Uj Ember

2001.08.26
LVII. évf. 33-34. (2768-2769.)

Főoldal
Címlap
Szent István ünnepére
Szent István-ének
Az örökség
Lelkiség
Döntés Jézus mellett
Augusztus 19., évközi 20. vasárnap
Liturgia CD-ROM-on
A két hét liturgiája
Lelkiség
A reményről, az elfelejtett erényről
Lelkipásztori tűnődések
Kirekesztve Isten országából?
Augusztus 26., évközi 21. vasárnap
Katolikus szemmel
Két szent fogalmunk: kereszténység és magyarság
Homokvár
Kalászszentelő ünnepek
Hagyományaink
Szemüveg nélkül
Katolikus szemmel
Hiteles liturgiát
Jegyzetlap
Harangszó
Augusztus 19-től 25-ig a nagymarosi római katolikus plébániatemplom nagyharangja szól a Kossuth rádióban.
Fórum
"Szívesen tennék tanúbizonyságot hűségről, becsületről"
Bubik István vallomása a szerepről és az emberről
Fórum
Tíz éve jött el először
Ki koronázta meg Szent István királyt?
Fórum
Eddig minden kihívásra tudtuk a választ
New York-i Szent István-ünnep
Uram, parancsold, hogy hozzád menjek...
Fórum
Beszélgetés Sirák Péter orgonaművésszel
Johannes Brahms magyar barátja
Átvilágítás
Zenés misszió történelmi vidékeken
Csillagporos káprázat
Fórum
"Az új nemzedékeknek kell teleírniuk"
Az ország egységének és függetlenségének jelképe
Fórum
Te Deum Egerben
Az Olvasó írja
Az aranyszobor
Tisztaságban, szegénységben, engedelmességben
Mint a nap
Országos karnagy és kántor lelkigyakorlat
Nagy püspökök, szép textilek
Kiállítás Vácott
Lapszemle
Fórum
A régmúlt és az új kenyér
Egy tanulmányi hét ízei
Mese
Fórum
Ami összetart egy nemzetet
Beszélgetés Trogmayer Ottó Széchenyi- és Magyar Örökség-díjas régészprofesszorral.
Híven eszméihez
Barankovics István írásai
Quo vadis Esztergom?
Város a föld alatt
XI. Ince pápa emlékezete Szécsényben
Fórum
Isten nagy dolgokat cselekedett velünk
Beszélgetés Balog Zoltán református lelkésszel, a miniszterelnök főtanácsadójával
Fél évszázad a szórványmagyarságért
Rendhagyó aranymise Abasáron
Szeretet a szomszédból
Fórum
Szentkirály
Virág a keresztelőre
Fórum
Gaude mater Hungaria...
A hanyi búcsúról
Fionella
Mészöly Dezső ünnepére
Az első egyházzenei doktori eljárás
Nyilatkozatok
Mayer Mihály pécsi püspök
Fórum
Az evangélium mindenki számára jó hír
Veres András püspök a millenniumi évről és a magyar egyház előtt álló feladatokról
Mindvégig a keresztényszociális átalakulásért
In memoriam P. Szigeti Imre József O. P.
"Misszió vagy a szeretet missziója"
Nemzetközi konferencia Szegeden
Jelenpor
Fórum
Boldog eredet, törzs, gyökér
Szent Lajos király magyar rokonsága
Rejtvény
Fórum
Aba-Novák különleges világa
Szent István-pannók a városmajori templomban
Felújításra szorul az ajkai templom
Szent Erzsébet emlékezete Szigetmonostoron
Ifjúság
Szabályos szabadság
Bérima
"Krisztussal együtt keresztre szegezve"
Új hang
Egy (valóban) újabb évezred?
Egy igazi kirándulás?
Mozaik
A magaslesről
Pompás vérvirág
"Áldott légy, Uram minden emberért!"
Papi jelmondat
A világörökség része
Márai először lengyelül

 

"Krisztussal együtt keresztre szegezve"

A kereszténység lényegileg az egyszerűség hordozója. Ez az egyszerűség abból fakad, hogy Jézus Krisztusban Isten szíve, belső érzülete és élete, a világhoz való viszonya a maga teljességében tárul föl, ám úgy, hogy éppen ez a teljesség tesz lehetetlenné minden megragadást, kimerítő felmérést, tökéletes kiszámítást és leírást. Isten belső élete nemcsak a véges értelem homályában jelenik meg megragadhatatlanként, hanem a végtelen szeretet túláradó világosságában is. Amit Istenről tudunk, az kettős okból is kitér a megnyugtatóan végérvényes tudás magába forduló teljességigénye elől: egyrészt tudásunk minden eleme szükségképpen visszahull az istenség végtelen mélységébe, másrészt az, amit megismertünk, nem pusztán szóban, fogalmilag közölt tartalom, hanem a Szó, az Ige itt tettként, eseményként, Jézus Krisztus konkrét sorsaként jelenik meg. Isten szeretete nem egyszerűen szóban közölt jóindulat, hanem tettként, eseményként megvalósuló szeretet.

E végső megragadhatatlanság pedig olyan területet hoz létre, amely lényegében más, mint minden olyan alap, amelyre támaszkodva az ember igyekszik megvetni a lábát a világban. Isten megragadhatatlansága alap-talan, a szeretetként létező isteni életen kívül nem magyarázható egyébbel és nem támaszkodik egyébre, ezért ha önmaga teljességével az emberhez fordul, és ezzel arra "kényszeríti" őt, hogy hasonlóképpen önmaga teljességével kiszolgáltassa magát ennek a felé irányuló mozgásnak, egyben el is töröl, semmissé is tesz minden ember által megvetett alapot. Amikor létrehozni, biztos oltalomba helyezni, megtartani igyekszünk valamit - akár önmagunkat, akár családunkat, akár kulturális vagy gazdasági értékeket -, ebbe az alaptalanságba kell beletartanunk, vagy inkább engednünk kell, hogy ez az alaptalanság tartsa meg. (Hasonlít ez annak az alaptalanságnak a csodájához, amelybe valaki ránk irányuló szeretetének felismerésekor ütközünk, hiszen mindig is be kell látnunk, hogy nem találunk önmagunkban semmit, ami szükségszerű oka, méltó kapcsolódási pontja lehetne e szeretetnek; a valódi emberi együttlét mindenkor olyan térben valósul meg, amelyben hiába is keresünk támaszkodási pontot - bele kell vetnünk magunkat ennek kiszámíthatatlanságába.)

Ahogyan nem sokat ér, ha Istenről gondolkodva kizárólag a hagyomány talaján állva tájékozódunk, ha gondolkodásunk tárgya csakis a megelőző gondolkodási formák roppant sokszínűsége (ennek kiúttalanságát igazolja a teológiai könyvipar egyszínű mechanizmusa), hiszen a hagyományt az eredeti, semmiféle korábbi hagyományból le nem vezethető eseménybe, Jézus Krisztus megjelenésébe helyezkedve kell elsajátítanunk, úgy minden világ nyújtotta alappal érintkezve az eredeti alaptalanságból kiindulva kell cselekednünk. Ez az az állapot, amelyet Pál a keresztény élet alapformájáról beszélve úgy határoz meg, hogy az rászegeződés Krisztus keresztjére - a megragadhatatlan isteni szeretet legteljesebb megnyilatkozására.

- mikes -

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@storage.hu