|
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
Katona István püspök Az isteni irgalmasság iskolájában Isten kegyelméből megkezdhetjük a nagyböjti szent időt az Úr 2002. évében. Ezekben a napokban készülünk az egyházi év legnagyobb ünnepének, a húsvéti misztériumnak megünneplésére, amikor hálával emlékezünk Jézus Krisztusnak értünk vállalt szenvedésére, kereszthalálára, és nagy örömmel ünnepeljük dicsőséges feltámadását. Ezek az üdvösségtörténeti események a legcsodálatosabban hirdetik Isten irgalmas szeretetét irántunk. A Szentatya azt írja: "Az irgalomban gazdag Isten" (Dives in misericordia) kezdetű enciklikájában, hogy a húsvéti misztérium magában foglalja az irgalom teljes kinyilatkoztatását, vagyis annak a szeretetnek a kinyilatkoztatását, amely erősebb a halálnál, és hatalmasabb a bűnnél és mindenfajta rossznál; az irgalmas szeretet kinyilatkoztatását, amely felemeli az embert a legnagyobb bukásokból, és kiszabadítja a legnagyobb veszedelmekből is. (vö. 96. pont) Ebben a nagyböjti időszakban és a szent három nap alatt éljük át legjobban, legmélyebben azt az igazságot, hogy mennyire irgalmas az Isten, aki "úgy szerette a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy mindaz, aki benne hisz, el ne vesszen, hanem örökké éljen." (Jn 3,16) Amikor a Szentírásban olvassuk Izaiás prófétának a szenvedő Messiásról írt megrázó látomását, az evangéliumokban Jézus szenvedéstörténetét, amikor elvégezzük a nagyböjti áhítatgyakorlatokat, és látjuk Jézust vérrel verejtékezni a Getszemáni-kertben, látjuk, amint megostorozzák, tövissel koronázzák, elkísérjük újra meg újra a keresztúton, egészen a Golgotáig, és ott látjuk keresztre feszítve: akkor elénk tárul Jézus Szívének végtelen jósága. Hiszen mindezt értünk, bűnös emberekért vállalta. Lélekben álljunk Jézus keresztje alá, és ismételjük: "Jézus Krisztus szerettél engem és meghaltál értem. Milyen határtalan nagy a te irgalmas szereteted irántam, irántunk, bűnös emberek iránt. Valóban, a nagyböjti idő és a szent három nap a legalkalmasabb idő arra, hogy felismerjük a zsoltáros szavainak igazát: "Irgalmas a mi Urunk, Istenünk, könyörületre hajlik szíve". Iratkozzunk be az isteni irgalmasság iskolájába, hogy jól megismerjük, mit jelent számunkra az Isten irgalmassága. Véssük mélyen szívünkbe, amit egyes teológusok tanítanak, és amit a Szentatya is említ idézett enciklikájában, azt tudniillik, hogy Isten tökéletességei és tulajdonságai között legnagyobb az irgalom (vö. 75. pont), Aquinói Szent Tamás írja: "Isten minden művében megnyilvánul az irgalom, mint műveinek legmélyebb gyökere". (Summa Theologiae I. 21.4.) Figyeljük meg, hogy a Szentlélektől sugalmazott zsoltárokban a szentmise imáiban és még számtalan imában a leggyakrabban ismétlődő kérés így hangzik: irgalmazzon nekünk a Mindenható Isten. Kérjük ezt nagy bizalommal, mert beismerjük, hogy bűnösök vagyunk, de bánjuk bűneinket, és el akarjuk kerülni azokat. Merjük kérni Isten irgalmát, mert hisszük és meggyőződéssel valljuk, hogy Isten végtelenül irgalmas, aki a megtérő bűnösnek szívesen megbocsát. Most, a nagyböjti szent időben hétről hétre ismerkedjünk az isteni irgalommal, és azzal is, hogy mit vár tőlünk az Isten. Jézus Szent Fausztina nővért választotta ki arra, hogy az emberiségnek újra emlékezetébe idézze Isten irgalmasságát. Ő az Isteni irgalmasság üzenetének hírnöke, apostola, terjesztője a mi korunkban. Ismerjük meg életét, küldetését, küldetésének célját. Meg kell ismernünk az isteni irgalmasság lényegét és tiszteletgyakorlatait, Szent Fausztina nővér által ismertetett formában. Készüljünk buzgón az isteni irgalmasság legfőbb megnyilatkozásának: a húsvéti misztériumnak méltó megünneplésére. S végül tegyünk eleget Jézus kívánságának, és húsvét második vasárnapján ünnepeljük Isten irgalmasságát. Franciszek Macharski bíboros Krakkóban sokat tesz az isteni irgalmasság ünnepléséért és az üzenet terjesztéséért. Befejezésül az ő szavait idézem: "Ez nemcsak még egy ájtatosság, ez nem még egy imakönyv és kép. A senkivel és semmivel sem összehasonlítható isteni irgalmasság tisztelete dönt a világ sorsáról, az emberiség sorsáról. Semmilyen diplomácia, semmilyen politika, semmilyen emberi megfontoltság és tudás nem mentheti meg azt, ami úgy tűnik, veszni indult az ember miatt, amit nemcsak egy ember, de az egész emberiség elvesztett - egyedül a Megváltó Jézus, akit keresztre feszítettek és feltámadt. És mondom: Márián keresztül."
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|