b) Hogyan kezd működni Isten kegyelme az ember szívében? Valami passzív befogadó készségre mindenképpen szükség van. Sok embernél ez a passzív készség Isten felé, egy erénynek a húrja, amely elkezd zengeni, remegni a természetfeletti érintésére. Ez olykor a szeretet, vagy a jámborság, ez nagyon gyakran az őszinteség, a szív nyitottsága az igazság felé Egy lélek, aki őszintén érvényesíti az igazságot önmagával és másokkal szemben, az nyitott Isten kegyelme felé. Ez jól látható szent Pálnál. A keresztények üldözésében kíméletlenül érvényesíteni akarja az igazságot, ahogyan azt ő megismerte. Az igazság őszinte követésének igénye olyan erős volt abban, hogy Istenért és népéért dolgozzon, hogy le akarta győzni a Názáretinek új szektáját. Az ő esetében látjuk: egy olyan lelket, aki őszintén keresi az igazságot, még ha téves úton jár is, Isten nem taszítja el magától. Bárhol kezd működni Isten kegyelme, amióta a mennyei Atya Máriát arra választotta ki, hogy a Megváltó Édesanyja legyen, Mária szeretne ennél közreműködni. Szeretné az isteni kegyelem eredményes működését előmozdítani. Erre nagy szükségünk van. Mi is hasonlítunk egy kicsit az idős Erzsébethez, aki őszinte jóakarattal él, azonban gyenge, erőtlen és félénk. Bárcsak mindnyájan kiérdemelhetnénk Mária segítségét, közbenjárását! Bárcsak látogatása folytatódna mindnyájunknál, akiknek oly nagy szükségünk van segítségére! Hitünkkel szeretnénk elősegíteni, hogy minket is meglátogasson segítőkészségével. Ugyanis annak a reménységnek, amelyet Mária hoz életünkbe, a hit gyümölcsének kell lennie. Őt Istenanyának nevezzük. Isten Anyja, akiről tudjuk, hogy nem tőlünk távol élő Isten, aki parancsainak nehéz terhét rakja ránk, hanem a jóságos Atya, aki szeretné életünket gazdagon megajándékozni kegyelmével, amelyhez szükség van a mi részünkről a fogékonyságra ennek befogadásához. Ez a fogékonyság jelentkezhet az igazság őszinte keresésében, amely szent Pálnál is készséget jelentett a kegyelem befogadására. Máriától így elsősorban azt kérjük, segítsen minket Isten őszinte keresésében, amely egyre jobban megnyitja szívünket a kegyelem befogadására. Szívünk legyen mindig nyitott Mária látogatásának befogadására!
Szent István király, augusztus 20.
a) Tamási Áron szavait ma gyakran idézzük: Azért élünk, hogy valahol otthon legyünk. "Otthon lenni": e szavaknak nagyon gazdag a jelentése. Lelki világunknak sajátos igénye és tulajdonsága, hogy valami módon keresi belső egyensúlyát. Ha ezt emberhez méltó módon tudja megtalálni, akkor nincs lényeges hiányérzete, ha nem, akkor olyan belső nyugtalanság kerítheti hatalmába, amely megakadályozza, hogy másokkal igazi közösséget tudjon alkotni. További kudarc forrása lehet az, hogy az elégedetlenség ellenséges, romboló indulatokat ébreszthet benne és ezzel együtt, vagy e nélkül élvezetek hajszolásában, az anyagiak, a pénz mohó keresésével szeretné megszüntetni nyugtalanságát. Ezzel jár együtt, hogy idegenül érzi magát az életben. Nagyon fontos tehát, hogy az ember helyes módon találja meg benső egyensúlyát. Valahol igazán otthon legyen. Ehhez szüksége van arra, hogy találja meg igazi otthonát Istennél, legyen igazi otthona a család, és mozogjon otthonosan a társadalomban, ami úgy valósulhat meg, ha a társadalom is közösséget alkot.
Teremtsünk igazi otthont a hazában !
b) Ma nemzeti ünnepünk van, Szent István királyra emlékezünk, aki az akkori Európa mércéje szerint igazi nemzetté formálta hazánkat. A hit, az erkölcs értékeire tudta építeni nemzetünk életét és ez az igazi hazaszeretetet forrásává vált. Minden magyar érezhette, hogy e szavak nemes értelmében azért él, hogy e hazában otthon legyen. Amikor ma Szent István királyra emlékezünk, szeretnénk az ő segítségét kérni ahhoz, hogy mi magyarok és mindazok, akik velünk itt élnek, otthon érezzék magukat e hazában. Ehhez fel szeretnénk ajánlani a hazának hitünk értékeit. Szeretnénk hitünk irányítása mellett otthont találni Istennél. Ez az emberhez méltó életünk legalapvetőbb feltétele. Hitünk ösztönöz a hazaszeretetre, de az igazi hazaszeretet igényli a vallásosságot, Isten nélkül ugyanis a Földön sem lehet igazi otthonra találni. Az igazi hazaszeretet az erkölcsi értékeket is magáénak vallja. Igazságosság, egymás megbecsülése, kötelességteljesítés és még nagyon sok más erkölcsi érték nélkül nem lehet békében élni sehol a társadalomban, sem a munkahelyen, sem a politikai életben, sem a sportpályákon, sem a sportrendezvényeken. Végül különösen fontos, hogy mindnyájan otthon érezzük magunkat a családban. Az igazi ember élet bölcsője a családban van. A család úgy tud megfelelni e hívatásának, ha minél gazdagabb a hit és az erkölcs értékeikben.
Évközi 21. vasárnap, augusztus 22.
a) Péterrel kapcsolatban sok ismeretünk van az evangéliumokból. Beszámolnak arról, ahogyan hitvallást tesz Jézus személye mellett, ahogyan Jézus őt kiválasztotta, hogy ő legyen az egyház látható feje, bemutatják Jézus és Péter folyamatos kapcsolatát. Mindezek ismert részletek. Ezekről nagyon sokat olvashattunk, hallhattunk. Kevésbé szoktunk figyelni arra a mély barátságra, bizalomra, ami Jézus és Péter között létezett.
Jézus és Péter barátsága (Mt 16,13-20)
b) Péter volt az, akit Jézus először hívott meg maga mellé apostolnak és utána mindig úgy jelenik meg az apostolok körében, mint akinek kiemelt szerepe van mellette. Végeredményben mindig Péter felé fordul Jézus érdeklődése. Az evangélium beszámol az erősen eltúlzott kijelentéseiről, tagadásáról, heves ellenkezéséről, aki azonban mégis szimpatikus személyiség, lelkes és vidám ember, aki tettetés nélkül szereti Jézust, fenntartás nélkül csodálja. Ezeket a természetes képességeit Jézus is szereti, teljesen megbízik benne. Jézus őt teszi meg az Egyház kősziklájává, neki adja át a mennyország kulcsait. Amikor Jézus az apostolokhoz szól, mindig Péter válaszol a többiek nevében. Most is az ő vallomását közli az evangélium: "Te vagy a Krisztus, az élő Isten Fia." Ezt a baráti közelséget tételezzük fel akkor is, amikor egy egészen különös összeütközés történt közöttük. Amikor Jézus jövendő szenvedéséről és haláláról beszélt, Péter veszi a bátorságot, hogy szembeszálljon ezekkel a jövendölésekkel. "Ments Isten Uram! Ilyesmi nem történhetik veled!"(Mt 16,22) Nem engedheted meg, hogy ellenségeid kezébe kerülj. Jézus válasza nagyon keményen hangzik, de e keménységben is érzékeljük a baráti közelséget. "Terhemre vagy, mert emberi módon, s nem Isten tervei szerint gondolkodol." Jézust és Pétert körülveszik a többi tanítványok és a nagy számú hallgatóság. Ebben a keretben nem egymás mellett vannak, hanem Péter is tanítványa Jézusnak. Mégis közben ilyen közel vannak egymáshoz. Amikor Jézus szenvedésének kezdete előtt Péter lelkesen kijelenti, hogy bárhová követni fogja mesterét még élete feláldozásával is, Jézus ismét baráti módon, szelíden figyelmezteti, hogy ilyen mértékű lelkesedése nem helytálló. "Bizony mondom neked: még ez éjjel, mielőtt a kakas szól, háromszor tagadsz meg engem."(Mt 26, 34) Végül ez a baráti kapcsolat adja meg az igazi hátterét Jézus és Péter utolsó találkozásának, és egyben búcsújának. A Tibériás-tavánál játszódik le a jelenet Jézus feltámadása után. Itt kérdezi meg Pétert háromszor is: "Simon, János fia, szeretsz engem? (Jn 21,16) A kérdést nyilván nem az indokolja, hogy Jézusnak kétséges lenne Péter szeretete. Ő tagadása után, már mély és egész szívét átalakító bűnbánatot tartott. Már Jézus feltámadásának örömteli hite is ott élt szívében. Jézus kérdését a baráti szeretet megerősítése sugallja. Ez a szeretet arra törekszik, hogy látható jeleken, beszélgetéseken keresztül is elmélyítse a barátságot. Ilyen szempontból is figyelemreméltó Péter válasza: "Igen Uram, te tudod, hogy szeretlek." Nem saját szavaira, vagy bizonyítást nyújtó tetteire hivatkozik, hanem Jézus tudására, aki a szívekbe lát és így azt is tudja, Péterben milyen mélyen él a hozzá fűző szeretete.
Évközi 22. vasárnap, augusztus 29.
a) Jézus mindnyájunknak felteszi a kérdést: Szeretsz-e engem? Nem úgy, hogy jobban szeretsz-e engem másoknál, vagy oly módon, hogy milyen mértékben tudsz szeretni, hol vannak szereteted határai. Szeretsz-e engem, e szavakkal azt kérdezi tőlünk, hogy megvan-e bennünk a szeretetből történő teljes ráhagyatkozás készsége. Ez az a szeretet, amely nem tud másképen élni csak úgy, hogy egészen másért van. Jézus szavai mögött: "ha valaki utánam akar jönni, tagadja meg magát, vegye fel keresztjét és kövessen engem", végül is ez a kérdés van: szeretjük-e őt? Ha valaki igennel válaszol, ez azt jelenti: életével egészen követésének akarja szenteli magát, mindent elhagy, ami ezzel nem egyeztethető össze, ilyen értelemben veszi fel az áldozatvállalás keresztjét. ."A kereszt nem a fizikai szenvedést jelenti, hanem az igazi evangéliumi magatartást, ahogy Jézus azt tanítványainak meghirdette és saját példájával bemutatta." (Jakubinyi)
"Szeretsz-e engem?" (Mt 16,21-27)
b) Ehhez azonban annak is tudatában kell lennünk, hogy Krisztus előbb szeretett minket úgy, hogy ez a szeretet mindennél fontosabb volt. Először tehát ő ajánlotta fel mindnyájunknak ezt a szeretetből történő odaadást, csak így kérhette, hogy mi is ennyire szeressük őt. Életével, kereszthalálával mutatta meg nekünk annak a szeretetnek a példáját, amelynek egyetlen célja az volt, hogy másokért éljen, másokért áldozza fel életét. Így a hozzá hasonló szeretetet kéri tőlünk, amely létünk végső határáig tart, ahogyan ő szeretett minket vérének utolsó cseppjéig. Nem mi okoztuk az ő halálát, nekünk ehhez nem lettek volna megfelelő eszközeink. Ő áldozta fel magát értünk, mindenkiért odaadta életét. Ezt azért tette, hogy feltehesse nekünk a kérdést: "szeretsz-e engem" és erre a kérdésre lehetőségünk legyen az igenlő válaszra. Bármilyen körülmények között élünk, bármi legyen a hivatásunk, Jézus kérdése hozzánk is szól: szeretsz-e engem? A válasznál nem hasonlíthatjuk össze magunkat másokkal. Ez személyes kérdés, amely személyes, szabad választ kér, olyan választ, amely teljesen igénybe veszi a szeretetre való képességünket. Hogyan lehet ezt a nagy feladatot a hétköznapokban megvalósítani? Arról már hallottunk, hogy vegyük fel életünk keresztjét és így kövessük Jézust. Ez nem azt jelenti, hogy a földi javakról kellene lemondanunk, hanem Isten akaratát kell mindenben előtérbe helyeznünk. A további jézusi szavak ennek konkrét megvalósításához nyújtanak segítséget. Aki meg akarja tartani életét, elveszíti azt, olvassuk az evangéliumban. Mire figyelmeztet Jézus ezekkel a szavakkal? Életünk célját, törekvéseinket nem szabad úgy megfogalmaznunk, hogy ezeket Jézus nélkül, vagy ő ellene szeretnénk megvalósítani. Ha úgy terveznénk, úgy élnénk, hogy így akarnánk életünket élni és így magunknak megtartani, akkor üressé és értéktelenné válnánk, valójában tehát mindent elveszítenénk. Aki pedig olyan értelemben hajlandó elveszíteni életét, hogy azt Jézus követésében szeretné élni, ezzel valójában megtalálta életét.
Évközi 23. vasárnap, szeptember 5.
a) Az Egyháznak gyakran tesznek szemrehányást azért, mert túlságosan szigorú, sokat beszél elítélőleg az emberek rossz cselekedeteiről. Ilyenkor azonban elsősorban arra gondoljunk, hogy ez csak a rosszaság tényének a megállapítása, amely abban áll, hogy valaki visszautasítja Isten akaratát, vagy nem fogadja el az Egyházat, amely pedig Krisztust szolgálja a Földön. Amikor az Egyház Krisztust képviseli a földön, az ő tanítását közvetíti, akkor beszélnie kell a bűnről is, buzdítania kell a bűntől való elfordulásra is, mert Jézus ezt is kéri tőle. Bizony az is igaz, hogy aki az Egyházat visszautasítja, Istent utasítja vissza. Jézus ugyanis azért alapította egyházát, hogy emberi közvetítője legyen Isten tanításának és kegyelmének.
Isten mindig jót akar (Mt 18,15-20)
b) A bűn éppen abban áll, hogy a bűnös nem engedelmeskedik Isten akaratának, törvényének, amelynek pedig éppen az a rendeltetése hogy a szeretetet szolgálja és így az ember hűségben éljen Istenhez. Amikor bűnt követünk el, nem Isten utasít minket el, hanem mi fordulunk szembe Istennel és szeretetével. Szemrehányást tehetünk-e ezért neki, amikor mi tagadjuk meg őt, mi utasítjuk el őt? Amikor valaki például autóvezetés közben megszegi a közlekedési törvényeket, akkor nem a közlekedési rendőr hibája, ha felelősségre vonja törvényszegésért őt, sőt büntetést szab ki rá, hanem az autóvezető felelős ezért. A bűn elkövetésével azonban nemcsak Istennel fordulunk szembe, hanem embertársunk ellen is vétünk. Ez közvetlenül nyilvánvaló, amikor valakire haragszunk, megbántjuk, vagy jogaiban megsértünk. Amikor valaki vallásos életével rossz példát ad, ezzel megbotránkoztatja embertársát, vagy arra bátorítja, hogy forduljon szembe Istennel. Ilyen esetekben feladatunk lehet, hogy tapintatos figyelmeztetéssel igyekezzünk a jó utat megmutatni, segítséget nyújtani neki, hogy térjen vissza erre. "Ha vétkezik ellened testvéred, menj, fedd meg őt négyszemközt."(Mt 18,15) Ennek gyakorlásában azonban nagyon fontos a tapintatosság. Soha nem szabad a személyt elítélnünk, hanem azt a rosszat állítsuk szeretettel szemei elé, amelytől el kellene fordulni, amelyet le kellene győznie. Éppen az a nagy művészet, hogyan indítsunk valakit arra, hogy döntsön: küzdeni akar rossz cselekedetei ellen. A szigorúság, a haragos indulat erre nem alkalmas eszköz. Inkább az okos érvelés, amelyben helyezzük Isten akaratára, a hangsúlyt. Isten mindig jót akar nekünk, ez törvényeire is vonatkozik. Embertársunknak is úgy tudunk segítséget nyújtani a rossz legyőzéséhez, ha meggyőzően tudjuk megmutatni neki: ha rosszat tesz, ezt önmaga ellen is teszi. Ha pl. embertársait folytonosan megbántja, sértegeti, ez azt fogja eredményezni, hogy lassan mindenki elfordul tőle. MK
KÜLFÖLDI LAPOK ÍRÁSAIBÓL
A pokol nem hely, hanem állapot
Nagy érdeklődést keltett a "Civilta Cattolica", a jezsuiták kéthetente megjelenő folyóiratának legutóbbi számában az a cikk, amely a pokol témájával foglalkozik. A szerkesztők hiányolják, hogy napjaink homíliáiban, katekézisében nem esik szó az örök kárhozatról, és emlékeztetnek az egyház idevonatkozó hivatalos tanítására. A pokol "kiolthatatlan lángjai" nem egy primitív kereszténység örökségét képviselik, nem Isten haragját fejezik ki, hanem az ember erkölcsi szabadságának következményei. Mons. Giuseppe Lorizio, a Lateráni Pápai Egyetem fundamentális teológiájának professzora a Vatikáni Rádiónak elmondta: a kiolthatatlan tűz természetesen metafora, mivel a pokol nem hely, hanem állapot. Annak a személynek az állapota, aki a halál, vagyis a megmásíthatatlan döntés pillanatában, szabad választással szembefordul Istennel, másokkal, a világegyetemmel és saját magával. Ebben az értelemben a katolikus tanítás szerint a pokol a szabadság biztosítéka, mivel ténylegesen véglegessé teszi az ember élete során hozott szabad döntéseit, ha azok szakítást jelentettek Istennel, az emberekkel, a világgal. Az egyház arra szólít fel minden embert, hogy használja felelősen szabadságát, helyesen értékesítse a rendelkezésre álló időt, mivel ez a lét az egyetlen lehetőség, amit kaptunk, hogy megvalósítsuk magunkat a világban, a történelemben. Nem lesz rá más alkalmunk. Tudjuk, hogy a katolikus hit kizárja a lélekvándorlás minden elméletét, azt tartja, hogy ennek a létünknek egyedülálló értéke van.
Utalással Hans Urs von Balthasar svájci teológus állítására, miszerint Isten végtelen irgalma révén a pokol esetleg üres, Lorizio professzor rámutatott: e kijelentésben a remény kifejezéséről van szó. Reméljük, hogy a pokol üres, vagyis nincsenek ott elkárhozott emberek, hiszen hitünk azt tanítja, hogy bukott angyalok laknak benne. A svájci teológus elmélete nemcsak az isteni irgalom iránti reményünket fejezi ki, hanem annak a reményét is, hogy az ember képes befogadni ezt az irgalmat. Már a patrisztika korában Órigenésznél felmerült az "apocatastasi" gondolata, miszerint végül is rövidebb-hosszabb tisztulás után mindenki részesül az egyetemes megváltásban. Ma a prédikációkban, a katekizmusban gyakran elhanyagolják az örök büntetés témáját, mint ahogy olyan alapvető kérdéseket is háttérbe szorítanak, mint a halál misztériuma. Hozzászoktunk, hogy alkalmazkodjunk a korszellemhez, holott az egyház feladata, hogy továbbra is prófétai legyen a kortárs kultúrával szemben, ne laposodjon el. Arra van tehát szükség, hogy a katekézis minden szintjén, a plébániákon, a mozgalmakban az egyházi tanításból merítsenek, amely különös erővel tükröződik II. János Pál pápa magisztéri-umában mondotta végül Mons. Lorizio, a fundamentalista teológia professzora. VR/MK
VÁLTOZÁSOK AZ EGYHÁZMEGYÉKBEN
Pécsi Egyházmegye
Dispozíciók: Záborszky Kálmán kih. s. lelkész Tengelicről Szentlászlóra h. plébánosi; Farkas József kih. s. lelkész Szentlászlóról Újpetrére plébánosi; Wigand István plébános Újpetréről Tengelicre plébánosi kinevezést kapott.
Kinevezések: Címzetes apáti lett: Antal Géza plébános, ker. esperes; Arnold János plébános, ker. esperes; Dr. Goják János tb. kanonok, teológiai tanár és Kóbia Helmut plébános.
C. prépost lett: Csősz István plébános, ker. esperes. Tb. kanonok lett: Prettl Ádám plébános és Szonner Ádám plébános.
Tb. esperes lett Csoma Dezső plébános és Román János plébános.
Diakónusok: Hegedűs János, Manolache Lőrinc és Nagy Norbert.
Áthelyezések:
Újmisések: Csicsó János kih. s. lelkész Bikal, Gál Károly káplán Paks, Tencz Károly folytatja tanulmányait a Pázmány Péter katolikus egyetemen. Dohány Zoltán paksi káplán: Pécs-székesegyházi kápláni; Csibi Imre Pécs-székesegyházi káplán: mecseknádasdi plébánosi; Erb József mecsekjánosi plébános Máriagyűdi plébánosi kinevezést kapott. Bukovics István bikali kih. s. lelkész h. plébános Szentlászlón; és Pavlekovics Ferenc ált. helynök július elején foglalja el a Pécs-székesegyházi plébániát. MK
Kalocsa-Kecskeméti Főegyházmegye
Általános érseki helynöki kinevezés: Mons. Farkas László pápai prelátust a vonatkozó kánonok értelmében az érsekfőpásztor kinevezte a Főegyházmegye általános érseki helynökévé.
Szentelések: Június 29-én a Baja Szent Péter és Pál apostolok plébániatemplomban állandó diakónussá szentelte az érsekfőpásztor Both József és Csukor Árpád akolitusokat.
Excardinatio: Kovács József kerekegyházi plébániai kormányzó saját kérésére elbocsátást nyert a Váci Egyházmegye szolgálatába.
Incardinatio: Talapka István püspöki tanácsos, nagykátai plébános befogadást nyert a Főegyházmegye szolgálatába.
Felmentés-nyugdíjazás: Jávor Ferenc tb. főesperes, érseki tanácsos, plébános felmentést kapott a Baja Szent Antal Plébánia vezetése alól és nyugállományba került.
Személyi változások: Velencei Tamás miskei plébános felmentést kapott a miskei plébánia vezetése alól és rendelkezési állományba került, ugyanakkor a plébánia vezetésére adminisztrátorként Szeghalmi Ambrus kanonok, ker. esperes, Kalocsa-belváros plébánosa kapott megbízást. Jagicza József állandó diakónus, főszentszéki jegyző felmentést kapott Dankó érsektől a Mélykút-beltéri Plébánián végzett mindennemű megbízatása alól és kinevezte a Tompai és a Kelebiai Egyházközségek szolgálatára. Gábor Imre tb. kanonok felmentést kapott a Kiskunfélegyháza Sarlósboldogasszony Plébánia vezetése alól és kinevezést kapott a Kerekegyházi Plébániára plébánosnak. Talapka István püspöki tanácsos plébánosi kinevezést kapott Kiskunfélegyháza Sarlósboldogasszony Plébániára. Binszki József káplán egyházmegyei ifjúsági referensi tisztségének megtartása mellett felmentést kapott a Kecskemét-Főplébánián betöltött megbízatásai alól és plébániai kormányzói kinevezést kapott a Sükösdi Plébániára. Kosik Sándor káplán felmentést kapott a Kiskunmajsai Plébánián betöltött kápláni beosztása alól és kápláni kinevezést nyert Kecskemét-Főplébániára. Halász Zsolt diakónus a Kiskunmajsai Plébániára került lelkipásztori szolgálatra. Gál Jenő érseki tanácsos, érsekcsanádi plébániai kormányzó kinevezést kapott a Baja Szent Antal Plébániára plébániai kormányzónak.
Felmentések, kinevezések: Bolvári János jánoshalmi káplánt Dankó érsek felmentette a Főegyházmegye ministráns-referensi tisztsége alól, ugyanakkor Halász Zsolt diakónust kinevezte a Főegyházmegye ministráns-referensévé. Jagicza József állandó diakónus, főszentszéki jegyzőt szolgálati helyének megváltozása miatt az érsekfőpásztor köszönetnyilvánítása mellett felmentette az Érseki Főszentszék jegyzői tisztsége alól. Puskás Lajos állandó diakónus, lelkipásztori kisegítő kinevezést kapott az Érseki Főszentszék jegyzőjévé.
Oldallagos ellátások: A Dunapataji Plébánia a Hartai Plébániához került oldallagos lelkipásztori ellátásra.
A Bátmonostori Plébánia a Nagybaracskai Plébániához,
a Borotai Plébánia a Jánoshalmi Plébániához, az Érsekcsanádi Plébánia Baja Szent Antal Plébániához került oldallagos lelkipásztori ellátásra.
Felfüggesztés: Törjék Norbert szeremlei lelkészt a C.I.C. 227. kánonjának 2 §-a és az 1396. kánon megsértése miatt papi szolgálata alól felfüggesztést kapott. MK
Egri Főegyházmegye
Nyugdíjazás: Gulyás Béla c. esperes, jászdózsai plébános és Som Ferenc c. esperes, alattyáni plébános saját kérelmükre, az érsekfőpásztor köszönete és elismerése nyilvánítása mellett nyugállományba került.
Szerzetesrendbe távozás: Ágfay Antal h. esperes, tiszafüredi plébános a Kapucinus Rendben kezdi meg jelölt idejét.
Plébánosi kinevezés: Bordás Péter Tiszacsermelybe, Kocsis Sándor Felsővadászra, Dr. Linczenbold Levente teológiai tanár Egerszólát-Egerszalókra, Takács Tamás Hidvégardóra kapott plébánosi kinevezést.
Plébánosi áthelyezés: Szegedy György Besenyszögre, Székely Dénes Ózd I-re, Timkó István Szögligetre, Molnár József Jászalsószentgyörgyre, Csizinszky György Adácsra, Bereczkei Miklós Tiszafüredre, Kiss Lajos Jászberény-Szentkútra, Tóth József Tardra és Sály Miklós Pétervásárára nyert áthelyezést.
Lelkiigazgatói megbízás: Balog Gyula az Egri Szeminárium spirituálisává kapott kinevezést.
Érseki jegyzői kinevezés: Kiss Csaba érseki jegyzői kinevezést kapott. MK
Vissza a főoldalra | Ugrás a lap tetejére
[© Minden jog fenntartva.]
Észrevételeit kérjük írja meg a wmaster [kukac] katolikus.hu címre.
Módosítva:
1999. 07. 30.