Uj Ember

2002.01.06
LVIII. évf. 1. (2788.)

Szabó Tamás katonai ordináriust január 12-én
10 órakor szentelik püspökké a budapesti Szent István-bazilikában

Főoldal
Címlap
A bizalom zarándokútján
Fiatalok európai találkozója
"Krisztus a mi békénk!"
Karácsony a Szentföldön és Rómában
Közös értékeink
Lelkiség
Elődök
"Hiteles liturgiát" (4.)
Nem csodálkoztak, csak ajándékoztak
Elfelejtett örökség
Jézus eljövetelével...
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
Mutass a csillagra!
Új ember az Új Ember élén
"Megbízom benned!"
Újrakezdés
~~~~~~ Sodorvonal ~~~~~~
A múlt üzenete
Lapszél
Show vagy sértegetés?
Év végi hálaadás
(ezerötszáz gyors)
Élő egyház
Papszentelés Délvidéken
Egyre több helyen kell szerbül misézni
A szemükkel hallgatják a misét
Péter bácsira emlékeztek a Zeneakadémián
Hivatásunk a ránk bízott élet
Családi lelkinap Veszprémben
Krízisközpont Budapesten
Személyes tanácsadás fogyatékkal élő embereknek
Magyar Keresztény Portál az interneten
Élő egyház
Amit lehet - szabad is?
Mi a klón és a klónozás?
Fórum
Mikor van karácsony?
Ahol kétszer is ünnepelnek
Könyvespolc
Jog, erkölcs, humánum
Az Olvasó írja
Válassz, de ne a "feketelevest"!
Jöjj, hűséges szolgám, ülj asztalomhoz!
Ünnep
Jót tenni jó
Fórum
Megbocsátani és bocsánatot nyerni
"...minden illesztési pontot átfestett arany színnel"
Találkozó és könyvbemutató
Magzatvédő tanúságtétel aprószentek ünnepén
Kaland a pincében
Életige 2002. január
Fórum
Mit várunk az új évtől?
Túl a harmadik évezred első esztendején vajon hogyan érezzük magunkat a bőrünkben? Tetszik-e nekünk ez az új, ez a harm
Ifjúság
Jézus ereje
Nem egy nyelvet beszélünk
Vízkereszt
Géza, téged keresnek!
Rejtvény
Az alábbi eseményeket tedd időrendi sorrendbe!
Kultúra
A karácsonyfa története
Győri Ilona halálára
Ili néni
Csillag után
Vízkeresztre
Fórum
Királyok imádása
Aranyosmaróti mester, 1460 körül
Ajándék vak gyermekeknek
Gyerekek a gyerekekért
A lélek szabadulása
Börtönkápolna-szentelés Kalocsán
Mozaik
BÚÉK - 2002
BÚÉK - ez a négy betű olvasható a legtöbb naptáron és újévi üdvözlőlapon. Boldog Új Évet Kívánunk - így "fordítjuk le" a
Betlehemes találkozó a Millenárison
A madáretető mellől

 

Nem csodálkoztak, csak ajándékoztak


Háromkirályok hódolata - Róma, Szent Péter tér

Azt mondják a hozzáértők, hogy a napkeleti bölcsek látogatásának történetében szereplő csillag (Mt 2,1-12) valójában egy csillagállás volt (a Jupiter és Szaturnusz bolygók együttállása a Halak csillagképben), amelyet a korabeli asztrológusok a következőképpen értelmeztek: Palesztinában megjelent (megszületett) a világ ura, a Megváltó. Ma az asztrológia nem számít mérvadó, egzakt tudománynak, kétezer évvel ezelőtt azonban a csillagjóslás volt az egyik legmeghatározóbb, legfontosabb és legrangosabb tudományág. A csillagászok-csillagjósok minden királyi udvarban ott voltak, tanácsukat kikérték királyok, császárok, gazdag és egyszerű emberek egyaránt. Lehetséges, hogy ilyen tudósok voltak azok a "bölcsek" is, akiket tudásuk-tudományuk indított el a Megváltó keresésére.

A tudomány csak az indítást adja, az eligazítást azonban mástól, máshonnan kell kapniuk. Mennek Heródeshez, a hatalmas kényúr azonban tanácstalan. De tudja, kik az illetékesek: az írástudók, Isten szavának, a vallási ismereteknek és hagyományoknak őrzői, ismerői és magyarázói. A tudomány által feltett kérdésre ők az Írásban megtalálják a választ: "Te Betlehem..., belőled támad a fejedelem, aki pásztora lesz népemnek". S ha az írástudók maguk nem is mennek Betlehembe, az utat azért megmutatják. Ezek után még a király, Heródes is küldi, bátorítja őket, igaz, merő álnokságból. Aki rosszindulatú és hazug, az is segíti őket, hogy megtalálják, akit keresnek.

Végül maga Isten adja meg nekik a bizonyosságot, hogy jó helyen járnak: a csillag megáll a hely fölött, ahol a gyermek van, s később az álmukban kapott intés is kézzelfoghatóvá teszi számukra Isten közelségét, vezetését.

Lehet, hogy ezek a keleti látogatók eddig fényűző pompában laktak, márványpalotákban hódoltak koronás fők előtt. Most egy istálló földjére borulnak le, egy egyszerű kisgyermek előtt, aki az állatok jászolában, vályújában fekszik. De nem lepődnek meg, nem is csodálkoznak. Mert aki bölcs, az nem csodálkozik, hanem lát. Látja a felszín mögött a lényeget, az igazi valóságot. Ezek a bölcsek is látnak: látják őt, akihez az emberi tudás, a prófétai szó, az isteni jel elvezette őket. Nem egy síró, szegény gyermeket látnak nyomorúságos körülmények között, hanem őt látják, a Világ Urát, a Megváltót.

Leborulnak előtte, de nem azért, mert félnek, és nem is azért, hogy kérjenek, könyörögjenek. Ismerik a Gyermek hatalmát, de nem akarnak kérni tőle semmit. Nem kérni jöttek hozzá, hanem megajándékozni. Aki felismeri a legfőbb Ajándékozót, az maga is adni, ajándékozni akar, nem kapni.

Sokan voltak azóta, akik a napkeleti bölcsekhez hasonlóan elindultak és megtalálták a Gyermeket. És sokan vannak ma is, akik útra kelnek és megtalálják. A józan emberi gondolkodás, a világ szépségeinek csodálata és rejtelmeinek tanulmányozása - és sokféle más emberi tudás és ismeret - sokakat indít arra ma is, hogy keresni kezdjék őt, aki vár bennünket, hogy rátaláljunk. S akit az emberi értelem, tudás és tudomány az ő keresésére indít, segítséget kap Isten Szavában. A Szentírást éppen azért kaptuk, hogy bennünket, kereső embereket eligazítson. Isten maga adott és ad segítséget általa, mert az ember, legyen bár a bölcsek bölcse, önmagában mindig tétova marad, magára hagyva könnyen eltévelyedik. De Isten kinyilatkoztatott szava, ahogyan azt az Írást őrző és magyarázó közösség értelmezi, világosság az ember számára, amint a zsoltáros mondja: "világosságod által látunk világosságot" (Zsolt 36,10). Aki tehát őszintén találkozni szeretne Istennel, kell, hogy keresse az eligazítást, segítséget, amit maga Isten nyújt számunkra a Szentírásban.

A tudás és az Írás útján végül az ember eljut a helyhez, ahol a Gyermek van. (Még az is segít bennünket ezen az úton, aki az ellenségünk, aki akadályozni akar vagy ártani szeretne nekünk!) S akkor meglátjuk a csillagot megint, újra és végleg, mert Isten számunkra is, mindenki számára személy szerint és személyre szólóan jelzi jelenlétét, megmutatja önmagát, ajándékozó, végtelen szeretetét. Nem látunk már sem istállót, sem barmokat, csak őt látjuk, akit kerestünk. S aki ideért, az már nem is kér semmit, csak ajándékozni akar maga is, mint ő, akit végre és végleg megtalált.

Tarjányi Béla

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu