Uj Ember

2004.02.29
LX. évf. 9. (2899.)

Országos templomi
gyűjtés
a katolikus iskolák
javára

Főoldal
Címlap
Továbbadni a hit örömét...
Püspökszentelés Esztergomban
"Aki befogad egy gyermeket az én nevemben..."
II. János Pál pápa nagyböjti üzenete
Európai kihívások
Elmélyülő nap - az ország közepén
Ütközés helyett közlekedést...!
Konferencia az emberek közötti összhangért
"Veszekedés" és szabad választások
Lelkiség
"Engedelmességet tanult"
Szentírás-magyarázat
A böjt - mint teljes élet
Homíliavázlat
Quadragesima
Liturgia
Tíz mondat a szeretet keresztjéről
A hét szentjei
Szent Kázmér
A hét liturgiája
(C év)
Katolikus szemmel
Emlékezet és remény
Mi a baj a klónozással?
Egy tudományos eredmény - etikai szempontból
Hatvanéves vélemény - a valóságshow-król
Lapszél
Ki, kinek, mennyivel?
Élő egyház
Célravezető-e, ami jogos és igazságos?
Bándi Gyula dékán, a katolikus egyetem jogi karáról
Olasz egyetemi központ Budapesten
Rákosszentmihályi katolikus napok
Műalkotással a teológiáról
Dávid Katalin székfoglalója a Szent István Akadémián
Felhívás biztonságos közlekedésre
Élő egyház
A Közép-európai Katolikus Találkozó - és a kiengesztelődés
Erdő Péter bíboros nyilatkozata osztrák újságíróknak
Walter Kasper bíboros a moszkvai pátriárkánál
Fórum
Edzők a papok, templomok a stadionok...
Schmitt Pál: A példakép a legjobb nevelő
Az Úr házai és szolgálói (6.)
KÖNYVESPOLCRA
Gótikus fények, folytonos újulás
Fórum
A szegények gondja és a papnevelés
A lazaristák társasága újjáéled
Fórum
Egy püspök sorsa a diktatúra alatt (3.)
Fórum
Hívom a családokat!
Márciusi levél
A szexualitásról keresztény szemmel
Sárának, emlékül
Ifjúság
Fiatalok szigetei
Az Egyetemi pasztorációs konferencia jubileumáról
Műveltségi vetélkedő Budapesten
Egyházi iskolák a döntőben
Nagyböjti lelki napok
A Szalézi Ifjúsági Mozgalom szervezésében
Közösség
HANGULATJELENTÉSEK
Programajánló
Keresztény munkásfiatalok csoportjairól
Rejtvény
A szentírási idézet szavai ábécésorrendben vannak. Hogy szól az idézet?
Kultúra
Fél évszázad a fiatalok zenei neveléséért
Lukin Lászlót köszöntötték
Utca hirdesse emlékét!
Kultúra és evangélium
A szép és a szent találkozása
Öt akácfa
PALETTA
Mozaik
A téli Duna-parton
Vasúti pillanatképek
Hatszáz éve született Leon Battista Alberti
Szent Constanza mauzóleuma

 

Liturgia

Quadragesima

A liturgia történetéből tudjuk, hogy húsvét megünneplésére már a II. század keresztényei kétnapos gyásszal és böjtöléssel készültek. A keresztények böjtölése - ellentétben más szokásaikkal és gyakorlataikkal - sem zsidó, sem pogány környezetük számára nem volt meglepő, hiszen a vallásos motivációból történő megtartóztatás az ókorban ismert volt.


A III. század gyakorlata az egész nagyhétre kiterjeszti a böjtölést, a niceai zsinat pedig már húsvét ünnepének negyvennapos előkészületéről beszél.

A negyven nap kiszámolási módja az évszázadok során változott, és mivel a vasárnapokon az egyház sohasem böjtölt, az ötödik század óta hamvazószerda lett a "Caput ieiunii", a böjti időszak kezdete. A böjt egyszeri, napnyugta utáni húsmentes étkezést, bortól való tartózkodást jelentett, sok helyütt még a tejtermékek fogyasztását is mellőzték. A böjti gyakorlat fokozatos enyhülése a virágzó középkortól kezdődően figyelhető meg, és mára sajnos széles körben szinte teljesen eljelentéktelenedett.

A megtartóztatás gyakorlata szorosan összefügg az imádsággal. Szent Nílus szerint a böjtölő szív imája mint a fiatal sas szárnyal a levegőben, miközben a túltápláltságtól elnehezedett szívűeké lefelé ereszkedik. Az ételtől való tartózkodás előkészíti a lelket a Lélek befogadására, és hatékony fegyver a gonosz lelkek ellen. A böjtkor megtakarított pénz a rászorulók nyomorát enyhítheti.

A negyven nap imádságai és gyakorlatai újfent emlékeztetnek bennünket arra, hogy keresztény létezésünk ebben a világban folytonos küzdelmet jelent. Szentmisénk prefációja szerint az egyház Jézus példáját követi, amikor magára vállalta a negyvennapos böjt fegyelmét, és Mesterétől akarta megtanulni, hogyan álljon ellen a romlás kovászának. Ön- és közveszélyesen naiv az a keresztény, aki nem számol a kívülről és belülről egyaránt támadó sátán cselvetéseivel. A külső rend, az önmérséklet és az egyszerűség mind az Istennel való kapcsolatunk rendbetételében, mind pedig embertársaink iránti szeretetünk érlelésében segítségünkre vannak.

Nagyböjtünk értelme és célja a lélek elcsendesedése, tisztulása, megerősödése: megváltásunk közelgő ünnepét új emberként szeretnénk megülni.

Káposztássy Béla

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu