Uj Ember

2003.07.20
LIX. évf. 29. (2867.)

Július 25.
Szent Jakab apostol
ünnepe

Főoldal
Címlap
Krisztusra hagyatkozva
A Szociális Testvérek Társasága megnyitotta káptalanját
Tájoló: konferencia az ifjúságért
Cél a hiányzó "vezetői középszint" kiépítése, bátorítása
Biztató tanúságtételek - és közömbösség...
Az egyház Európában
Nyári komolyság
Lelkiség
A szeretet előbbre való
Szentírás-magyarázat
Mi fontosabb mindennél?
Homíliavázlat
Az évközi vasárnapok prefációi
LITURGIA
Fontos útjelző
Harmincöt éves a Humanae vitae enciklika
A hét liturgiája
B év
Katolikus szemmel
A beszéd híd ember és ember között...
A privatizáció sehol sem vált be
Az egészségügy nem gazdasági ágazat
Egy jegyzetíró füzetéből
1.
Kátyúk
Életbölcsesség
Élő egyház
"A legegyszerűbb út az üzenethez"
Sérült fiatalok tábora Vizsolyban
Ötvenéves a székesfehérvári papi otthon
Gyémántmise Nyergesújfalun
Szalézi ifjúsági vezetőképző
A Hősök Napja Vértesacsán
Élő egyház
Gyógyító bíráskodás
Bíborosok az "új feminizmusról"
Fórum
Megmenteni és közkinccsé tenni!
Könyvespolcra
Ikonográfia és kultusztörténet
Az Olvasó írja
Slachta Margit segítsége...
Fórum
Felfedezőúton a Délvidéken
"Itt élj - magyarnak megmaradva!"
Fórum
KITEKINTŐ
A vallási relativizmus ellen
Szépség és hit egysége
A kárpát-medencei fiatalokért
A Rákóczi Alapítvány mozgótábora
Batthyány-oltár Felsőörsön
Lengyel-ukrán megemlékezés
Fórum
Egy szerzetesi hivatás kibontakozása a diktatúra alatt
A jelenlét szolgálata
Ifjúság
Philip Egerszalókon
Az ismert közéleti személyiség vall hitről, emberi tartásról
Hrutka Csíksomlyón
Rejtvény
Tizenkét év felettieknek
Kultúra
Lengyelországból Lengyelországba
Rákóczi- és kuruc emlékhelyek Európában (VIII.)
Mesterség és ihlet
Színvázlatok Bihari Puhl Levente festőművészről
Szavak az éjszakából
A bizalom imái
Háromszáz éve született Amade László
Fórum
Utazás a bölcsesség felé
Villány: a felfokozott magyar mediterrán
Mozaik
A Királydombtól a Hármasoltárig
A pirregő madár

 

Fontos útjelző

Harmincöt éves a Humanae vitae enciklika

A dokumentum 1968. július 25-én jelent meg. Általánosan úgy ismerjük, hogy "a születésszabályozásról írt enciklika". Ez a nemzedéknyi idő visszaemlékezésre indít.

Az írás a modern idők tanítóhivatali megnyilatkozásai közül talán a legerősebb visszhangot váltotta ki. A pozitív és negatív reakciók aránya arra utalt, hogy erősen megoszlott róla a vélemény az egyházban. A viták bizonyos kérdésekben máig sem ültek el. Való igaz, hogy egyes fontos kijelentései nem teljesítették be sok teológus és hívő várakozását.

A házassági és a szexuális etika kérdéseivel foglalkozó, Humanae vitae kezdetű enciklika megírásának okai a II. vatikáni zsinat idejére nyúlnak vissza. A házasságra vonatkozó kérdéseknél kitűnt, hogy a fogamzásszabályozás erkölcsileg megengedhető eszközeire vonatkozó vélemény nagyon megosztott. Új katolikus álláspontként több hang a mesterséges eszközök erkölcsi elfogadása mellett érvelt. VI. Pál pápa két évig vívódott a kérdéssel, míg végül megjelent az enciklika.

Tanítja, hogy az emberi szeretet szexuális kifejezésének feltételei csak a házasság keretei között találhatók meg. Isten által ennek a szeretetnek teremtő ereje van, ami az életadásban válik teljessé. A gyermekáldást ezért a házastársi szeretet igen nagy adományának tekinti, aminek lehetőségét nem lehet könnyelműen, szabad elhatározással elutasítani, nem szorítva háttérbe ugyanakkor az egyesülésben a kölcsönös szeretet kinyilvánításának szempontjait sem. A katolikus hit ily módon ajándék a világ számára, melyben - sajnos - egyre kevesebb hely és lehetőség marad az emberi élet és szeretet kibontakozásához. VI. Pál pápa az enciklika megírásával nyilvánvalóan az élet titkának tiszteletét kívánta hangsúlyozni. Ki akarta fejezni, hogy az élet forrásának mentesnek kell maradnia minden manipulációtól, hiszen az élet átadásának csodálatos folyamata mögött lehetetlen fel nem fedezni Isten teremtői bölcsességét és szabadságát.

Ennek szellemében kell reagálni az olyan új problémákra is, mint a születések számának gyors növekedése, a családok megnövekedett gondjai a munka, a lakásviszonyok, a gyakori gazdasági, oktatási nehézségek jelentkezésének tekintetében, illetve a nő személyének megváltozott szerepe.

Az élet továbbadásának feladatában a házastársak nem követhetik a saját véleményüket úgy, mintha egyénileg és teljesen szabadon határozhatnák meg a tisztességes utakat, amelyeken járnak... Tetteiket a teremtő Isten terveihez kell alkalmazniuk, amelyet részben a házasság és a házasélet természete mond el nekik, részben pedig az egyház állandó tanítása hirdet. (II./4. p.) E megfogalmazás mély értelmét hamarabb látjuk, ha egy pillantást vetünk a pápa aggodalmaira, melyek a mesterséges születésszabályozás lehetséges, súlyos következményeire figyelmeztetnek. Aggódik, hogy ezek segítségével könnyű út nyílik a hűtlenséghez, és széles körben fellazul az erkölcsi fegyelem, s ez különösen nagy veszély a fiatalokra nézve. A férfiak így könnyebben meg fognak feledkezni a nők tiszteletéről, s vágyaikat kiszolgáló eszközzé tehetik őket. S nem utolsósorban nagy probléma, hogy veszedelmes hatalom kerülhet a kormányok kezébe, amelyek képviselői ugyancsak nem fognak törődni az erkölcsi törvénnyel, és mindenkit kötelezhetnek ilyen eszközök használatára, beleavatkozva ezzel a házastársak legsajátosabb feladatába. Sajnos e prófétai szavak néhol már súlyos valósággá váltak.

A Humanae vitae enciklika nagy hatást gyakorolt a születésszabályozás alakulására: az időmegválasztásra épülő módszer azóta felértékelődött, és tökéletesedett alkalmazhatóságának biztonsága. Vele együtt a természetességre való hivatkozás is hitelesebb lett. A szexualitás területén a személyesség hangsúlyozása is egyre mérvadóbb tényezővé vált. Ebből következnek olyan javak, mint a nő megbecsülése, a lemondás és a hűség szeretetet növelő elfogadásának növekedése.

Mindezekből - sajnos - nem következik a születésszabályozás gyakorlati megoldottsága. Nem lehet ugyanis tagadni, hogy vannak helyzetek, időszakok, problémák a házaspárok életében, amikor az egyház által ajánlott teljes vagy részleges megtartóztatás megvalósítása komoly akadályba ütközik. Ezekben az esetekben a házaspárnak kell nagyon körültekintő, szigorúan személyes, normaként nem általánosítható lelkiismereti döntést hoznia, s megimádkozva, Isten segítségével kitalálni, hogy mit tehetnek. Iránymutató lehet a német püspöki kar útmutatása: "Az ítéletet a fogamzásszabályozás módszereiről, ami a házasok döntésébe tartozik, nem szabad önkényesen meghozni, hanem a lelkiismeretes vizsgálatba be kell vonni az objektív normákat, amelyeket az egyház tanítóhivatala előterjeszt." Olyan lelkiismeretről van itt szó, mely Isten szavával és az embertársi szeretet követelményével szembenézve állandóan kontrollálja önmagát, s üdvösségre vezető életutat kíván megvalósítani itt a földön, a személyes élet minden területén.

Az egyház hivatalos dokumentumai ugyanezt a segítséget akarják nyújtani, így a Humanae vitae is. Megható, elgondolkodtató és ösztönző az a pápai lelkület, mely ezt az írást megimádkozta, majd aggódva kérlelte a híveket, hogy e súlyos kérdésekben igyekezzenek a helyes úton járni.

Soltész János

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu