Uj Ember

2002.01.06
LVIII. évf. 1. (2788.)

Szabó Tamás katonai ordináriust január 12-én
10 órakor szentelik püspökké a budapesti Szent István-bazilikában

Főoldal
Címlap
A bizalom zarándokútján
Fiatalok európai találkozója
"Krisztus a mi békénk!"
Karácsony a Szentföldön és Rómában
Közös értékeink
Lelkiség
Elődök
"Hiteles liturgiát" (4.)
Nem csodálkoztak, csak ajándékoztak
Elfelejtett örökség
Jézus eljövetelével...
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
Mutass a csillagra!
Új ember az Új Ember élén
"Megbízom benned!"
Újrakezdés
~~~~~~ Sodorvonal ~~~~~~
A múlt üzenete
Lapszél
Show vagy sértegetés?
Év végi hálaadás
(ezerötszáz gyors)
Élő egyház
Papszentelés Délvidéken
Egyre több helyen kell szerbül misézni
A szemükkel hallgatják a misét
Péter bácsira emlékeztek a Zeneakadémián
Hivatásunk a ránk bízott élet
Családi lelkinap Veszprémben
Krízisközpont Budapesten
Személyes tanácsadás fogyatékkal élő embereknek
Magyar Keresztény Portál az interneten
Élő egyház
Amit lehet - szabad is?
Mi a klón és a klónozás?
Fórum
Mikor van karácsony?
Ahol kétszer is ünnepelnek
Könyvespolc
Jog, erkölcs, humánum
Az Olvasó írja
Válassz, de ne a "feketelevest"!
Jöjj, hűséges szolgám, ülj asztalomhoz!
Ünnep
Jót tenni jó
Fórum
Megbocsátani és bocsánatot nyerni
"...minden illesztési pontot átfestett arany színnel"
Találkozó és könyvbemutató
Magzatvédő tanúságtétel aprószentek ünnepén
Kaland a pincében
Életige 2002. január
Fórum
Mit várunk az új évtől?
Túl a harmadik évezred első esztendején vajon hogyan érezzük magunkat a bőrünkben? Tetszik-e nekünk ez az új, ez a harm
Ifjúság
Jézus ereje
Nem egy nyelvet beszélünk
Vízkereszt
Géza, téged keresnek!
Rejtvény
Az alábbi eseményeket tedd időrendi sorrendbe!
Kultúra
A karácsonyfa története
Győri Ilona halálára
Ili néni
Csillag után
Vízkeresztre
Fórum
Királyok imádása
Aranyosmaróti mester, 1460 körül
Ajándék vak gyermekeknek
Gyerekek a gyerekekért
A lélek szabadulása
Börtönkápolna-szentelés Kalocsán
Mozaik
BÚÉK - 2002
BÚÉK - ez a négy betű olvasható a legtöbb naptáron és újévi üdvözlőlapon. Boldog Új Évet Kívánunk - így "fordítjuk le" a
Betlehemes találkozó a Millenárison
A madáretető mellől

 

~~~~~~ Sodorvonal ~~~~~~

Újrakezdés

Mennyi vágy, mennyi akarás, mennyi elhatározás: mostantól fogva, holnaptól kezdve, a jövő héttől, az új esztendőben... és azután mennyi fogadkozás-bukás.

Lehet-e újrakezdeni, az ember számára adott-e a lehetőség, vagy pedig csupán a mítoszbeli hegy megmászásához használatos ideológia az újrakezdés, amikor az ember már a kapaszkodás kezdetén tudja, hogy nem érheti el a csúcsot, s mégis nekilendül?

Az ilyen újrakezdés korunk reménytelenségének filozófiája. Annak a kornak divatos, önfelmagasztaló, ugyanakkor önsajnáltató eszméje a Sziszüphosz-mítosz, amely gondolkodása, a világ középpontjába az embert önmagát, pontosabban az ember idealizált változatát helyezte: a nagyszerű, a győztes, a szép, a sikeres, a felsőbbrendű, tehát az abszolút embert.

Legalább kétszázötven esztendeje kezdte meg a fehér (európai) kultúra a nagy kísérletet: a tökéletes embert (vágyai materializált, abszolút idealizmusba fojtott változatát) Isten helyébe állítani. Ügyes szellemi praktikákat talált ki erre. Azt mondta például: nem Isten teremtette az embert, hanem az ember teremtette Istent. (Eme antropológiai és logikai bukfencnek társadalmi gyakorlatát ismerjük Marx nyomán, amikor a kommunista mozgalom "a fejéről a talpára állította" a világot.) Majd nem sokkal később: "Isten halott". Azután pedig: "az embernek nincs szüksége Istenre, mert akadályozza a szabadságában".

Isten helyett napjaink tökéletes - ezzel együtt sikeres - isteni embere: a vietnami veteránkatona, a szárnyas batman, az afganisztáni kommandós, a banknyalka ficsúr, az izomagyúra gyúrt vállalkozó, a női tökéletesség pedig a plasztikai sebészet és a divatpraktikák barby babája.

Az ember önmaga tökéletességére kíván tekinteni mint abszolútumra. De minél inkább ez a vágya, minél inkább vad és elkeseredett kísérletet tesz ennek elérésére, annál inkább válik önmaga karikatúrájává.

Ne nevessük ki azonban eme szerencsétlenségében az embert: hiszen ő is újra akar kezdeni. Az ember-isten folytonos újrakezdés-vágya azonban arra a kísérletre emlékeztet, amikor valaki saját grabancánál fogva akarja önmagát fölemelni - vagy a hajó orrán kidugott mágnes segítségével kívánja biztos kikötőbe irányítani a járművet. Az ilyen kísérletező nem ismeri föl, vagy nem hajlandó tudomásul venni, hogy ugyanazon vonatkozási rendszeren belül ugyanazok a fizikai törvények érvényesek.

Az ember-isten - a felvilágosodás, a racionalizmus, az empirizmus, a modernség és a posztmodern embere, amerikai film-hősiességbe és erotika-örökifjúságba öltöztetve - önmaga vonatkozási rendszerén belül marad. Lassan fölismeri ezt, s annál inkább, rettegve, hangosan kiáltva-üvöltve hirdeti: nem félek, tökéletes vagyok! És a szilveszteri ricsaj-süketülésből józanodva-ébredve szeretne újrakezdeni - valami másképpen.

Az ember esendőségében is szép: kínjában, szenvedő keresésében, imára kulcsolt hitetlen kézzel. Isten nem kincstári optimizmus. Az esendő ember arcára rajzolódó szépség: az újrakezdés lélekmarkoló melegsége.

Korunk embere akkor alázatos, akkor újrakezdő - akkor válik valóban totális emberré -, ha az önmaga által önmaga fölé emelt bálványt képes és hajlandó ledönteni, ha elfogadja, ha hagyja - ha akarja! - arcára rajzolódni Isten krisztusi vonásait.

Elmer István

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu