|
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
A kereszténység és az egyház a média világában Európai konferencia Dél-Franciaországban Miként közölhetnénk hatékonyabban hitünket a tömegtájékoztatási eszközöktől áthatott korunkban? - erre a kérdésre keresték a választ szeptember 19. és 22. között az európai püspöki karok médiapüspökei a dél-franciaországi Aix-en-Provence-ban, a Tömegtájékoztatás Pápai Tanácsának elnöke, John Foley érsek jelenlétében megtartott konferencián, amelyen hazánkat Veres András püspök képviselte, Tomka Miklós vallásszociológus pedig vitaindító előadást tartott.
Az összejövetel nem merült ki a tömegtájékoztatási eszközökkel kapcsolatos sérelmek felemlegetésében. Önámítást nélkülöző, objektív helyzetismeret jellemzi a médiával foglalkozó püspököket, akik tisztán látják a tömegtájékoztatási eszközök lehetőségeit, csapdáit, és mindemellett azt a feladatot, amelyet az Evangélium hirdetése rájuk ró. "Olyanok vagyunk, mint az elefánt a porcelánboltban" - idézte az egyházat ért egykori kritikákat a 70-es évekből Danneels belga bíboros, majd hozzátette: "Társadalmi súlyunkat tekintve ma már messze nem vagyunk elefánt, és akik bennünket kritizálnak, azok messze nincsenek porcelánból". Az egyház kisebbségben van - folytatta a belga főpap -, de nincsenek meg a kisebbséget megillető jogai. Ha például a "zöldek" néhányan az utcára vonulnak, a médiumok rögtön ott vannak. Ha azonban katolikus fiatalok emelik fel szavukat a társadalmi igazságtalanságokkal szemben, akár több ezren is, arról nem esik szó. A média törvényei sem kedveznek az egyházi műsoroknak: a politika fontosabb a kultúránál, a belpolitika a külpolitikánál, a részleges az egyetemesnél. Így nem véletlen, hogy az egyház, amely mindenkihez szól, és üzenete békét, kiengesztelődést közvetít, sokszor az utolsó helyre szorul - hangzott el egy másik felszólalótól. Szürke lett a tömegtájékoztatás. Bal- és jobboldalon egyaránt a hallgatottsági és a nézettségi indexnek vetik alá az eszmei vitákat" - állapította meg Jean-Marie Lustiger bíboros, párizsi érsek. - A médiumok olyannyira keresik a közönség kedvét, hogy közben elvesztik önálló arculatukat. (Enyhe irigységgel hallgattuk beszámolóját az egyházmegyéjében indított, és egyébként hazánkban is fogható, katolikus televízióadásról...) A tömegtájékoztatási eszközök gyakran élnek a "zoommal", a felnagyítás és a kicsinyítés eszközrendszerével, amit magyarul úgy mondanánk, hogy képesek a bolhából is elefántot csinálni, és megfordítva. Példa erre az egyház gazdag erkölcsi tanítása, melyből leggyakrabban a szexuális erkölcs néhány kérdése érdekli az újságírókat, mintha ebben merülne ki a katolikus erkölcs. Hasonló a helyzet, amikor társadalmi vagy politikai kérdésekben szólítják meg az egyházat, már előre kijelölve számára az ellenlábas szerepét. "Ezek azok a pillanatok" - mondta a tiszteletet parancsoló médiatapasztalattal rendelkező Lustiger bíboros, "amikor a megszólaló egyházi személy feladata éppen nem az, hogy elfogadja ezt a szerepkört, hanem hogy olyan, az evangéliumból forrásozó gondolatot képviseljen, amely lelke mélyén minden embert képes megszólítani." Természetesen szó esett a médiumok negatív befolyásáról is. Felmérések szerint az iskoláskorú gyermekek közel ezer órát töltenek egy évben a televízió előtt, ugyanakkor jó esetben évente harminc hittanórán találkoznak az egyház tanításával. Ennek ellenére - mondotta Danneels bíboros - az emberekben valós lelki szomjúság él. Ugyanakkor vannak, akiknek saját pozíciójuk megerősítése érdekében van szükségük az egyházra mint ellenpontra. De egyre többen vannak olyanok is, akik a tömegtájékoztatási eszközök által közvetített, felületes divaton túl maradandó értékekre szeretnék építeni az életüket, és ebben számítanak is az egyház közreműködésére. Ezt támasztotta alá a BBC közszolgálati rádió vallási programigazgatójának előadása, aki több ízben is hangsúlyozta e műsorok fontosságát a nemzet egységének építésében. (Ezek azok a pillanatok, amikor a magyar résztvevőben megfogalmazódott a gondolat: milyen kár, hogy a jelenlegi magyar kormány vezető politikusai nem hallgatják eléggé a BBC-t. Talán nem itt tartana a vallási műsorok értékelése a televízióban és a rádióban...) Rengeteg tapasztalat és helyi gyakorlat kicserélésére volt alkalmuk az európai médiapüspököknek, a kiscsoportos beszélgetések alkalmával is, vagy a szünetekben. A konferencia kérdésére - Miként közölhetnénk hatékonyabban hitünket a tömegtájékoztatási eszközöktől áthatott korunkban? - a résztvevőket megszólító választ fogalmazott meg a székesegyházban tartott záró szentmise prédikátora, amikor az utolsó óra szőlőmunkásainak példabeszédéből kiindulva hangsúlyozta: a keresztségben Isten minden embernek hivatást adott arra, hogy életszentségben az evangélium kommunikátora legyen. Papp Tamás
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|