Évközi 27. vasárnap, október 5. A szeretet Isten ajándéka
a) Ahol a házastársaknak nem sikerül otthonukban a szeretetközösséget fenntartani, ez nekik is, gyermekeiknek is igen nagy fájdalmat okoz. Ez a fájdalom tragédiaként nehezedik szívükre. Ezért nem szeretnék emberi ítéletet mondani azok fölött, akik egymásnak kimondott igenjüket bármilyen okból nem tudták megtartani. Csak arról szeretnék beszélni, hogy milyen értékeket valósítanak meg azok a házastársak, akik ragaszkodnak az egyházi házasságkötésük alkalmával kinyilvánított ígéretükhöz, hogy életútjukat minden körülmények között együtt folytatják és hűségesek maradnak egymáshoz.
b) Miért vált ma olyan kérdéses és nehezen megvalósítható értékké a hűség? Ma sokan nem ismerik, vagy úgy érzik, hogy nem is lehet vállalni a hűséget a házasságban. Hasonló problémák jelentkeznek azonban mindenhol, ahol végleges elkötelezésről és ennek megfelelő életvitelről van szó. Ennek az aggasztó jelenségnek sokféle oka van, amelyek között nehéz sorrendet felállítani. Talán azt a sok rossz példát tehetjük az első helyre, amely ellentétes a hűséges, megbízható életvitellel. Komoly nehézséget okoz azonban az a szemlélet is, amely folytonosan változó, alakuló lénynek mutatja be az embert. Ezt olyannak látja, amely az egész életre szóló elkötelezést nem tartja lehetségesnek. Az ember ugyanis annyira megváltozhat, mondja ez a szemlélet, hogy az új élethelyzetben már idegenné válik számára a vállalt ígéret, legyen ez akár hűség, vagy a szeretet is. Az előző látásmódból következik az is, hogy ezekre az értékekre nem is fordítunk elég gondot, nem ápoljuk, nem gondozzuk ezeket életünkben. Mégis az a pillanat, amelyben két fiatal felismeri, hogy egész életre szóló szeretettel szeretik egymást, ez leírhatatlanul értékes esemény életükben. Az a barátság, egymáshoz való tartozás, amelyre ez a szeretet vállalkozik, csodálatosan szép ajándék, amelyet így nem magunknak köszönhetünk, hanem kölcsönösen egymásnak. Ez a szeretet nem akar tárgyilagosan mérlegelni, hanem bizalommal, törődéssel, együttérzéssel ajándékozza meg a másikat. Ez nem felületes, hanem a szívet és így az egyént teljesen betöltő érzés. Nem múló hangulat, hanem természete szerint egész életre szól. Azért nevezzük méltán ajándéknak, mert nem lehet kiérdemelni, nem lehet rászolgálni. Ha valaki ezt úgy fogadná, hogy íme milyen jó vagyok, milyen nagyszerű fiatal vagyok, hogy Jancsi így szeret engem, akkor a maga részéről már tönkre is tenné ezt a szeretetet. Ez a tudat bezárná önzésébe és megakadályozná abban, hogy maga is ajándékként viszonozza ezt, amelyben ugyanezek az értékek vannak, tehát a bizalom, elkötelezés, odaadás, ezzel azonban csak néhányat említünk meg a sok közül. Természetesen ha az igazi szerelem kölcsönös ajándék is, ehhez megfelelő személyi értékekre, erényekre is szükség van. Erre a hála és a felelősségtudat egyaránt kötelez. A hála azzal a tudattal, hogy világosan felismeri, ez az ajándék szívből jövő komoly viszonzást igényel: tehát amennyire lehetséges, méltónak kell lenni ahhoz, hogy érdemes legyen erre a szeretetre. Ez komoly lelkiismeretvizsgálatra is ösztönözni fog, mely annak megismerésére fogja indítani a fiatalt, hogy melyek azok a rossz tulajdonságai, amelyek méltatlanná teszik a szeretetre. A felelősségtudat pedig arra figyelmeztet, hogy ha valaki így szeret, ennyire odaajándékozza magát, akkor komolyan vigyázni is kell erre. Ezt a szeretetet is ápolni kell, és vigyázni kell arra is, aki így szeret. Ha azonban ezt a kölcsönös ajándékozó szeretetet így nézzük, akkor fel kell ismernünk benne Isten ajándékát. Isten ilyen csodálatos adományaival is megmutatja nekünk szeretetét. Ez azt is jelenti, hogy hűséges hozzánk. Számíthatunk arra, hogy a tőle kapott szeretetet ő is védi, erősíti.
c) Isten hűségéről szeretnék még bővebben beszélni. Minél közelebb tudjuk őt hozzánk, annál inkább tudatában leszünk annak, mennyire számíthatunk bátorítására, biztatására. Isten mindig újra elfogad minket. Ő soha nem utasít el, mintha többé nem is akarna ránk gondolni. Emberileg szólva mindig erre a kérdésre válaszol: mit tehetek érted, hogy ismét hozzám tartozzál, hogy szereteted irántam erősebbé váljon? Bár nem voltál hozzám hűséges, én nem fordulok el tőled, hanem hívlak, várlak, erősítelek téged a visszavezető úton. Isten hűségének a jele itt van az oltáron: a kereszt. Ez azt hirdeti, Jézus mindhalálig hűséges volt küldetéséhez, mert azt nézte, hogy a világot megmentse. Ha két fiatal a házassági ígérethez ragaszkodva él egymásért, életük akkor Isten hűségének is jele. A házaséletnek lehetnek válságos időszakai, amikor nehezebb kitartani a szeretetben, jobban érzik a hitvesek a fáradtságot, elbátortalanodást. jelentkezhetnek kétségek, sőt bűnök is. Ilyenkor különösen fontos ezzel a hittel fordulni Istenhez. Ő hűséges hozzánk! Ő ajándékozott meg minket szeretetével, ő kapcsolta egymáshoz életünket. Nem hagyhat magunkra minket nehézségeinkben sem. Most is magunk mellett érezhetjük őt, számíthatunk segítségére. Az a tudat is erőt ad, ha két fiatal a házassági ígérethez ragaszkodva él egymás mellett, ez a hűséges szeretetközösség, Isten hűségének is jele. Ez is erőt ad ahhoz, hogy a házastársak egymás felé forduló szeretete megújuljon. Nem lehet könnyű mindig odamenni a másik házastárshoz, és bocsánatot kérni tőle, most ennek jelzésére szeretettel átölelni, megsimogatni. Erre is biztathat azonban a hozzánk hűséges Isten. Mindig emlékeztet ugyanis minket arra, hogy újra és újra megbocsátó szeretettel kopogtat szívünk ajtaján, és ha ajtót nyitunk neki, szeretettel ölel magához. MK
SZEMÉLYI VÁLTOZÁSOK AZ EGYHÁZMEGYÉKBEN
Excommunicatio visszavonása:
A folyó évi 1344. számon közzétett
excommunicatio-t
Dr. Dankó László Kalocsa-kecskeméti érsek visszavonta.
Iurisdictio
visszavonása:
Domby Ferenc székesfehérvári egyházmegyés pap Váci
Egyházmegyére
vonatkozó iurusdictio-ját Keszthelyi Ferenc megyésfőpásztor
visszavonta.
Kitüntető
cím adományozása:
Több évtizedes szorgalmas, hűséges lelkipásztori
munkájáért
Oláh Antal püspöki tanácsos, Dunakeszi-gyártelepi plébános Dorozsmai
apáti címet kapott.
Személyi
változások:
Dr. Farkas József viceofficiális, veresegyházi plébános
kinevezést
kapott a Váci Püspöki Bizottság helynökévé. Dr. Zsóka Sándor tb.
kanonok,
plébános a Váci Püspöki Bíróság helynöki tisztéből, valamint Dr.
Visnyei
Lajos protonotárius, c. esperes szentszéki kötelékvédői tisztségéből
felmentést
kapott, s a főpásztor mindkettőjüket megbízta, hogy legyenek
továbbra
is a Püspöki Bíróság segítségére tanácsadói minőségben. Molnár Zsolt
püspöki titkár kinevezést nyert a Váci Püspöki Bíróság jegyzőjévé.
Esztergom-Budapesti Főegyházmegye
Nyugdíjazás:
Saját kérésükre, a főpásztor köszönetnyilvánítása mellett
nyugállományba
került:
Dr. Balás János tb. kanonok, Budapest-Margitszigeti
kápolnaigazgató;
Greksa Ferenc érseki tanácsos, a Budapest-Szent Rókus plébánia
plébánosa
és Dr. Visnyei Lajos protonotárius, kanonok, Budapest-Újpest
plébánosa.
Személyi változások:
Dr. Breznay István káplán kinevezést kapott a
Budapest-Szent
Rókus plébániára adminisztrátornak; Magyar Ferenc városmajori
káplán Budapest-Újpes főplébánia plébánosa lett;
Szakács László
Budapest-Újpesti káplán áthelyezést nyert a Városmajori plébániára.
Kápolnaigazgatóság
oldallagos ellátása:
A nyugdíjazás folytán megüresedett
Margitszigeti
Szent Mihály kápolnaigazgatóságot a Budapest-Újlaki plébánia
látja el.
Hajdúdorogi Egyházmegye és a Miskolci Exarchátus
Papszentelés:
A megyésfőpásztor Jeviczki Ferencet, Demkó Istvánt, Kapin
Istvánt,
Kiss Attilát, Kiss Lászlót, Papp Miklóst, Szemerszki Mihályt és
Munkácsi Jánost áldozópappá szentelte.
Személyi
változások a Hajdúdorogi Egyházmegyében:
Dr. Hollós János prelátus,
téglási paróchus
a HF szabályzata értelmében felmentést kapott teológiai tanári
megbízatása
alól;
Vaszkun György főesperes, napkori paróchus nyugállományba
került;
Dr. Király Ernő felmentést kapott a Hajdúdorogi Katolikus Általános
Iskola lelki
igazgatói tisztségéből, miután a Püspöki Kar elnöke kinevezte őt
a Leányfalui
Szent Gellért Lelkigyakorlatos Ház igazgatójává;
Belme László
gávavencsellői
paróchus felmentést kapott tisztségéből és kinevezést kapott
Hajdúdorogra, az általános iskola lelki igazgatójává;
Papp Miklós
csengerújfalui
paróchus felmentést kapott tisztségéből és főpásztora Vácra
rendelte
és kinevezte a teológiai előkészítő évfolyam elöljárójának;
Janka Ferenc
nyírturai h. lelkész felmentést kapott lelkipásztori beosztásából és
főiskolai
tanári feladatainak jobb ellátása érdekében főpásztora nyíregyházára
rendelte;
Dr. Sivadó Csaba, az Egyházmegyei Iroda munkatársa kinevezést kapott
a Hittudományi
Főiskola rendkívüli tanárává;
Szónoczki János abaújszántói paróchus
kinevezést nyert a Sajópetri Egyházközség (Miskolci Exarchátus)
paróchusává.
Paróchusi
kinevezések:
Vaszkun György főesperes, ny. paróchus az újonnan
alapított
Nyíregyháza Kertvárosi Egyházközségébe;
Márku László penészleki
paróchus
Napkorra;
Dr. Sivadó János debreceni segédlelkész Penészlekre;
Papp Szabolcs vértesi
h. lelkész Csengerújfaluba;
Titkó István rakacaszendi paróchus
(ME) Vértesre;
Dobos Imre abodi paróchus (ME) Gávavencsellőre;
Demkó Balázs
nyíradonyi
segédlelkész Mezőladányba és
Szabó Gábor újfehértói segédlelkész Kölcsére kapott kinevezést.
Lelkészi
kinevezések:
Kiss Attila újszentelt h. lelkészi kinevezést kapott
Nyírturára.
Segédlelkészi
kinevezés:
Demkó István újszentelt Nyíradonyba;
Kapin István
újszentelt
Budapest-Rózsák terére;
Kiss László újszentelt Debrecenbe;
Papp
Miklós
újszentelt Nyíregyházára és Szemerszki Mihály újszentelt Újfehértóra
kapott kinevezést.
Személyi
változások a Miskolci Exarchátusban:
Petrássevits István c. esperes,
szikszói
paróchus felmentést kapott tisztségéből és nyugállományba került;
Kocsis István
felsővadászi h. lelkész felmentést kapott a Gadnai Egyházközség
oldallagos
ellátása alól és megbízatást kapott a Szikszói Egyházközség
oldallagos
ellátására;
Jeviczki Ferenc újszentelt lelkészi kinevezést kapott
Abaújszántóra;
Bodogán László nyíregyházi segédlelkész (HE) kinevezést kapott
Abodra paróchusnak;
Munkácsi János újszentelt Gadnára kapott h. lelkészi
kinevezést;
Lipusz László rakacai paróchus megbízatást kapott a Rakacaszendi
Egyházközség
oldallagos ellátásával;
Makláry Ákos papnövendéket, aki a Rómában
szerzett
egyházjogi licenciátus után Budapesten készül a doktori szigorlatra,
lelkipásztori
kisegítőként a Rakacaszendi Egyházközség szolgálatára kérte a
megyésfőpásztor.
Az egyházmegye
halottai:
Dr. Palatitz Jenő püspöki tanácsos, volt teológiai
tanár és szemináriumi spirituális, ny. dámóci paróchus életének 71.,
áldozópapságának
48. évében május 13-án elhunyt, temetése Nyíregyházán volt
május
20-án;
Dr. Timkó Mihály érd. esperes, volt teológiai tanár, ny.
tiszavasvári
paróchus életének 79., áldozópapságának 54. évében július 10-én
elhunyt,
temetése július 29-én volt Nyíregyházán;
Pregun Dezső c. esperes, ny.
végardói
paróchus életének 81., áldozópapságának 56. évében augusztus 1-jén
elhunyt,
augusztus 5-én helyezték örök nyugalomra a hejőkeresztúri temetőben;
Kocsis Péterné sz. Medveczky Mária tisztelendő asszony életének 79. évében
augusztus
9-én elhunyt. Temetése augusztus 14-én volt Szabolcsveresmartonban.
MK