Uj Ember

2003.07.20
LIX. évf. 29. (2867.)

Július 25.
Szent Jakab apostol
ünnepe

Főoldal
Címlap
Krisztusra hagyatkozva
A Szociális Testvérek Társasága megnyitotta káptalanját
Tájoló: konferencia az ifjúságért
Cél a hiányzó "vezetői középszint" kiépítése, bátorítása
Biztató tanúságtételek - és közömbösség...
Az egyház Európában
Nyári komolyság
Lelkiség
A szeretet előbbre való
Szentírás-magyarázat
Mi fontosabb mindennél?
Homíliavázlat
Az évközi vasárnapok prefációi
LITURGIA
Fontos útjelző
Harmincöt éves a Humanae vitae enciklika
A hét liturgiája
B év
Katolikus szemmel
A beszéd híd ember és ember között...
A privatizáció sehol sem vált be
Az egészségügy nem gazdasági ágazat
Egy jegyzetíró füzetéből
1.
Kátyúk
Életbölcsesség
Élő egyház
"A legegyszerűbb út az üzenethez"
Sérült fiatalok tábora Vizsolyban
Ötvenéves a székesfehérvári papi otthon
Gyémántmise Nyergesújfalun
Szalézi ifjúsági vezetőképző
A Hősök Napja Vértesacsán
Élő egyház
Gyógyító bíráskodás
Bíborosok az "új feminizmusról"
Fórum
Megmenteni és közkinccsé tenni!
Könyvespolcra
Ikonográfia és kultusztörténet
Az Olvasó írja
Slachta Margit segítsége...
Fórum
Felfedezőúton a Délvidéken
"Itt élj - magyarnak megmaradva!"
Fórum
KITEKINTŐ
A vallási relativizmus ellen
Szépség és hit egysége
A kárpát-medencei fiatalokért
A Rákóczi Alapítvány mozgótábora
Batthyány-oltár Felsőörsön
Lengyel-ukrán megemlékezés
Fórum
Egy szerzetesi hivatás kibontakozása a diktatúra alatt
A jelenlét szolgálata
Ifjúság
Philip Egerszalókon
Az ismert közéleti személyiség vall hitről, emberi tartásról
Hrutka Csíksomlyón
Rejtvény
Tizenkét év felettieknek
Kultúra
Lengyelországból Lengyelországba
Rákóczi- és kuruc emlékhelyek Európában (VIII.)
Mesterség és ihlet
Színvázlatok Bihari Puhl Levente festőművészről
Szavak az éjszakából
A bizalom imái
Háromszáz éve született Amade László
Fórum
Utazás a bölcsesség felé
Villány: a felfokozott magyar mediterrán
Mozaik
A Királydombtól a Hármasoltárig
A pirregő madár

 

Szépség és hit egysége

Vannak alkotók, akiknek művészetéről már korukban nyilvánvaló, hogy az idő megőrzi. Kárpáti Tamás festőművész alkotásaira mindenképpen érvényes ez a megállapítás. A középkorban alkalmazott, úgynevezett lazúrozási technikával készült képei - ez a módszer olyan színhatásokat hív elő, amelyek a festőpalettán kikeverhetetlenek - szépség és hit egységét tárják elénk oly módon, hogy a művész nem téved el sem a közhelyszerűség, sem pedig az érthetetlenség útvesztőiben. A jelen idő blöff-művészkedő ricsaj-világában kimért nyugodtsággal, tisztán zeng Kárpáti Tamás művészete.


Korzenszky Richárd, a tihanyi apátság perjele - maga is, nagyszerű tanár volta mellett, a bencés hagyományokat követve, értékfölismerő és értékértő művészlélek - a hazai művészeti élet egyik fontos, zsinórmértéket jelentő helyszínévé tette az apátságot, az ahhoz kapcsolódó galériát. Július 11-én ő hívta-várta Kárpáti Tamás kiállításának megnyitójára a magyar katolikus - tehát egyetemes - értelmiséget (az értelmiségi lét nem feltétlenül azonos a diploma megszerzésével).

"Ég és föld, víz és part, táj és épület, természeti és ember alkotta szépség talán sehol sem találkozik a pannon tájban olyan természetes módon, mint itt" - kezdte megnyitóját P. Szabó Ernő.

"Abból a hitből épült, és épül újra ez a világ, amely Kárpáti Tamás festményeinek is igazi kötőanyaga. Hit a szépségben, a morálban, a munkában, a festésben. Abban, hogy a művész a szép megragadásával megmutathat valamit a Teremtésben megjelenő teljességből."

Ezen közben annak az orvosprofesszornak a szavai jutottak eszembe - Kárpáti Tamás festményein a fatáblákon túlról, a Nagy Közel-messzeségből ragyog ránk a fény -, aki az ember és a végtelen viszonyáról a következőket mondotta: ha valaki öt percet szán életéből arra, hogy elnyugodva szertenézzen a világban s önmagára tekintsen, föl kell ismernie - pusztán az értelemre támaszkodva is - hogy ez a világ teremtett.

"Majdnem négy évtizede - folytatta P. Szabó Ernő - egy középkori szerzetes alázatosságával kísérli meg újra és újra kifejezni Kárpáti Tamás a szépség és a hit egységét... A kilencvenes években művein egyre erősebbé vált az emberi alakot körülvevő fény, amely a festő számára a »valóságon túli létezőt« jelenti."

A megnyitón részt vevő közönség értette, és a festmények hatása alatt megértette a megnyitó zárógondolatát: "Kárpáti Tamás a boldogság ősállapotával ajándékozza meg művei nézőjét, arról a kegyelemről beszél, amelyről szólva Pál apostol zárja azt a bizonyos, efezusbeliekhez írt levelet: »A kegyelem legyen mindazokkal, akik szeretik a mi Urunk Jézus Krisztust«."

A párhuzamosan megnyitott másik kiállítást - amelyen nyomon követhetjük a Tihanyi-félsziget (korábban sziget) geográfiai ábrázolását a régi magyar térképeken, Korzenszky Richárd a következő - Rónay Györgytől vett - szavakkal vezette be: "Mit ér, hogy itt vagyunk, ha nem tudjuk, hol vagyunk." Klinghammer István professzor pedig szinte akadémiai kiselőadás keretében keltette föl az érdeklődést Kárpáti Tamás létet átölelő földi-égi meghatározása után a földi helyszínről.

(elmer)

Fotó: cser

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu