Uj Ember

2001.08.26
LVII. évf. 33-34. (2768-2769.)

Főoldal
Címlap
Szent István ünnepére
Szent István-ének
Az örökség
Lelkiség
Döntés Jézus mellett
Augusztus 19., évközi 20. vasárnap
Liturgia CD-ROM-on
A két hét liturgiája
Lelkiség
A reményről, az elfelejtett erényről
Lelkipásztori tűnődések
Kirekesztve Isten országából?
Augusztus 26., évközi 21. vasárnap
Katolikus szemmel
Két szent fogalmunk: kereszténység és magyarság
Homokvár
Kalászszentelő ünnepek
Hagyományaink
Szemüveg nélkül
Katolikus szemmel
Hiteles liturgiát
Jegyzetlap
Harangszó
Augusztus 19-től 25-ig a nagymarosi római katolikus plébániatemplom nagyharangja szól a Kossuth rádióban.
Fórum
"Szívesen tennék tanúbizonyságot hűségről, becsületről"
Bubik István vallomása a szerepről és az emberről
Fórum
Tíz éve jött el először
Ki koronázta meg Szent István királyt?
Fórum
Eddig minden kihívásra tudtuk a választ
New York-i Szent István-ünnep
Uram, parancsold, hogy hozzád menjek...
Fórum
Beszélgetés Sirák Péter orgonaművésszel
Johannes Brahms magyar barátja
Átvilágítás
Zenés misszió történelmi vidékeken
Csillagporos káprázat
Fórum
"Az új nemzedékeknek kell teleírniuk"
Az ország egységének és függetlenségének jelképe
Fórum
Te Deum Egerben
Az Olvasó írja
Az aranyszobor
Tisztaságban, szegénységben, engedelmességben
Mint a nap
Országos karnagy és kántor lelkigyakorlat
Nagy püspökök, szép textilek
Kiállítás Vácott
Lapszemle
Fórum
A régmúlt és az új kenyér
Egy tanulmányi hét ízei
Mese
Fórum
Ami összetart egy nemzetet
Beszélgetés Trogmayer Ottó Széchenyi- és Magyar Örökség-díjas régészprofesszorral.
Híven eszméihez
Barankovics István írásai
Quo vadis Esztergom?
Város a föld alatt
XI. Ince pápa emlékezete Szécsényben
Fórum
Isten nagy dolgokat cselekedett velünk
Beszélgetés Balog Zoltán református lelkésszel, a miniszterelnök főtanácsadójával
Fél évszázad a szórványmagyarságért
Rendhagyó aranymise Abasáron
Szeretet a szomszédból
Fórum
Szentkirály
Virág a keresztelőre
Fórum
Gaude mater Hungaria...
A hanyi búcsúról
Fionella
Mészöly Dezső ünnepére
Az első egyházzenei doktori eljárás
Nyilatkozatok
Mayer Mihály pécsi püspök
Fórum
Az evangélium mindenki számára jó hír
Veres András püspök a millenniumi évről és a magyar egyház előtt álló feladatokról
Mindvégig a keresztényszociális átalakulásért
In memoriam P. Szigeti Imre József O. P.
"Misszió vagy a szeretet missziója"
Nemzetközi konferencia Szegeden
Jelenpor
Fórum
Boldog eredet, törzs, gyökér
Szent Lajos király magyar rokonsága
Rejtvény
Fórum
Aba-Novák különleges világa
Szent István-pannók a városmajori templomban
Felújításra szorul az ajkai templom
Szent Erzsébet emlékezete Szigetmonostoron
Ifjúság
Szabályos szabadság
Bérima
"Krisztussal együtt keresztre szegezve"
Új hang
Egy (valóban) újabb évezred?
Egy igazi kirándulás?
Mozaik
A magaslesről
Pompás vérvirág
"Áldott légy, Uram minden emberért!"
Papi jelmondat
A világörökség része
Márai először lengyelül

 

Hagyományaink

Kalászszentelő ünnepek

Szeged nagy kiterjedésű tanyavilága az 1800-as évek első felében alakult ki. Az alsóvárosiakból kirajzottak az úgynevezett Alsótanyát (több ezer holdas terület ez) népesítették be, míg a felsővárosiak a szintén több ezer holdas Felsőtanyát. Ezen a területen több mint tíz önálló falu létesült 1950-ben, s lett Alsótanya magja Alsóközpont - a mai Mórahalom városa -, a felsőtanyai részé pedig Balástya.


Mindkét terület szerves része az úgynevezett szögedi homokországnak, melynek első, az addig szűz földet feltörő "honfoglalói" színkatolikus családok voltak. Magukkal vitték a föld szeretetét és őseiktől jussolt vallásosságukat. Így adatott meg, hogy már az 1900-as évek elején templomok, kápolnák emeltetnek, és egyre több út menti fa-, később betonkereszt.

Alsóközpont határában ma is áll Magyar Papp Pétör keresztje.

Mellette ejtették meg az alsótanyaiak a keresztjáró napokon, a búzaszentelőkor szokásos, valamint a kalászszentelő miséket. Ezeken a jelentős, a jó termésért és vihar, jégkár ellen könyörgő miséken nemcsak az alsóközpontiak vettek részt, hanem a feketeszéliek, a zöldfásiak, a lengyelkápolnaiak, a királyhalmiak és a röszkeiek, sőt eleinte az alsóvárosiak is.

A kalászszentelés neve időközben aratóünnepre változott, mely alkalomra keresztek és lobogók alatt búcsús énekekkel érkeztek a környékbeli tanyaiak. Nemcsak az idősebbek, hanem - szinte többségükben fiatalok, főként, amikor 1935-ben éppen a szegedi tanyák között Kerkai Jenő jezsuita atya és Acsay Ilona Kalot- és Kalász-zászlókat bontottak.

A kalászszentelő és -megáldó szentmisét minden évben a szegedi püspök celebrálta. Ez alkalommal tábori oltárt emeltek, s az oltár mellé helyeztek el egy kéve búzát, egy kéve rozsot és egy, a fiatalság készítette aratókoszorút. Mise után a megszentelt kalászokból mindenki vitt haza, s otthon a nagyházbeli sublóton lévő egyik bögrébe tették, amelyben már ott volt a szentelt barkaág, a Márk napján szentelt zöld búza, és az úrnapi virág.

Ezeknek a szentelményeknek az ártó és gonosz időjárás, a rossz szellemek távol tartása volt a szerepük, amire sokat és föltétlen adtak az idősek; erejükben hittek.

Az 1946-os szétveretés után megszűntek a búcsús határjárások, aratóünneppel egybekötött kalászszentelést sem tarthattak többé a Magyar Papp Péter-féle keresztnél.

A rendszerváltás évében az újraszerveződő szegedi és tanyai Kalot- és Kalász-sejtek a volt Lengyelkápolnán (ma Zákányszék) a helyi polgármesteri hivatallal együtt szervezte meg az aratóünnepet és kalászszentelést. A diktatúrák alól való örömteli fölszabadulás tette, hogy hatalmas tömeg gyűlt össze a templom melletti tábori szentmisén, s emlékszem, az idősek alig akarták hinni, hogy ezt megérhették.

Zákányszéken - a hagyományokhoz híven - püspöki szentmise keretében szentelte és áldotta meg Gyulay Endre megyéspüspök a búza- és rozsszálakat, majd Boros Imre mondott ünnepi beszédet.

Föltétlen megemlítjük, hogy a zsákányszéki aratóünnepekre évtizeden át készített csodálatosan szép aratókoszorúkat Szabó Antalné Dicső Etel, kinek művei egykori házában kialakított - országosan egyedülálló! - aratókoszorú-múzeumában láthatók.

A környék falvaiban és Mórahalom városában is felújították a kalászszentelő hagyományt. Helyenként - például Mórahalmon - zenés-táncos, kaszás-sarlós felvonulással, mely helyeken kiskaszás aratással idézték a hajdani, sok verejtékkel járó aratást. S mint régen, a legtöbb helységben esti aratóbállal fejeződött be az immáron megújult, s hisszük, hogy az idők végezetéig fenntartható aratóünnep és kalászszentelés szokása, s a megszentelt őrleményekből sülhet és kerülhet asztalunkra mindennapi kenyerünk.

Ifj. Lele József

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@storage.hu