|
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
Nem egy nyelvet beszélünk Honfitársaink számára az idei taizéi találkozó egyik fontos tapasztalata, hogy a másik ember megismerésének alapvető feltétele: megtalálni a közös nyelvet. Nemcsak a közös hangot. Kiváltképp érvényes ez abban az esetben, ha az illető külföldről látogat hazánkba. A zavart mosolygás közepette kipréselt német, angol, magyar, ki tudja mely nyelvből ferdített szavakból alkotott félmondatok nem elegendőek ahhoz, hogy valódi beszélgetés, ismerkedés alakuljon ki a különféle nemzetekhez tartozók között.
Az európai uniós tagság felé haladva a hazai iskolák vezetői felismerték az idegen nyelv tanításának fontosságát. Bajzák Erzsébet M. Eszter nővér, a Patrona Hungariae Gyakorló Általános Iskola, Gimnázium, Diákotthon, Zene- és Szakiskola igazgatóját, a Katolikus Pedagógiai, Szervezési és Továbbképzési Intézet vezetőjét kérdeztük az iskolai nyelvoktatás mai helyzetéről. Nemcsak a katolikus iskolák, hanem országszerte a tanintézetek zöme ma már nagy hangsúlyt fektet a nyelvtanításra. Látnunk kell azonban, hogy a nyelvoktatás megtervezése és végrehajtása folyamatos fejlődés eredménye. Az utóbbi évek tapasztalatai alapján elmondhatjuk, hogy komoly sikereket könyvelhetünk el. A huszonéves fiatal korosztály sokkal jobban áll az idegen nyelvek ismeretét illetően, mint a negyven-ötven éven felüliek. Ösztönző erőt (mondhatjuk "mézesmadzagnak" is) jelent, hogy aki rendelkezik középfokú nyelvvizsgával, annak ez pluszpontokat jelent az egyetemi felvételinél. E rendszernek köszönhetően minden iskolában előtérbe helyezték a nyelvoktatást. A tanterv szerinti heti három vagy ennél több (emelt szintű) képzés mellett vannak nyelvtagozatos tanintézetek is. Az igazgatónőt arról is kérdeztük, hogy korszerűek-e a jelenleg alkalmazott nyelvoktatási módszerek? A módszerek tekintetében sok változtatás történt és történik hazánkban. Egyre inkább előtérbe kerül a beszélgetés, a kommunikáció, a gyakorlati nyelvhasználat. Összegezve azt mondhatom, hogy országos szinten a felelős vezetők felismerték az ügy fontosságát, azonban látványos eredményeket a folyamatos fejlődés során érhetünk csak el. Meg kell itt említenem, hogy a régebb óta működő nyolc katolikus iskolában kiemelkedően magas százalékban tesznek nyelvvizsgát a gyerekek, és új tanintézményeink is szép eredményeket mutatnak fel, éppen a nyelvoktatás terén. Körössy László
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|