|
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
Úton vagyunk - Istentől Istenig A szanszkrit marga, a kínai tao, a japán dó és a görög hodosz szavak különféle kultúrkörök Istenhez vezető útjait jelölik, amelyeket Jézus útjával összehasonlítva nemcsak kultúrtörténeti érdekességek fültanúi lehetnek mindazok, akik részt vesznek Nemeshegyi Péter jezsuita szerzetes tanár Útonjárás című előadás-sorozatán, hanem saját keresztény hitviláguk csomópontjaira csodálkozhatnak rá a húsvét előtti szent negyven napon és a húsvét utáni szent ötven napon. - Napkeleten és napnyugaton az emberi élet nagymesterei azt tanítják, hogy életünk útonjárás. Jézus önmagáról azt mondta: "Én vagyok az út." Egyik apostola, Pál pedig a szeretetet nevezi a mindenekfeletti útnak. Olyan korban élünk, amelyben kinek-kinek az emberi élet lényegére kell összpontosítania figyelmét, hogy el ne tévedjen, hanem hazaérjen. Erről szeretnék Isten Lelkének segítségével a húsvéti szent időben elmélkedni - mondta lapunknak Nemeshegyi Péter, aki négy évtizeden át a tokiói Sophia Egyetem professzoraként tanította vallásunkat a távol-keletieknek.- Elsősorban Jézus útjáról fogok beszélni május végéig minden második pénteken, a mi hitünkről, meg a mi szeretetünkről, és amikor az út emberéről szólok, akkor is elsősorban azokról mesélek, akik Jézust követték. Az egyház ugyanakkor kimondja, hogy más vallásokat nem szabad lenéznünk és megvetnünk, hanem párbeszédet kell velük folytatnunk, mert mindaz, ami szép, jó és igaz, az Istentől származik, még akkor is, ha olyanok mondják, akik nem tartoznak a mi közösségünkhöz. Ezért tartottam fontosnak, hogy ezekben a szent hetekben, amikor különösen is a megtérés útjára törekszünk, beszéljek arról, hogy a keresztény világon kívüli kultúrák miként gondolkodnak Istenről és a végső beteljesülésről. Indiában háromféle útról beszélnek a szent emberek: az egyik a dzsana-marga, amely a belső elmélyedés révén a végső valósággal való egyesülés felé viszi a lelket. Ez Európában és Amerikában a legismertebb hindu út, noha Indiában nem ezt követi a többség, hanem a második utat, a bhakti-margát, amely a szeretet útja. - Ők Istent "személyes valakinek" fogják fel, és mondhatjuk, szerelmesek Istenbe: dicsérik őt, áldják és imádják. Ezáltal szabadulnak meg az ember túlságosan szűk énjétől és mérhetetlen önzésétől - mondja Péter atya. A harmadik út, a karma-marga szertartásokkal és áldozatokkal igyekszik az embert elvezetni az e világi siralomvölgyből a túlvilágba. Ez az út akkor igazán értékes, ha a szeretet útjával egyesül, vagyis a vallásos rítusok az Isten iránti szeretettel és odaadással töltekeznek. A buddhizmus nyolcrétű útja azt mutatja meg az embernek, hogyan kell lépésről lépésre a külső-belső megtisztulásig eljutnia. - A buddhisták végső célja a nirvána, amelyet ugyan a nihilisták "semmi"-nek neveznek, mégsem ezt jelenti, hanem a szó legmélyebb értelmében vett valóságot. A végső állapotban az "én"- és a "te"- viszonyok is eltűnnek, belefolynak az ős-csendbe. A keresztény örökkévalóságban az "én" azonban megmarad: vagyok, méghozzá én vagyok, mert az Isten szeret engem. Micsoda öröm ez nekünk! A buddhista irgalom nagyon szép dolog, de mégis, lényegét tekintve más, mint a keresztény irgalom - mondja Nemeshegyi Péter. Kevésbé metafizikus utat mutat nekünk Konfucius (Kung mester), aki számára az emberiesség az egyetlen út, központi motívuma pedig az önnevelés. - Egyszer egy tanítványa megkérdezte tőle, mit jelent az emberiesség útját járni. Azt felelte: szeretni az embereket - ez az ég parancsa. Arról viszont nem beszélt Kung mester, mi lesz odaát, az életen túl - mondja Nemeshegyi atya. - Jézus azonban tanít az elindulásról, az útról és a megérkezésről is. "Én vagyok az út, az igazság és az élet. Senki sem jut az Atyához, csak általam" - olvassuk János evangéliumának tizennegyedik fejezetében. De hogy hogyan is juthat az ember Jézus által az Atyához, arról hívőnek is, keresőnek is érdemes meghallgatnia Nemeshegyi Pétert. Gábor Adrienn Angéla Az előadás-sorozat következő témái: Út Istentől Istenhez (március 12.), Jézus útja (március 26.), Elindulás: hinni (április 16.), Mindenekfeletti út: a szeretet (április 30.), Az út emberei (május 14.), Hazaérkezés (május 28.). Helyszín: a magyar jezsuiták ifjúság- és felnőttképzési intézete, a Faludi Ferenc Akadémia (Bp. VIII., Horánszky u. 20.). Az előadások este hét órakor kezdődnek.
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|