Uj Ember

2002.09.29
LVIII. évf. 39. (2826.)

Szent Mihály főangyal
ünnepe:
szeptember 29.

Főoldal
Címlap
Hit és tudomány összetartozik
Jubileumi ünnepség Piliscsabán
A kereszténység és az egyház a média világában
Európai konferencia Dél-Franciaországban
Vedd és olvasd!
"Csapot-papot"
Lelkiség
Megtérni - mindennap
Évközi 26. vasárnap
Az igeliturgia részei
ÉLET ÉS LITURGIA
Házas Hétvége
Közösségek, lelkiségi mozgalmak
Házastársak imája egymásért
A hét liturgiája
A év
Fórum
Ellene mondott...
Tabletták ingyen?
A Ferences Világi Rend levele az egészségügyi miniszterhez
Zsuzsi olvas
Jegyzetlap
A bizalmatlanságtól a befogadás felé...
Pápai üzenet a vándorlók és utazók világnapjára
Lapszél
Bárgyúság mint szórakoztatás?
Misszió
A sebészprofesszor keresztje
A templom egere
Egy könyv az Internetről - (nem csak) lelkipásztoroknak
Csak "csibészt" és "tekergőt"
Székelykapu Gálaest a csíksomlyói árvákért
Az Olvasó írja
Időszerű sorok
Élő egyház
Sérültként élni, Isten ölelésében
Húsz éve szentelték fel a Vak Gyermekek Szent Anna Otthonát
Élő egyház
Meghallgatás, megértés, találkozás
Lelki elsősegély telefonszolgálatok találkozója Dobogókőn
Templom épül Zalaegerszegen
Mehrle Tamás OP halálára
Slachta Margit öröksége
Egy találkozó gondolatai
Évszázadok a szent zene szolgálatában
Déli harangszó
Ferences ünnep Kapuváron
Élő egyház
Moszkva érseke az orosz vallásszabadságért
Elhunyt "egy köztünk élő szent"
Fórum
Isten szolgáinak szolgája és tizenöt társa
Párbeszéd
Egy függetlenül elkötelezett budapesti
Találkozás Schmitt Pál főpolgármester-jelölttel
Fórum
Keresik az egység útját a kereszténydemokraták
Harrach az egység létrehozásának több útját is járhatónak tartja, így a Fidesszel szövetséges egyesületi forma fenntartá
Kultúra
Tíz mondat arról, ami örök
Őszi izzásban
A régi falióra
A huszadik század szellemóriásai
Káprázatok
Aranyvirág
Ifjúság
A nő útja és a férfi útja
Én sem volnék, ha nem volnál... (Kányádi Sándor: Két nyárfa)
Fenyvesliget Ifjúsági Klub
A Fenyvesliget Ifjúsági Klub programja
"Nyitott kapuk"
A hegyi pap
Krakkói jegyzetek
Programajánló
Rejtvény
Összekeveredett betűk
Mozaik
A Szentírás az egyház életében
Szeptember 29.: A Szentírás vasárnapja
Oltárkép megáldása Nyárligeten
Szombathelyi tűzoltók ünnepe
Új gyümölcs a mirtuszdió
Új szaktanterem az érdi Marianumban
Restaurálják a Dávid-szobrot
Fórum
Pápai zarándoklat a szülőföldre
Kedves Olvasó!
Családtagként köszöntünk
Franciszek Macharski bíboros köszöntő szavai a krakkói repülőtéren
Töltse el lelkünket a remény!
A Szentatya köszöntő szavai a krakkói Balice repülőtéren
Fórum
Isten irgalmassága az egyetlen remény
A pápa homíliája a templomszenteléskor
Felajánló ima
Facipőben...
A pápa szavai a liturgia után
Az új egyetemi campuson
Az igazság szolgálata
Fórum
Isten irgalmasságának tanúi legyetek!
II. János Pál homíliája a krakkói Blonia parkban
Szükség van a Nyolc Boldogság embereire
A pápa szavai a szentmise végén
Fórum
Talán legközelebb...
II. János Pál búcsúbeszéde
II. János Pál pápa krakkói üzenete Istennek a világ iránti irgalmasságáról
Macharski bíboros díszdoktori beszéde Piliscsabán

 

ÉLET ÉS LITURGIA

Az igeliturgia részei

1981-ben megjelent az Ordo Lectionum Missae (A mise olvasmányainak rendje) című könyv második mintakiadása. A könyv tartalmazza a szentmiséken előforduló összes szentírási olvasmányokat a válaszos zsoltárokkal és az alleluja, illetve evangélium előtti verssel együtt. Ez tartalmaz a bővítés mellett előzetes tudnivalókat is.

Érdemes már az első gondolataira is figyelni: Csodálatra méltó, hogy Isten ugyanazon igéje a különféle szertartásokban vagy akár a részt vevő hívek különböző csoportjai számára is más-más kincseit tárja fel, midőn az esztendő folyamán Krisztus titkának kibontakozását tiszteljük, vagy az egyház szentségeit, szentélményeit szolgáltatjuk ki, vagy amikor az egyes hívek válaszolnak a Szentlélek működésére lelkükben. (OLM 3.) Elénk állítja, hogy a liturgikus cselekményekben az Isten igéjének kincsei nagy szolgálatot tesznek hitünk misztériumainak megértésére.

Az egész üdvösség történetének középpontja maga Krisztus. Az Ószövetség előkészülete reá irányul, az Újszövetségben megtörténik a beteljesülés, és Krisztus megváltói műve nyomán megkezdődik a megszentelés korszaka, amelyben élünk, és ami valósággá lesz liturgikus ünnepléseinkben.

Ezért az igeliturgiában megtalálható a fontossági sorrend is, amit kifejez a szentírási szöveg olvasási helye és a felolvasó személye. A különböző részeket más és más néven hívjuk, már ezzel is utalva az időbeli behatárolódásra is.

Az igeliturgia csúcspontja az Evangélium, a jó hír. Már ez a név is meghatározza, hogy az újszövetségi szentírás négy könyve tartozik ide. Ebben a négy evangéliumban találjuk Krisztus Urunk életének és megváltói művének eseményeit. Erre készülünk is az alleluja vagy az evangélium előtti versben. Ráhangol, de fel is szólít: áldjuk az Urat, mert közénk érkezik, és szólni fog hozzánk. Ezért felállunk. Az Örömhír meghirdetője csak felszentelt személy lehet: a diakónus, a pap vagy a püspök olvashatja, énekelheti a közösség számára. A válasz is Krisztusnak szól: Áldunk téged, Krisztus.

Az előkészület az olvasmányban található, részlet az ószövetségi szentírás könyveiből. Kivétel a húsvéti idő, amikor az Apostolok Cselekedeteiből olvasunk. Az a magyarázata, hogy az egyház még hangsúlyozottabban akarja tudtunkra adni, hogy a húsvét, azaz Urunk feltámadásának fényében és dicsőségében élünk. Ezeket a részleteket meghallgatva, mi magunk is felelünk a válaszos zsoltár szavaival. Ez mindenképpen zsoltár, akár a Graduale Romanum vagy Simplex gregorián énekeskönyvből énekeljük, akár az olvasmányos könyv megfelelő helyéről vesszük. Mivel szorosan kapcsolódnak a szentírási szakaszokhoz, azokat más énekkel helyettesíteni nem lehet.

Az apostoli olvasmányokat (Szent Pál és az apostolok levelei) a szentleckékben találjuk meg. Ezek a gyakorlatitanítások keresztény életünk kérdéseivel foglalkoznak oly módon, hogy elénk állítják az apostoli kor életét, küzdelmeit, áldozatait és problémáit. Érezzük rajtuk, hogy az emberi gyarlóság felett mennyire uralkodik a kegyelem, mire képes az esendő ember Krisztus erejében.

Minden templomban az oltárhoz közel kell lennie, kissé kiemelten, a szentírási szakaszok felolvasó helyének, az ambónak. Neve görög eredetű, a "felmenni" igéből származik. A történelem során sokféle módon építették és alakították ki. Ma - azt mondhatjuk - az oltár párjaként tekintjük, ez ugyanis az ige asztala, ahová szintén meghívott az Úr. Ma már nagyon sok, főleg új templomban, szép és értékes anyagból készítik. Ezzel kifejezésre jut a mi tiszteletünk, és Urunknak az a tiszteletre méltó meghívása, amit Isten igéjével szemben éreznünk kell.

Verbényi István

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu