|
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
Római mesék Szent András temploma a "völgyben" Mesélnek a kövek Rómában. Régmúltról, szerelmekről, háborúkról, bíborosokról, pápákról - s nem utolsósorban szentekről. Az egykori Mars-mező egy mocsaras terület mellett húzódott. Ma ez a rész Róma egyik legforgalmasabb területe: a Corso Vittor Emannuelle útvonalára esik. Agrippa konzul, akinek nevét a többi közt a Pantheon homlokzata is őrzi, ezt a mocsaras területet a Tiberisszel árokkal köttette össze. A hagyomány szerint ebbe az árokba lökték Szent Sebestyén holttestét, s itt találta meg egy Lucina nevű keresztény asszony. A megtalálás helyén 1100 körül kápolna épült a szent tiszteletére. Amalfi a Sorentói-öböl egyik gyönyörű városkája. Hercegnője, Costanza Piccolomini d´Aragona végrendeletében komoly pénzösszeget adott, hogy Rómában, Amalfi védőszentjének, Szent Andrásnak temploma épüljön. Szent Sebestyén kápolnájának területén megépült Róma második legnagyobb kupolájú temploma: a San Andrea della Valle. 1591-ben rakták le alapkövét, 1625-ben VIII. Orbán pápa fölszentelte a templom egy részét, de az egész csak 1650-re készült el. Homlokzata még később, 1665-re épült meg. A szájhagyomány szerint a tervező, Carlo Maderno a Szent Péter-bazilikával kívánt versenyezni a templom tervezésekor, vigyázva arra, hogy a kupola ne legyen nagyobb, mint a Szent Péteré. A második legnagyobb azonban lehetett, hiszen András Péter testvére volt... A kereszthajó 43 méter hosszú, 17 méter széles, a kupola 16 méter átmérőjű. A templombelső csodálatos festmények sorozatát őrzi. A kupola négy pillére fölött a négy evangélista szinte a levegőben lebeg. Szent Sebestyén festménye előtt hoszszan kell időzni. Két pápa, II. és III. Piusz síremléke is itt található, akik közül az utóbbi csak 26 napig állt az egyház élén. A bazilikában található az a kápolna is, amelyet Puccini Tosca című operájából ismerhetünk. Az operában benne van, a templomban azonban nincs ez a kápolna. Ha az első felvonás Attavanti-kápolnáját "élethűen" kívánja a díszlettervező bemutatni, a Szent András-templom Barberini-kápolnáját veszik mintául. Említettem a néphagyományt. A rómaiak azt beszélték, a homlokzat, mely ugye később készült el, olyan bizonytalanul szökell a magasba, hogy tervezője, Carlo Rainaldi a bal oldalán a magasban egy angyal szárnyával támasztotta meg a homlokzatot. Nem valószínű, hogy így lenne. Az angyal csak dísz, Rainaldit a korabeli feljegyzések szerint az építkezés befejeztével megtapsolták... A kövek azóta is állnak, a szobrok és a festmények hirdetik az ábrázolt személy mártíromságát, szentségét, Istenhez tartozását, de őrzik az alkotóművészek dicsőségét is. Bókay László
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|