Uj Ember

2002.01.06
LVIII. évf. 1. (2788.)

Szabó Tamás katonai ordináriust január 12-én
10 órakor szentelik püspökké a budapesti Szent István-bazilikában

Főoldal
Címlap
A bizalom zarándokútján
Fiatalok európai találkozója
"Krisztus a mi békénk!"
Karácsony a Szentföldön és Rómában
Közös értékeink
Lelkiség
Elődök
"Hiteles liturgiát" (4.)
Nem csodálkoztak, csak ajándékoztak
Elfelejtett örökség
Jézus eljövetelével...
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
Mutass a csillagra!
Új ember az Új Ember élén
"Megbízom benned!"
Újrakezdés
~~~~~~ Sodorvonal ~~~~~~
A múlt üzenete
Lapszél
Show vagy sértegetés?
Év végi hálaadás
(ezerötszáz gyors)
Élő egyház
Papszentelés Délvidéken
Egyre több helyen kell szerbül misézni
A szemükkel hallgatják a misét
Péter bácsira emlékeztek a Zeneakadémián
Hivatásunk a ránk bízott élet
Családi lelkinap Veszprémben
Krízisközpont Budapesten
Személyes tanácsadás fogyatékkal élő embereknek
Magyar Keresztény Portál az interneten
Élő egyház
Amit lehet - szabad is?
Mi a klón és a klónozás?
Fórum
Mikor van karácsony?
Ahol kétszer is ünnepelnek
Könyvespolc
Jog, erkölcs, humánum
Az Olvasó írja
Válassz, de ne a "feketelevest"!
Jöjj, hűséges szolgám, ülj asztalomhoz!
Ünnep
Jót tenni jó
Fórum
Megbocsátani és bocsánatot nyerni
"...minden illesztési pontot átfestett arany színnel"
Találkozó és könyvbemutató
Magzatvédő tanúságtétel aprószentek ünnepén
Kaland a pincében
Életige 2002. január
Fórum
Mit várunk az új évtől?
Túl a harmadik évezred első esztendején vajon hogyan érezzük magunkat a bőrünkben? Tetszik-e nekünk ez az új, ez a harm
Ifjúság
Jézus ereje
Nem egy nyelvet beszélünk
Vízkereszt
Géza, téged keresnek!
Rejtvény
Az alábbi eseményeket tedd időrendi sorrendbe!
Kultúra
A karácsonyfa története
Győri Ilona halálára
Ili néni
Csillag után
Vízkeresztre
Fórum
Királyok imádása
Aranyosmaróti mester, 1460 körül
Ajándék vak gyermekeknek
Gyerekek a gyerekekért
A lélek szabadulása
Börtönkápolna-szentelés Kalocsán
Mozaik
BÚÉK - 2002
BÚÉK - ez a négy betű olvasható a legtöbb naptáron és újévi üdvözlőlapon. Boldog Új Évet Kívánunk - így "fordítjuk le" a
Betlehemes találkozó a Millenárison
A madáretető mellől

 

Mikor van karácsony?

Ahol kétszer is ünnepelnek

Az első világháború előtt minden görög katolikus egyházmegye a régi, tehát a Julianus-naptár szerint ünnepelt. Az első világháború után, amikor Trianon következtében a Munkácsi Egyházmegyéből kivált a Hajdúdorogi Egyházmegye, mozgalom indult az újnak nevezett, egyébként 1582 óta érvényes Gergely-naptár átvételére és elterjesztésére. A kezdeményezés a Hajdúdorogi Egyházmegyében sikeres volt, a munkácsi görög katolikus püspökségben azonban akkoriban is nehézségekbe ütközött az átállás. A püspök kiadott ugyan erre vonatkozó rendeletet, de a ruszin, szláv nyelvű lakosság erős ellenállása miatt rövidesen vissza kellett vonnia.

December huszonötödike Tiszaújhelyen hétköznap volt. Ugyanakkor számos görög katolikus családban ezen a napon karácsonyfát öltöztettek, ünnepeltek. A református közösség természetesen egyöntetűen ekkor emlékezett Krisztus születésére.

A húsvéti ünnep még bonyolultabb az eltérő naptári számítás miatt. A húsvét változó ünnep, s az időbeli különbség is változik a régi és az új naptári számítás szerint. Idén például öt hét eltérés lesz a római katolikus és a tiszaújhelyiek egy része által ünnepelt húsvét között. Március 31-én és május 5-én támad föl Krisztus a Kárpátok alatt.

Tiszaújhely Kárpátalja olyan falva, ahol magyar anyanyelvű görög katolikusok és reformátusok, illetve ruszin, tehát szláv nyelven gondolkodó és hívő ortodox emberek laknak együtt. Vajon mikor ünneplik az itt élők karácsonyt? - erről kérdeztük Orosz István görög katolikus parókust.

- Tizenkét esztendővel ezelőtt, Magyarországról ide kerülve találkoztam azzal a jelenséggel, hogy vannak olyan görög katolikusok, akik a Julianus-naptár szerint ünneplik az üdvösségtörténet eseményeit. Akkor elhatároztam, hogy alkalmazkodom a hívő közösség szokásához, hagyományához. Nem gondoltam - de az idők során kiderült -, hogy az ünneplés kérdése sokkal bonyolultabb ügy, amely sokak esetében meghasonlást is okoz.

A lakosság egy részének teljesen mindegy, mikor ünnepelünk a templomban, mivel érzéketlen a vallási kérdések iránt. Mások igyekeznek "hasznot húzni" a naptári kettősségből, mondván, miért ne ünnepeljenek kétszer - már ami az ünneplés külsőségeit jelenti: a vendéglátogatást, az eszem-iszomot. Van egy nagyon jóérzésű része a közösségnek, amelynek tagjai kimondottan szenvednek azon tudathasadásos állapot miatt, amelyet a naptári eltérés okán meg kell élniük: görög katolikusként az ortodox időszámítás szerinti ünnepet üljük, január hatodika tehát a mi karácsonyunk vigíliája, így előbb van szilveszter, majd ezt követően emlékezünk Krisztus születésére. Közben az emberek a rokonságban, az ismerősök körében már korábban találkoztak a karácsony megünneplésével.

A faluban élő ortodoxok együtt imádkoznak, együtt emlékeznek Krisztus születésére a görög katolikusokkal, mivel saját templomuk nem lévén, a görög katolikusok istenházát látogatják.

- Mindig arra törekszem, hogy a liturgiában szláv nyelven is végezzek egy-két könyörgést, illetve ha élőért vagy halottért imádkozunk, amilyen nyelven írják az illető nevét, olyan nyelven - ruszinul vagy magyarul - végzem a könyörgést, s válaszolok rá a hívekkel együtt.

A tiszaújhelyi görög katolikus egyházközség tehát a régi naptár szerint ünnepel. Mindig hangsúlyozom azonban, hogy ennek a különbségnek nem hagyománybeli, nem dogmatikai vagy teológiai alapja van, hanem téves csillagászati számításon nyugszik. 2000-ben kísérletet tettünk az új naptárra való átállásra, ez azonban teljes kudarcot vallott. Az állami hatóságok is beavatkoztak az egyház belső életébe ebben a kérdésben, ugyanakkor Szemedi Iván püspök sem támogatta egyértelműen az átállást.

Ebből nem következik azonban, hogy Kárpátalja görög katolikusok lakta vidékein mindenütt a régi naptárt követik a hívek. A közösség maga dönti el, melyik időszámítás szerint kíván ünnepelni.

- Tiszaújhely, Csepe, Mátyfalva, Batár és Karacsfalva magyar anyanyelvű görög katolikusai az új naptár szerint tartják meg az állandó és a változó ünnepeket egyaránt. Mind az öt község a nagyszöllősi járásban található, s ez is a szokás történelmi gyökereire utal.

Elmer István

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu