|
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
Mikor van karácsony? Ahol kétszer is ünnepelnek Az első világháború előtt minden görög katolikus egyházmegye a régi, tehát a Julianus-naptár szerint ünnepelt. Az első világháború után, amikor Trianon következtében a Munkácsi Egyházmegyéből kivált a Hajdúdorogi Egyházmegye, mozgalom indult az újnak nevezett, egyébként 1582 óta érvényes Gergely-naptár átvételére és elterjesztésére. A kezdeményezés a Hajdúdorogi Egyházmegyében sikeres volt, a munkácsi görög katolikus püspökségben azonban akkoriban is nehézségekbe ütközött az átállás. A püspök kiadott ugyan erre vonatkozó rendeletet, de a ruszin, szláv nyelvű lakosság erős ellenállása miatt rövidesen vissza kellett vonnia. December huszonötödike Tiszaújhelyen hétköznap volt. Ugyanakkor számos görög katolikus családban ezen a napon karácsonyfát öltöztettek, ünnepeltek. A református közösség természetesen egyöntetűen ekkor emlékezett Krisztus születésére. A húsvéti ünnep még bonyolultabb az eltérő naptári számítás miatt. A húsvét változó ünnep, s az időbeli különbség is változik a régi és az új naptári számítás szerint. Idén például öt hét eltérés lesz a római katolikus és a tiszaújhelyiek egy része által ünnepelt húsvét között. Március 31-én és május 5-én támad föl Krisztus a Kárpátok alatt. Tiszaújhely Kárpátalja olyan falva, ahol magyar anyanyelvű görög katolikusok és reformátusok, illetve ruszin, tehát szláv nyelven gondolkodó és hívő ortodox emberek laknak együtt. Vajon mikor ünneplik az itt élők karácsonyt? - erről kérdeztük Orosz István görög katolikus parókust. - Tizenkét esztendővel ezelőtt, Magyarországról ide kerülve találkoztam azzal a jelenséggel, hogy vannak olyan görög katolikusok, akik a Julianus-naptár szerint ünneplik az üdvösségtörténet eseményeit. Akkor elhatároztam, hogy alkalmazkodom a hívő közösség szokásához, hagyományához. Nem gondoltam - de az idők során kiderült -, hogy az ünneplés kérdése sokkal bonyolultabb ügy, amely sokak esetében meghasonlást is okoz. A lakosság egy részének teljesen mindegy, mikor ünnepelünk a templomban, mivel érzéketlen a vallási kérdések iránt. Mások igyekeznek "hasznot húzni" a naptári kettősségből, mondván, miért ne ünnepeljenek kétszer - már ami az ünneplés külsőségeit jelenti: a vendéglátogatást, az eszem-iszomot. Van egy nagyon jóérzésű része a közösségnek, amelynek tagjai kimondottan szenvednek azon tudathasadásos állapot miatt, amelyet a naptári eltérés okán meg kell élniük: görög katolikusként az ortodox időszámítás szerinti ünnepet üljük, január hatodika tehát a mi karácsonyunk vigíliája, így előbb van szilveszter, majd ezt követően emlékezünk Krisztus születésére. Közben az emberek a rokonságban, az ismerősök körében már korábban találkoztak a karácsony megünneplésével. A faluban élő ortodoxok együtt imádkoznak, együtt emlékeznek Krisztus születésére a görög katolikusokkal, mivel saját templomuk nem lévén, a görög katolikusok istenházát látogatják. - Mindig arra törekszem, hogy a liturgiában szláv nyelven is végezzek egy-két könyörgést, illetve ha élőért vagy halottért imádkozunk, amilyen nyelven írják az illető nevét, olyan nyelven - ruszinul vagy magyarul - végzem a könyörgést, s válaszolok rá a hívekkel együtt. A tiszaújhelyi görög katolikus egyházközség tehát a régi naptár szerint ünnepel. Mindig hangsúlyozom azonban, hogy ennek a különbségnek nem hagyománybeli, nem dogmatikai vagy teológiai alapja van, hanem téves csillagászati számításon nyugszik. 2000-ben kísérletet tettünk az új naptárra való átállásra, ez azonban teljes kudarcot vallott. Az állami hatóságok is beavatkoztak az egyház belső életébe ebben a kérdésben, ugyanakkor Szemedi Iván püspök sem támogatta egyértelműen az átállást. Ebből nem következik azonban, hogy Kárpátalja görög katolikusok lakta vidékein mindenütt a régi naptárt követik a hívek. A közösség maga dönti el, melyik időszámítás szerint kíván ünnepelni. - Tiszaújhely, Csepe, Mátyfalva, Batár és Karacsfalva magyar anyanyelvű görög katolikusai az új naptár szerint tartják meg az állandó és a változó ünnepeket egyaránt. Mind az öt község a nagyszöllősi járásban található, s ez is a szokás történelmi gyökereire utal. Elmer István
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|