Uj Ember

2001.04.29
LVII. évf. 17. (2752.)

Az esztergomi érsekség alapításának ezeréves jubileumát ünnepi szentmisével ünneplik április 29-én délelőtt fél 11 órakor az esztergomi bazilikában.

Főoldal
Címlap
A szlovák főpapok ismét nemet mondtak...
A felvidéki magyarok nem kaphatnak magyar püspököt
Kinek volt fontos?
Leszavazták az egyházi törvény módosítását
Húsvét fénye az új évezrednek
A pápa húsvéti üzenete
Halálhajó
Lelkiség
A feltámadt Krisztus egyháza
A teremtés támogatása
Jegyzetek a liturgiáról
"A vezeklők visszafogadása" nagycsütörtökön
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
Lelki ismeret
Jézus emberi arca
A búzaszentelés
A nevetés: gyógyszer
Szülinap, avagy az örömről
Az ünnep méltóságáért!
Taizé - Fóton
Családunk Magyarország
Lapszél
Szappanoperák
Élő egyház
Ezeréves az esztergomi érsekség
Helyzetjelentés a marista testvérek cigány- pasztorációjáról
Hídépítés Esztergomban
Egyház és sajtó - Szegeden
Élő egyház
Shakespeare titkos katolikus volt?
Pápai érdekességek (XIII.)
Fehér ruha
Új orosz nagykövet a Vatikánban
Fórum
A globalizáció erkölcsi problémáiról
Budapesten tanácskozott a Katolikus Egyetemek Európai Szövetsége
"Emese álma"
Jótékonysági kiállítás az Alfa Szövetség céljainak segítésére
Az első templomépítő emlékére
Áramkörökben
Végvári Vazul könyvéről
Az Olvasó írja
A legősibb katolikus egyetem
Fórum
A zene márciusa
Budapesti Tavaszi Fesztivál
Becsüljük meg a maradékot
Parola a halállal
Jézus anyanyelve
Fórum
Bor folyt a kútból
Római mesék
Szeged-Csanádi Főegyházmegye
Az ország legmélyebb pontján - papi segédlettel
Politizáló egyházi emberek
Templom a falu közepén és a lelkekben
Ellopták a hitoktatók fizetését
Európai magyar ifjúság
Árpád-kori kolostor
Derűs, szent szobrok százai
A tápai Krisztus
Ifjúság
"Földi csodaként éltem meg..."
Országos egyháztörténeti vetélkedő Iván községben
Örök húsvét
A sas és a medve
A szent közömbösségről
Rejtvény
Tíz év alattiaknak
Kultúra
Egy személyes élményről
"Ama kései..."
Németh László jubileumára
Németh László gondolataiból
Ködlovagok
Szakrális művek a Műcsarnokban
Fórum
Ahol még nem volt templom
Országos sportverseny Gyulán
Fényképkiállítás a kassai dómról
A kopt liturgia magyar tudósa
Rejtvény
A rejtvényben a Jelenések könyvéből való gondolat befejezését olvashatjuk.
Mozaik
Az Eucharisztia szolgálóleányai
Up-up-up
Szent Lázár ünnepén
Közös keresztútjárás
Szilveszter útja - Európa útja
Konferencia Budapesten
Fogadalomtétel

 

A szent közömbösségről

"Mindannyian törekedjenek, a lehető legnagyobb buzgalommal, a közömbösség erényére, amelyet Jézus Krisztus és a szentek oly nagyra értékeltek és oly nagy mértékben gyakoroltak is, hogy ekképpen ne vonzódjanak semmiféle ranghoz, semmiféle személyhez, semmiféle helyhez, s hogy így mindenkor készek legyenek mindent jó szívvel elhagyni, Isten kedvéért." Az e szavakat leíró Páli Szent Vince nemcsak a Szeretet Nővéreinek összeállított regulájában szánt fontos szerepet a szent közömbösség kérdésének, beszédeiben is többször visszatért rá. Ezzel természetesen igen régre visszanyúló, nemcsak az első századok kereszténységén belül, de (eltérő hangsúlyokkal ugyan) az ókori erkölcsfilozófiában is eleven hagyományhoz kapcsolódik, a közömbösség mint belső állapot a keresztény spirituális hagyományon belül nagyszabású formában és önálló témaként azonban igazán csak a XVI. századtól jelenik meg, Vince már kidolgozott tanításra támaszkodhat.

Ha Páli Szent Vincétől visszafelé haladunk az időben, elsőként Szalézi Szent Ferenc műveiben és leveleiben találhatunk lényeges megfontolásokat a közömbösség állapotára vonatkozóan, sőt Ferenc egyik tudós ismerője szerint a keresztény élet egészét átfogó tanítása lényegében "a szent közömbösség lelkiségén" alapul. A Ferenc által leveleiben a "lélek közömbössége és szabadságaként", a "saját akarat megtagadása és közömbösségeként" emlegetett állapot a teremtett dolgokhoz való viszonyra és az ehhez korántsem csupán külsőlegesen kapcsolódó emberi önmeghatározásra vonatkozik. Az Istenhez ragaszkodni kívánó nem vonzódik semmihez, nem "érdekelt" semmiben, szabadságát Istennek átadva egyképpen elfogad mindent Istentől, "olyan, mint egy viaszgolyó Isten kezében", olyannyira, hogy "kioltja tulajdon akaratát".

Mindez embertelennek tűnhet, de nem a teremtett világ öncélú megtagadását jelenti, hanem a hozzá való viszony és az emberi önértelmezés Isten akarata szerinti formálására vonatkozik. "Az ebben a közömbösségben létező lélek, amely nem akar semmit, hagyja, hogy Isten azt akarja, ami neki tetszik, s akarata egyszerű és átfogó figyelmen nyugszik."

A szent közömbösség persze nem azonos a mindenbe beletörődő rezignációval, fölötte áll annak, hiszen "Isten akaratának szeretete révén" képes szeretni azt, amit az isteni akarat tárgyaként ismer fel: "ahol valódi közömbösség uralkodik, ott nem lehet sem bosszúság, sem szomorúság".

Mielőtt bárki is a kereszténység egyik talán nemes, de a világtól idegen és amúgy sem megvalósítható eszméjeként egy mosollyal túltenné magát mindezen, érdemes szót ejteni arról, hogy ez egyszerűen csak a páli "élek, de nem én élek, hanem Krisztus él bennem"- nek a kifejtése: a világ a boszszúságok, a vágyak, az érdekek, a keserűség formájában az Istenhez ragaszkodókat is maga alá gyűrheti, s a szent közömbösség az egyetlen útja annak, hogy a világot legyőző Krisztusba kapaszkodva magunk is uralkodjunk a világon.

Mikes

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@storage.hu