HOMÍLIAVÁZLAT

Évközi 15. vasárnap, július 11.
Önfejűség és fogékonyság (Mt 13,1-23)

a) A magvetőről szóló példabeszéd jól szemlélteti a farizeusok érzéketlen viselkedését Jézus tanításával szemben. Ők nem akarták ezt szívükbe fogadni, nem akartak igazán hallani és látni. Mereven elutasították személyét és szavait. "Nem akarták", ezek a szavak azt jelzik, hogy szabadon döntöttek így, vagyis az embernek szabadsága van ahhoz, hogy szembeforduljon Istennel. Ez megdöbbentő és tragikus képessége az embernek, amelyet még jobban kiemel a farizeusok esetében az a körülmény, hogy Jézus hozzájuk is fordul tanításával. Szeretné, hogy meghallgatnák. Mindent megtett azért, hogy szavai meggyőzőek legyenek. Beszédében jelen voltak azok az adottságok, amelyek segítették elfogadását. Világosan szólt és szeretettel. Isteni tekintéllyel és megalapozottan. Ha valaki el akart gondolkodni a hallottakról, akkor csodálatos felismerés birtokába juthatott. Jézus Isten országát hozta közénk az üdvösség ajándékával! Aki ezt befogadja, azzal a reménységgel élhet, hogy a halál nem az enyészetbe taszítja, hanem az örök boldogságot nyitja meg számára. Isten nemcsak felajánlja ezt a lehetőséget, hanem fáradozik azért, hogy ezt elfogadjuk. Ennek komolyságát jelzi, hogy az Ószövetség prófétái részletesen megjövendölték, hogyan fáradozik Isten üdvösségünkért, a Megváltó hogyan fogja megszabadítani az embert, hogyan fogja felemelni a bűn mélységeiből. Ha ilyen nagyszerű üzenettel fordul hozzánk a jó Isten, akkor mi tesz minket olyan elesetté, mi köti gúzsba olyan tragikus mértékben szabadságunkat, hogy nem akarjuk ezt tudomásul venni, befogadni életünkbe?

b) Az embernek lehetősége van arra, hogy saját feje után menjen. Ennek az elhatározásnak az adja meg a rosszaságát, hogy benne a bűnös önzés uralkodik, amely egyben szabadon választott és elhatározott önzés. Ennek azután az a következménye, hogy elzárja másoktól az ember szívét. Hiába szeretné valaki őt megszólítani, hiába szeretne segítséget nyújtani, hogy eljusson annak az igazságnak az ismeretére, amely az üdvösség útját mutatja meg, ez megakadályozza e fáradozás sikerét. Mikor lehetne szívünk igazán nyitott mások szavának elfogadására? Ha valaki szeretettel szólít meg minket. Ennek van a legnagyobb ereje ahhoz, hogy lebontsa az önzés falait. Ez azonban lehet olyan erős is, hogy a szeretetnek is ellent tud állni. Nem akarunk semmit látni, nem akarunk semmit hallani, mert vágyainkhoz erősebben ragaszkodunk, betölti szívünket a kísértések csalogató hangja. Ha őszinték vagyunk magunkhoz, akkor belátjuk, sokszor azért van kedvünkre, hogy süketek és vakok legyünk, mert egyszerűen ebben leljük örömünket, ez elégít ki minket. Szívünknek ezt a belső rendezetlenségét még tovább növeli, hogy soha nem is vádoljuk magunkat azzal, hogy nem hallgattunk másokra. Sőt másokat teszünk felelőssé azért, hogy minket kudarc ért. Ha pedig valaki szeretne meggyőzni minket arról, hogy milyen butaságokat beszélünk, akkor hajlamosak vagyunk arra, hogy ezt igazságtalan viselkedésnek, alaptalan vádaskodásnak tartsuk.

c) A farizeusok nem voltak jobbak nálunk. Nem hallották meg igazán Jézus szavait, mert önzésük, igaznak vélt tudásuk, jogosnak vélt vágyaik érdektelenné tették tanítását. Nem Isten vonta meg tőlük szeretetét, nem ő tette szívüket érzéktelenné szavával szemben, hanem ők utasították el. Ha megértjük érzéketlenségüknek, tagadásuknak okát, akkor ez minket is segít abban, hogy felkészítsük szívünket Isten befogadására. Döntő jelentősége van annak, hogyan értelmezzük életünket, vágyainkat, hogyan fogalmazzuk meg céljainkat. Ma, amikor olyan sokat beszélünk szabadságunkról és sokszor értelmezzük helytelenül ennek természetét, amikor túlhangsúlyozzuk függetlenségünket, elsősorban ennek természetét jó alaposan átgondolni. A szabadság természetéhez nem a függetlenség kapcsolódik első helyen, hanem a felelősség tudata. Mindnyájan tapasztaljuk ugyanis, hogy sokféle döntési lehetőségünk van, és emögött rengeteg elképzelés húzódhat meg életünkről, önmagunkról. Amikor ezek között választunk, ezt azzal a tudattal tesszük, hogy a döntés a miénk, ezért felelősséget kell vállalnunk. Ezért fontos, hogy milyen eszmények, milyen célok vezetik döntésünket. Ez azonban még mindig nem meríti ki szabad akaratunk igazi természetét. Ehhez még valami hozzátartozik, ami legalább annyira titokzatos, mint a választási lehetőségeink természete. Ezzel együtt ugyanis azt is megéljük, hogy nem akárhogyan, hanem jól szeretnénk a többféle lehetőség között választani. A jóra törekvő igényünket azonban nehéz jobban megfogalmazni. Legegyszerűbben azt mondhatjuk, hogy jóra törekvésünk mögött a teljesebb, értékesebb emberség igénye van. Minél jobban éljük meg szabadságunk, felelősségünk igazi természetét, annál fogékonyabb lesz szívünk Jézus tanításának befogadására. Egyre jobban fogjuk felismerni szeretetét, csodálattal fogadjuk majd tanítását, igazságait, amelyek egyre jobban vonzzák majd szívünket, egyre jobban fogunk vonzódni személyéhez, egyre készségesebbek leszünk az üdvösség igéinek befogadására. MK

VÁLTOZÁSOK AZ EGYHÁZMEGYÉKBEN

Kalocsa-Kecskeméti Főegyházmegye

Diakónusszentelés: Április 1-jén, Nagycsütörtökön Bíró László segédpüspök diakónussá szentelte Czingulszki Zsolt és Halász Zsolt papnövendékeket. MK

Egri Főegyházmegye:

Papszentelés: Június 19-én 10 órakor az érsek-főpásztor pappá szentelte Artner Péter, Árvai István, Fehér Róbert, Kalóczkai Gábor, Nemoda Zoltán, Novák István, Tóth Gábor, Varga Béla és Veress Zoltán egri egyházmegyés diakónusokat. Ugyanakkor Badi József, Barta Csaba, Kovács Tamás, Racs Csaba, Sztancsik Tamás és Tutza Gábor egri egyházmegyés és Sipos György rozsnyói egyházmegyés ötödéves növendékeket diakónussá szentelte. MK

Esztergom-Budapesti Főegyházmegye

Papszentelés: Június 19-én fél 11 órakor kezdődő szentmise keretében a bíboros főpásztor pappá szentelte Mékli Attila és Mohos Béla papnövendékeket.
Diakónusszentelés: Dékány Vilmos segédpüspök május 22-én az esztergomi Bazilikában diakónussá szentelte Kiss-Maly László, Neruda Károly, Pokriva Károly, Szűcs Balázs és Czap Zsolt ötödéves növendékeket. MK

Székesfehérvári Egyházmegye

Felmentés és megbízás: Dr. Aczél László Zsongor OSPPE a megyésfőpásztor köszönetnyilvánítása mellett felmentést kapott a halásztelki plébánia vezetése alól, mivel rendi elöljárójának kívánsága szerint visszatért a pálosok közösségébe. Egyúttal eddigi beosztásának érintetlenül hagyásával oldallagos ellátásban Halásztelek ellátását Simon Péter, Csepel II. plébánosára bízta a megyéspüspök.
Papszentelés: Június 24-én a megyésfőpásztor áldozópappá szentelte Tornyai Gábort, diakónussá pedig Kurucz Zoltánt és Radnics Zoltánt.
Suspensio: A Lazarista Rend tartományfőnöke értesítésére Bíró J. Szilveszter aki 1997. július 5-én szentelődött pappá , kánonjogi akadály miatt felfüggesztésre került, papi szolgálati felmentése folyamatban van. MK

Győri Egyházmegye

Személyi változások: Győri Imre tb. kanonok, Győr-gyárvárosi plébános és Németh Attila c. kanonok, Győr-szabadhegyi plébános a Győri Püspöki Bíróság bírájává nevezte ki a megyésfőpásztor. Balinger Tibor érd. esperes a megyésfőpásztor köszönetnyilvánítása mellett nyugállományba került azzal, hogy a Zrínyi utcai kórházban továbbra is végezze szolgálatát. Horváth László soproni kórházlelkész kinevezést kapott a soproni kórház kápolnájához megbízott kápolnaigazgatónak. MK


Vissza a főoldalra | Ugrás a lap tetejére

[© Minden jog fenntartva.]
Észrevételeit kérjük írja meg a wmaster [kukac] katolikus.hu címre.
Módosítva: 1999. 07. 11.