Uj Ember

2003.07.20
LIX. évf. 29. (2867.)

Július 25.
Szent Jakab apostol
ünnepe

Főoldal
Címlap
Krisztusra hagyatkozva
A Szociális Testvérek Társasága megnyitotta káptalanját
Tájoló: konferencia az ifjúságért
Cél a hiányzó "vezetői középszint" kiépítése, bátorítása
Biztató tanúságtételek - és közömbösség...
Az egyház Európában
Nyári komolyság
Lelkiség
A szeretet előbbre való
Szentírás-magyarázat
Mi fontosabb mindennél?
Homíliavázlat
Az évközi vasárnapok prefációi
LITURGIA
Fontos útjelző
Harmincöt éves a Humanae vitae enciklika
A hét liturgiája
B év
Katolikus szemmel
A beszéd híd ember és ember között...
A privatizáció sehol sem vált be
Az egészségügy nem gazdasági ágazat
Egy jegyzetíró füzetéből
1.
Kátyúk
Életbölcsesség
Élő egyház
"A legegyszerűbb út az üzenethez"
Sérült fiatalok tábora Vizsolyban
Ötvenéves a székesfehérvári papi otthon
Gyémántmise Nyergesújfalun
Szalézi ifjúsági vezetőképző
A Hősök Napja Vértesacsán
Élő egyház
Gyógyító bíráskodás
Bíborosok az "új feminizmusról"
Fórum
Megmenteni és közkinccsé tenni!
Könyvespolcra
Ikonográfia és kultusztörténet
Az Olvasó írja
Slachta Margit segítsége...
Fórum
Felfedezőúton a Délvidéken
"Itt élj - magyarnak megmaradva!"
Fórum
KITEKINTŐ
A vallási relativizmus ellen
Szépség és hit egysége
A kárpát-medencei fiatalokért
A Rákóczi Alapítvány mozgótábora
Batthyány-oltár Felsőörsön
Lengyel-ukrán megemlékezés
Fórum
Egy szerzetesi hivatás kibontakozása a diktatúra alatt
A jelenlét szolgálata
Ifjúság
Philip Egerszalókon
Az ismert közéleti személyiség vall hitről, emberi tartásról
Hrutka Csíksomlyón
Rejtvény
Tizenkét év felettieknek
Kultúra
Lengyelországból Lengyelországba
Rákóczi- és kuruc emlékhelyek Európában (VIII.)
Mesterség és ihlet
Színvázlatok Bihari Puhl Levente festőművészről
Szavak az éjszakából
A bizalom imái
Háromszáz éve született Amade László
Fórum
Utazás a bölcsesség felé
Villány: a felfokozott magyar mediterrán
Mozaik
A Királydombtól a Hármasoltárig
A pirregő madár

 

A Királydombtól
a Hármasoltárig

Húsz esztendeje vártunk erre a pillanatra, hogy a városligeti Királydombtól Erdély földjére is eljusson a magyar rocktörténelem legnagyobb hatású alkotása: Szörényi Levente és Bródy János rockoperája, az István, a király. Gondviselésszerű, hogy az előadás épp a legtöbb magyar által látogatott búcsújáró helyen került színre.


2003. július ötödike, Csíksomlyó, este nyolc óra. A csíksomlyói nyereg már zsúfolva emberekkel, s a bevezető utakon és ösvényeken továbbra is hömpölyög a tömeg, ki népviseletben, ki csak úgy, "utcaiban", s itt is, ott is leng a nemzetiszín zászló. Tapsvihar tör ki: Mádl Dalma asszony, az előadás fővédnöke érkezik. Újabb taps: Tőkés László foglal helyet a színpad előtt. Ujjongás ismét: Szörényi Levente halad el a kordon előtt.


A színpaddá alakított Hármasoltár mögött gyülekeznek a színész-énekesek, félóra lehet hátra az előadás kezdetéig. A Koppányt éneklő Vikidál Gyula toporog, járkál, képtelen egy helyben maradni. Érzi a felelősséget. Erdélybe a rendszerváltozás előtt úgy kellett becsempészni a rockopera kazettáit, bakelitlemezeit. A határon éppúgy vadásztak rá, mint a nemzetiszín szalagra vagy a magyar nyelvű könyvre és Bibliára. 1990 után valamivel könynyebb lett a helyzet: legalább már nem büntették, ha valaki az István, a királyt hallgatta.

A művészek érzik a felelősséget: hogy húsz év várakozását, feszültségét, izgalmát és adósságát, s ennél sokkal többet: nyolcvan év megnyomorítottságát, keserűségét és magárahagyatottságát kellene egyetlen estén jóvátenni. Vagy legalább néhány pillanatra feledtetni.

Az első taktusok felhangzásakor azonban kiderül: a felelősséget nem a néhány tucat színész és a százötven táncos viseli. Százezrek osztoznak benne. Előadás helyett népünnepély részesei vagyunk: soha nem látott, irdatlan kórus énekli a rockopera minden sorát. A felelősség nem nyomasztó teher többé, hanem egymásnak szóló bátorítás, vigasztalás, kézszorítás: szétválaszthatatlan összekapaszkodás. A színészek belefogódznak a közönség hullámzásába, és az viszi, sodorja, repíti őket; a nézősereg pedig egybeforrva ujjong, és mégis úgy érzi: személyesen, csak neki szól az ének ezen az estén.

Minden idegszálunkat megfeszítve figyelünk, iszszuk, nyeljük magunkba az élményt, minden másodpercét, minden rezdülését. A hatás leírhatatlan. Amikor István először szólal meg, amikor Koppány színpadra lép, még a meghívott hivatalosságok is talpra ugranak, együtt emelkedik több százezer kéz, együtt leng a zene ritmusával a roppant embererdő.

Az előadás a Himnusszal zárul. Könnyezve énekli a Hargita azt az imát, amelyért néhány éve még börtön és meghurcolás járt. A sokadik "Vissza! Vissza!" skandálásnál Varga Miklós és Vikidál Gyula kerít valahonnan egy kézi mikrofont, és könnyeikkel küzdve rákezdik: "Ki tudja, merre, merre visz a végzet..." A színpadon együtt a szerzők: Szörényi Levente, Bródy János, Boldizsár Miklós (akinek Ezredforduló című drámája alapján készült a rockopera) és Novák Ferenc rendező-koreográfus.

El tudjuk képzelni mi itthon, mit jelentett annak a több százezer embernek ez az este? Képesek vagyunk fogalmat alkotni arról a bizonyos felelősségről? El tudjuk képzelni, hogy ez az este még hosszú hetekig és hónapokig lesz beszédtéma a Székelyföldön? Át tudjuk érezni, micsoda megtartó és továbblendítő erőt adott az a csíksomlyói este - nemcsak az ott lévőknek, de még azoknak is, akik csak a televíziós közvetítést látták? Aligha, mert legfeljebb homályos sejtéseink vannak arról, mit jelent egy nyolcvan éve elszakított nemzetrész tagjaként napról napra küzdeni a megmaradásért.

Egy bizonyos: ezen az estén felemelt fejeket, örömtől és hálától csillogó szemeket láttunk; önbecsülést, büszkeséget, együvé tartozást és nagy-nagy elégtételt éreztünk.

Húsz esztendeje vártunk erre a pillanatra.

Balázs István

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu