kárpát-medencei Versmondó Találkozó
A huszárgomb
PALETTA
Helyesbítés
Mozaik
Magyar irodalom Rómában
Megnyílt a Kráter Könyvesház
Komolyan veszik a "házasságot"...
Jubileumi gyermeknap Nyíregyházán

 

Egyházunk a kommunizmus idején

A hatvanas évek

Az ötvenes évek egyházüldözéséről, az ‘56-os forradalmat követő véres megtorlásról, majd az ‘56-ot követő "viszszarendeződésről" él egy bizonyos kép a magyar köztudatban. Kevesebb ismeretünk van a hatvanas évekről, és még kevesebb a hetvenes, majd a nyolcvanas évek diktatúrájáról és vallásüldözéséről. Ezekről az évtizedekről az akkori rendszer részben ma is élő vezetői és munkatársai a lehető legártatlanabb képet igyekeznek festeni. A kor "elfogadhatóságát" erősítik olyan elterjedt kifejezések, mint a puha diktatúra vagy a gulyáskommunizmus. A következőkben ezekkel az évtizedekkel foglalkozunk. Elsőnek a hatvanas, majd a hetvenes és nyolcvanas évekkel.


Somogyi Sándor és Keglevich István az egykori ítélet semmisségének kihirdetésekor

A forradalom leverését és megtorlását széles körű nemzetközi tiltakozás kísérte. A Kádár-rendszer rövidesen érzékelte, hogy más utakon kell továbbhaladniuk, ha a szabadság látszatát akarják kelteni bel- és külföldön. Hiszen ebben az időben éppen az szerepelt első törekvéseik között, hogy az ENSZ vegye le napirendjéről az ‘56 után fókuszba került "magyar kérdést".

Megfigyelés és megfélemlítés

Az állampolgárok a hatvanas években fellélegeztek az életszínvonal bizonyos növekedését és a diktatúra véres eszközeinek visszaszorulását látva. Akik már hozzászoktak, hogy alapvető emberi jogaiktól - mint a szólás-, az egyesülési, a sajtó- vagy véleményszabadság - megfosztva élik az életüket, azok egy békésebb rendszer beköszöntére emlékezhetnek vissza.

A háttérben azonban, a diktatúra új módszerének kidolgozása kezdődött el a hatvanas évek elején, s ennek tökéletesítése és árnyalása folyt a következő években, évtizedekben. Egy sok szempontból embertelenebb világ körvonalazódott ekkoriban: a koncepciós perek, a kínzások és gyilkosságok helyett a titkosrendőrség, az ügynökhálózatok korszaka, amelyben igyekeztek a lehető legtöbb embert megfigyelni és "kézben tartani" (1961-ben például a levélellenőrzési nyilvántartásban szereplő polgárok száma 250 000 fő volt, 1971-ben 765 693 fő.)

Ezekben az évtizedekben "az állambiztonság gyakorlatában a »fellazítás« alapfogalommá vált", írja Kahler Frigyes professzor, akit 1989-ben a Minisztertanács bízott meg e kor kutatásával: "Minden gondolat, amely a kommunista berendezkedés ideológiáját vagy politikai gyakorlatát »antimarxista módon« közelítette meg, fellazításnak számított és üldözendő volt." 1961-ben új Büntető Törvénykönyv készült, amelyben az izgatás tényét újrafogalmazták. Eszerint aki mások előtt a Magyar Népköztársaság államrendje, alkotmánya, ennek valamely alapelve, az alkotmány valamely alapintézménye ellen, továbbá valamely csoport vagy személy ellen - szocialista meggyőződésük miatt - gyűlölet keltésére alkalmas cselekményt követ el, hat hónaptól hat évig terjedő szabadságvesztéssel büntethető. - "A törvény fenntartja azt a korábbi bírói gyakorlatot, hogy az izgatás nem célzatos, hanem veszélyeztető jellegű bűntett" volt - állapítja meg Kahler Frigyes, a vád ellen tehát gyakorlatilag nem lehetett védekezni, a bíróság azt ítélt el, akit csak akart. A hatvanas években számos, szerzetesek vagy kisközösségek elleni perben szerepelt vádként az állam, az alkotmány vagy államrend elleni »izgatás«. (Az 1978-ban megjelent újabb Büntető Törvénykönyv lényegileg továbbra is érintetlenül hagyta az »izgatás« ilyen önkényuralmi meghatározását.)

A rendszer célja az volt, hogy az emberi és társadalmi lét összes területén ott legyenek ügynökei, hogy - a riasztóan látványos, erőszakos beavatkozások helyett - az emberek gondolatait kontrollálja, illetve, hogy megfélemlítéssel megakadályozza, hogy olyasmi történjék, ami nem felel meg a diktatúra elképzelésének. A megfigyelésre elsők között kiszemelt intézmény a katolikus egyház volt. Az ügynökök első számú "célszemélyei" tehát a felelősen dolgozó egyházi személyek voltak. 1962-ben a politikai rendőrség így határozza meg feladatát: "Ügynökségünknek mélyebben be kell hatolnia az egyházi illegációba (jezsuiták, protestánsok, cionisták, szekták), és a baráti társszervekkel együttműködve erőfeszítéseket kell tennünk, hogy beépülhessünk külföldi irányító központjaikba, a Vatikánba, az Egyházak Világtanácsába, a cionisták és szekták központjaiba és összeköttetési csatornáiba." Egy 1966 februárjában kelt politikai bizottsági határozat alapján újra nyilvántartásba vesznek 15 940 főt: "ismét aktivizálódott" szerzeteseket, apácákat, volt SS-eket, tőkéseket, arisztokratákat. (MOL XIX-B-1-v, 45-558/163 - idézi Kiszely Gábor Állambiztonság című kötetében - 233. old.)

Két vágányon...

A Magyar Katolikus Egyház a kommunizmus első évtizedében a társadalom számára az emberi-vallási értékekhez való hűség és az ellenállás jelképe volt.

A hatvanas évek fordulatot jelentettek a társadalom életében. Kádár új párbeszédkészséget mutatott. Azt hirdette, hogy "aki nincs ellenünk, velünk van". Az új gazdasági mechanizmus, a gazdaság és a fogyasztás világának némi liberalizálása sokak előtt a szabadság első jeleinek tűnt. A fogyasztói szellem, a gyakorlati materializmus terjedése nálunk is együtt járt az elvallástalanodással.

A hagyományos plébániai közösségek bomlását erősítette a tsz-szervezés, amely sok falusi ember, főleg a fiatalok városba meneküléséhez vezetett. Ez - amint a városiasodás egész folyamata - lényegesen csökkentette a hagyományos vallási (és egyéb) közösségek erejét. A városokban pedig, majd a később megjelenő lakótelepeken az állam nem engedélyezte új templomok, plébániák létesítését. Mindez a társadalom növekvő arányának a vallásgyakorlástól, az egyháztól való eltávolodását idézte elő.

A kommunista diktatúra módszere ettől az időtől kezdve abból a szempontból is lényegileg változott, hogy többnyire már nem a Belügyminisztérium (BM) vagy az Állami Egyházügyi Hivatal (ÁEH) jelent meg az egyházi szabadságjogok korlátozójaként, hanem az egyházi vezetőkre osztotta le ezt a feladatot. A főpásztorokkal helyeztette el túl jól dolgozó papjaikat, a püspökökkel - vagy az ő nevükben - íratta a kisközösségeket vagy a "túlbuzgó lelkipásztorokat" elítélő körleveleket. (A háttérben persze az történt, hogy az ÁEH megfenyegette a püspököt...)

Az egyházi élet ebben a korban "kétvágányúvá" vált: létezett a hivatalos egyház, amelyet az állam, úgy ahogy, elfogadott, mert úgy vélte, hogy képes azt vezetői által kézben tartani. Az egyháznak ez a része állandó állami korlátozások között élt, és közben folyamatosan tapasztalta tagjainak elvesztését, a hittanosok és a hívek lemorzsolódását.

A "másik vágányon" haladók nem voltak hajlandók elfogadni, hogy az egyházat és a lelkipásztorkodást az ateista állam irányítsa. Voltak közöttük falusi plébánosok és hívek (akik például szembeszálltak a hittan lemorzsolásával), legjellemzőbb képviselőik pedig - különösen városokban, de persze nem csak ott - a kisebb közösségekbe tömörült keresztények.

Kinek kell inkább engedelmeskedni?

A kisebb közösségeket többnyire fiatalabb atyák vezették. Alapelvük volt, hogy minden téren, s különösen az evangélium hirdetése-továbbadása terén jobban kell engedelmeskedniük Istennek, mint az embereknek, vagyis az állami parancsoknak. Ekkoriban terjedtek az átütőpapírral, öt-hat példányban gépelt vallásos iratok, a magyarországi első - és legelterjedtebb - szamizdat irodalom példányai, amely jelenség sok per és ítélet vádpontjai között szerepelt. (Évtizedekkel később vált gyakorlattá ez a "másként gondolkozó" értelmiségiek körében.) A kisközösségek tagjai állandóan ki voltak szolgáltatva a rendőrség zaklatásainak. A papok sok esetben börtönnel fizettek e missziójukért, a világiakat többnyire munkahelyükről távolították el, s többnyire egész életükre megbélyegezték őket mint államellenes egyéneket.

A protestáns egyházakban már az ötvenes években sikerült az államnak rendszerhű személyeket helyeznie a püspöki székekbe. De ezen egyházakban is léteztek, a felső egyházi vezetéstől elszigetelten dolgozó evangéliumi lelkipásztorok és közösségek. Lényeges különbség volt a katolikus egyház és a protestáns nagy egyházak között, hogy a katolikus püspökök többsége kényszerből hajtotta végre az állami parancsokat, míg a papokkal folytatott négyszemközti beszélgetésekben változatlanul biztatta azokat, hogy végezzék bátran evangelizációs munkájukat. A protestáns egyházi vezetők között többen voltak, akik vagy teljesen azonosultak a kommunista állammal (mint Péter János volt református püspök, később miniszter), vagy ha nem is, de a lelkipásztorkodásnak csak azokat az eszközeit engedték és ajánlották lelkészeik számára, amelyeket az állam is engedélyezett. A protestáns egyházakban is elítélt a diktatúra több kisközösséget és lelkészt, és jó néhány kiváló lelkipásztort kis falvakba helyeztek evangelizációs munkájuk miatt. De - bizonyára püspökeik megalkuvó magatartása miatt, valamint a családjukért érzett gond miatt is - nagyobb arányban voltak, akik nem vállalták az állammal való konfrontációt (amint ezt protestáns kutatók megállapítják. (Vö. Bogárdi Szabó István: Egyházvezetés és teológia a magyarországi református egyházban 1948-1989 között. Debrecen, 1995)

Tomka Ferenc

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu