Uj Ember

2002.01.06
LVIII. évf. 1. (2788.)

Szabó Tamás katonai ordináriust január 12-én
10 órakor szentelik püspökké a budapesti Szent István-bazilikában

Főoldal
Címlap
A bizalom zarándokútján
Fiatalok európai találkozója
"Krisztus a mi békénk!"
Karácsony a Szentföldön és Rómában
Közös értékeink
Lelkiség
Elődök
"Hiteles liturgiát" (4.)
Nem csodálkoztak, csak ajándékoztak
Elfelejtett örökség
Jézus eljövetelével...
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
Mutass a csillagra!
Új ember az Új Ember élén
"Megbízom benned!"
Újrakezdés
~~~~~~ Sodorvonal ~~~~~~
A múlt üzenete
Lapszél
Show vagy sértegetés?
Év végi hálaadás
(ezerötszáz gyors)
Élő egyház
Papszentelés Délvidéken
Egyre több helyen kell szerbül misézni
A szemükkel hallgatják a misét
Péter bácsira emlékeztek a Zeneakadémián
Hivatásunk a ránk bízott élet
Családi lelkinap Veszprémben
Krízisközpont Budapesten
Személyes tanácsadás fogyatékkal élő embereknek
Magyar Keresztény Portál az interneten
Élő egyház
Amit lehet - szabad is?
Mi a klón és a klónozás?
Fórum
Mikor van karácsony?
Ahol kétszer is ünnepelnek
Könyvespolc
Jog, erkölcs, humánum
Az Olvasó írja
Válassz, de ne a "feketelevest"!
Jöjj, hűséges szolgám, ülj asztalomhoz!
Ünnep
Jót tenni jó
Fórum
Megbocsátani és bocsánatot nyerni
"...minden illesztési pontot átfestett arany színnel"
Találkozó és könyvbemutató
Magzatvédő tanúságtétel aprószentek ünnepén
Kaland a pincében
Életige 2002. január
Fórum
Mit várunk az új évtől?
Túl a harmadik évezred első esztendején vajon hogyan érezzük magunkat a bőrünkben? Tetszik-e nekünk ez az új, ez a harm
Ifjúság
Jézus ereje
Nem egy nyelvet beszélünk
Vízkereszt
Géza, téged keresnek!
Rejtvény
Az alábbi eseményeket tedd időrendi sorrendbe!
Kultúra
A karácsonyfa története
Győri Ilona halálára
Ili néni
Csillag után
Vízkeresztre
Fórum
Királyok imádása
Aranyosmaróti mester, 1460 körül
Ajándék vak gyermekeknek
Gyerekek a gyerekekért
A lélek szabadulása
Börtönkápolna-szentelés Kalocsán
Mozaik
BÚÉK - 2002
BÚÉK - ez a négy betű olvasható a legtöbb naptáron és újévi üdvözlőlapon. Boldog Új Évet Kívánunk - így "fordítjuk le" a
Betlehemes találkozó a Millenárison
A madáretető mellől

 

Elfelejtett örökség

Az Istenről szóló tudománynak is megvan a maga sajátságos útja - mindmáig. Így aztán mindig érdekes és meditációra kényszerítő egy-egy állomás, mint például az a sajátságos "módszer", amely himnuszok nyelvén közelíti meg az isteni misztériumot. Poitiers 367-ben elhunyt püspöke, a szentté avatott Hilárius korának békétlenségében (rabságában!) döbbent rá, milyen fontos, hogy a keresztények jól ismerjék a hit tanítását, s minél szorosabban kapcsolódjanak a liturgiához. Míg pogány volt, félt a haláltól, beteljesedvén élete, már ekként szólt: a halál (az elmúlás) az el nem enyésző hajnal fénye, s ebben a fényben a hitvalló halandó "vég nélkül az Úr szeretetét és hűségét hirdeti".

Ő, aki "a himnuszköltésben elsőnek virágzott", hitmegvallásáért száműzve, a görög egyházban ismerte meg a "szent költészet" teológiai értékét; a megmaradt műveiből világosan kiderül: azt írta elsősorban, amiért egész életével harcolt a kor tévtanai közt, s amit a Hitvallás így fejez ki: A fiú az Atyával egylényegű. Nehéz kérdés, a keresztény élet központja, hiszen a Szentháromságról van szó, s Hilárius a latin klasszikus költészetben gyökerező, nehéz veretű sorait a "Szentháromságnak, avagy az Egylényegű Igének" szenteli:

Élő minden idők előtt,

Kezdettől született s mint az Atyád, örök!

Mert hogy hordana ily nevet,

Kezdettől ha Fiú nincs, kinek Atyja ő?

Két ízben születtél nekünk,

Krisztus: először szült a születetlen Úr

Istenül - azután a Szűz

Testben földre hozott, Istenül-emberül (...)

Híven hordja e nép neved,

Istentől született Isten, imája egy:

Benned vágyna maradni ő,

S hogy te benne maradj, vággyal esenkedik.

(Sík Sándor fordítása)

Karácsony ünnepkörének "szent szövegei" közé illő imádság ez, valóságos kiáltás a kiüresedő világban, amint Hilárius Hajnali éneke Krisztus énekéről, e különös igehirdetés", amely a próféták szavát, az angyal titokzatos közlését a názáreti leánynak, s mindenek beteljesedését énekli "hajnal előtt, világ előtt" Krisztusról, akinek születését ekként "kommentálja" a kortárs, Szent Ágoston: "Az okosak e nagy csodát inkább képzelgésnek, mint ténynek szeretnék tartani. Ezért mivel Krisztusban, az Istenben és az emberben hinni nem tudnak, az emberit megvetik, az istenit, mivel le nem nézhetik, nem hiszik. Minél megvetendőbb nekik, annál kedvesebb legyen nekünk a test az Isten-ember alázatosságában."

Agnosztikus korban élünk, naponta erősséget vár a lélek, amely védettséget akar, értelmes párbeszédet a világgal, a hívő, aki már csupán a hit által lehet kortársa Jézusnak, amint Kierkegaard, a XIX. századi keresztény szellemiségű bölcselő írja.

Hogyne lenne termő s teremtő a hiláriusi megvallás, ha gyakorta elmondjuk Isten Fiának:

Te Ige az Úr szívéből, Út, Igazság és Ige (...)

Atyád jobbja, hegy és bárány, sarkalatos sziklakő,

vőlegény, Isten, galamb, láng, égi pásztor és kapu!

(Babits Mihály fordítása)

Századok istentudománya sűrül itt egybe, s lesz örökség századokra.

Tóth Sándor

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu