|
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
Homíliavázlat Mi fontosabb mindennél? Cseh Tamás "Képeslap" című dala - a lényeg üres helyének kerülgetését bemutató sorok után - ezzel az "utóirattal" zárul: A barátság, a szeretet, a pihenés fontosabb mindennél. Mint "légy a levesben", úgy jelenik meg a szerző szándéka szerint a "mindennél fontosabb" valóságok között a pihenés. Egyrészt bizonytalanságot ír le ez a felsorolás: az értékrend zavarodottságát. Másrészt viszont úgy hangzik, mint egy elszólás, amelyben van valami igazság, amit azonban nem akkor és nem úgy sikerült kimondani, ahogyan kellett volna... Az Ószövetség a szombatnaphoz a nyugalom parancsát köti, de az Újszövetségben annál ritkábban jelenik meg a "pihenés" szó, főként pozitív értelemben. Így akár el is bizonytalanodhat a hívő ember, azon tanakodva: vajon "erkölcsös" dolog-e a pihenés? Szabad-e egy kereszténynek "csak magára gondolnia", értékrendjében előrehelyeznie a "lazítást"? A ma hallott evangéliumi szakaszban viszont Jézus maga hívja pihenésre apostolait, s ez egybecseng azzal a másik részlettel, ahol mindenkihez így szól: "Gyertek hozzám, akik megfáradtatok és terheket hordoztok: én felüdítelek benneteket." Ő tehát nem érzéketlen "főnök", aki tekintet nélkül munkatársainak teherbírására feladatról feladatra hajszolja őket. Ő észreveszi tanítványainak fáradtságát, és nagy érzékenységgel együtt érez velük. Ugyanakkor fontos felismernünk, hogy a mai szentírási tanítás mégsem egyszerűen a pihenésről szól, hanem Isten gondoskodó szeretetéről. Jézus a végtelenül szerető Atya kinyilatkoztatása, s ez adja magatartásának mozgatórugóját: az Isten akaratával való eggyé válás vágyát minden kapcsolatban, amit felismerve mi is megtalálhatjuk a rendező elvet életünkhöz. Önzés a lazítás (de önzés a megfeszített munka is!), ha Istenre való figyelem nélkül, saját akaratunk teljesítését szolgálja. Viszont a szerzetesi reformjába rekreációt is beépítő Avilai Szent Teréz, vagy a megfelelő időpontban a társaival való kártyázást is az üdvösségre vezető tennivalónak ítélő Gonzága Szent Alajos példája, és legfőképp maga az evangélium arra tanít, hogy amikor Isten akarata velünk kapcsolatban a pihenés, akkor semmi jobbat nem tehetnénk - vagyis törvény számunkra, akár az Ószövetség számára a szombatnap. De a közvéleményben élő "munkaszüneti napnál" sokkal több: Jézus meghívása alapján a Szentháromság életébe titokzatosan beoltó misztikus eszköz. Kötelesek vagyunk tehát a megfelelő időpontban jól pihenni, munkánkkal, imánkkal, szavainkkal és pihenésünkkel pedig egyaránt jól tanúskodni a gondviselő Istenről, hogy a világ körülöttünk újra rátaláljon a Teremtőre és Megváltóra! Nobilis Márió
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|