Uj Ember

2002.02.17
LVIII. évf. 7. (2794.)

Az Új Ember lelkigyakorlata:

Levél a sivatagból

Főoldal
Címlap
"Ingyen kaptátok, ingyen is adjátok!"
A pápa nagyböjti üzenete
A jó és az igaz mellett dönteni...
Imavirrasztás a Szent István-bazilikában
Súlyos merénylet a magyar egyházak ellen
Ellopták Vizsoly Bibliáját
Újból magyar kézben a bécsi Pázmáneum
Szociális világfórum
A megbocsátás jó illata
Lelkiség
Kísértések közepette...
A bűn a szeretet fogyatékossága
A bűnbánat szentsége: második keresztség
Életige 2002. február
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
Az isteni irgalmasság iskolájában
Türelem
Sodorvonal
Én tudom, hogy te tudod, hogy ő tudja...
A telefon
Hol az öv?
Lapszél
Élő egyház
A Győzelem szülője
Megáldották a Regnum-templom új oltárképét
Emberhalászok lesztek...
A Hit és Fény közösség országos ünnepe
Ötletek a nagyböjtre
Élő egyház
Pápai Évkönyv - 2002
Egyházmegyékké alakulnak az oroszországi apostoli adminisztratúrák
A Szentatya nagyböjti és húsvéti programja
"Kollégánk": a perui magyar püspök
Fórum
Kiskirály
Könyvespolc
Az ellentmondások országából...
Az Olvasó írja
Fórum
Az ortodox szerbek Magyarországon
Beszélgetés Gálity Vojiszláv esperessel
Keleti keresztények hazánkban
A sokszínűség érték
Cirill és Metód
Fórum
Választások előtt
Választanunk kell...
Párhuzamok?
Ellenőrzött hitélet?
Mit akar az Isten?
(ezerötszáz gyors)
Fórum
Levél a sivatagból
Az Új Ember nagyböjti lelkigyakorlata
Szent Hedvigről és az Isteni Irgalmasság templomáról...
Beszélgetés Kovács István krakkói magyar főkonzullal
Ifjúság
Segítünk, hogy te is ott lehess!
Pályázat! ----- Pályázat! ----- Pályázat!
Rózsaszín Bálint
Rejtvény
Tizenkét év felettieknek
A böjt a mi javunkat szolgálja!
Quo vadis a mozikban?
Kultúra
Eltávozott az "örök Éva"
Lukács Margit halálára
Töredék-napló
Forgácsok Tömörkényről
Énekművészet és transzcendencia
Téli képeslap
A megkísértett Ádámhoz
Mozaik
A Jó Hír rádiója
Látogatás a Magyar Katolikus Rádió egri stúdiójában
Szent András temploma a "völgyben"
Római mesék
Hermelinek télen
"Ministránspohár" a legszorgalmasabbaknak

 

Keleti keresztények hazánkban

A sokszínűség érték

Hazánk kereszténységének nagy értéke a keleti kereszténység jelenléte. Tőlünk nyugatra már csak egészen szórványosan találhatók, a mi egyházi életünk számára azonban szellemi-lelki gazdagodást kínál elsősorban bizánci (görög) szertartású katolikus testvéreink, de különböző nemzetiségű ortodox testvéreink lelkisége, liturgikus és más hagyománya.


Honnan e különbségek? A gyökerek igen messzire, a történelmi múltba nyúlnak. A kereszténység - mint tudjuk - a Római Birodalomban vált világvallássá. Ennek a hatalmas kiterjedésű birodalomnak nyugati és keleti részében különböző gondolkodású, kultúrájú népek éltek. A nyugati, jórészt a népvándorlással érkező népeknek nem volt olyan erős kulturális örökségük, így a keresztény hittel azonos forrásból kapták nyugati kultúrájukat. A keleti népek azonban más természetű, alkatú és mély kultúrájú (például szír, örmény, görög) értékeikkel fogadták be a kereszténységet. Természetesen a népek misszionáriusai is alkalmazkodtak hozzájuk a tanítás módjában. Míg a nyugati gondolkodásmód racionálisabb, ünnepei is inkább üdvtörténeti eseményekhez kötődnek (például a betlehemi születés), a keleti gondolkodás számára inkább egy átfogóbb, elvontabb eszme a fontosabb (például Isten megjelenése a világban).

Kelet és Nyugat ugyanazt a keresztény tanítást másképp ragadta meg, másképp rendezte, más módszerekkel dolgozta fel. Így eltérővé vált a két teológia, hittudomány. Kelet például nemcsak hivatkozik az első századok atyáira, nagy teológusaira, hanem jobban ragaszkodik tanításukhoz, életpéldájukhoz. Ők pedig a bölcseletet csak akkor vették segítségül a hitigazságok kifejtésében, ha valamely tévtan ilyen módon támad. Mivel azonban ugyanarról az igazságról van szó, a két teológia nem ellentétes, hanem egymást kiegészítő.

Ezért mondhatjuk, hogy keleti keresztény testvéreink hazai jelenléte - ha kis létszámú is - gazdagítja és nem zavarja a hazai kereszténységet.

A honfoglaló magyarok már idevezető útjuk során találkoztak a keleti (bizánci) kereszténységgel, és soraikban is voltak keleti szertartású keresztény alánok, kabarok. A Maros vidékén keleti kereszténnyé vált hun, avar és bolgár népekkel olvadtak össze. Pannóniában (a Dunántúlon) legalábbis a legenda szerint Metód (Methodiosz, +885) halála évében a Vaskapu felől érkező honfoglaló magyaroknak még hirdette az Evangéliumot.

Mindez persze még 1054, a Róma és Konstantinápoly közötti szakadás előtt volt. Ez a szakadás persze a kor viszonyai között nem egyszerre, hanem lassanként terjedt. A IV. lateráni zsinat 1215-ben kötelezte a latin szertartású püspököket, hogy papokat küldjenek a keleti szertartásúak közé, hogy megakadályozzák elszakadásukat.

A keleti (bizánci) szertartású katolikusok (görög katolikus testvéreink) velünk együtt a római katolikus anyaszentegyház tagjai, a római pápa fősége alatt, tőlünk különböző szertartásokkal és egyházjoggal. A magyar görög katolikus püspökség, neve szerint hajdúdorogi (ténylegesen nyíregyházi székhellyel) 1912 óta áll fenn. Másik egyházigazgatási területi egységük a miskolci apostoli exarchátus.

Kisebb, szórványjellegű a jelenlétük a főleg különböző nemzetiségű ortodox (tehát a római pápától elszakadt) keresztény testvéreinknek. A megmagyarosodott görögök 1931 óta a Magyar Ortodox Egyházat alkotják. Kis létszámú a szerb, román és bolgár ortodox közösség.

Rosdy Pál

Fotó: Bugnyár

Február 14-e Szent Cirill és Metód, a szlávok apostolainak ünnepe, akiket 1980-ban - Szent Benedek mellett - Európa társvédőszentjeivé nyilvánított II. János Pál pápa.

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu