
a) Húsvéti idő volt, amikor néhány görög, illetve pogány, akik imádkozni mentek Jeruzsálembe, szerették volna Jézust látni. Ezek éles ellentétben álltak a farizeusok cinikus, ellenséges viselkedésével, amelyről előzőleg is tudósít az evangélium: "A farizeusok akkor így szóltak egymáshoz: Látjátok, hogy semmire sem mentek? Lám az egész világ tódul utána!" (12,19) A görögök őszinte érdeklődését jelzi, hogy ők is az imádkozók között vannak. (20. v.), Istenfélők, vagy prozeliták voltak, akiket vonzott a zsidó vallás egy Istenhite, azonban nem tartották meg az összes mózesi törvényt, és a vallási szokásokat, így a böjtöt, a körülmetélést és így tovább. Mégis jelenlétüknek és vágyuknak, hogy "látni" szeretnék Jézust, nagy jelentősége van ebben az időpontban, amikor ő fölkészül a szenvedésre, amelynek ideje már egészen közel van. A puszta kíváncsiság nem vitte volna a görögöket Jézushoz, csak az őszinte vágy a hitre. Az a körülmény, hogy éppen most jelentkeznek, jelzi, hogy közel van Jézus órája, felemeltetésének és minden ember magához vonzásának ideje.
b) Jézus órájának közelsége ellentétes érzelmeket ébreszt szívében. "Most megrendült a lelkem. Mit is mondjak? Atyám, ments meg ettől az órától? De hiszen ezért jöttem, ezért az óráért." (27. v.) Elhatározását nem akarja visszavonni. Engedelmesen el akarja fogadni halálának óráját is, és így gazdag termést akar learatni. Bár a negyedik evangéliumban nem olvashatunk a Getsemáne-kert eseményéről, a vérrel verejtékezésről, a mostani szöveg tartalmazza a hagyományos szinoptikus elbeszélés minden elemét. Annak tudatát, hogy közel van az ő órája, a szorongást, a mennyei Atyához való feltételes könyörgést, de ezzel együtt ennek az órának elfogadását: "De hiszen ezért jöttem, ezért az óráért." A mennyből jövő vigasztalás kinyilvánítását: "Ez a szózat hangzott az égből: Már megdicsőítettem, és újra meg fogom dicsőíteni." (28. v.) Bár a szózatot a tömeg félreérthette, vagy nem is hallotta meg, az evangélista szándékát nem lehet félreérteni. Ahogyan a mennyei Atya dicsősége megnyilvánult Jézus szavaiban és tetteiben, úgy fog megnyilvánulni kereszthalálában és feltámadásában is: "Újra meg fogom dicsőíteni."
c) Azoknak, akik látni fogják Jézust, és hitük által részesülni fognak órájában, azoknak megígéri, hogy az Atya tisztelni fogja őket, és hogy részesülni fognak az örök életben. Életet elveszíteni, életet gyűlölni, magába foglalja a Jézussal való meghalást. Nem arról van tehát szó, hogy Jézus követése megkövetelné a földi életnek gyűlöletét. Ez a kifejezés inkább azt jelzi, hogy a Jézushoz fűződő kapcsolatunkkal földi életünk már nem jelent abszolút értéket nekünk. Nem akarjuk magunknak megtartani, hanem őt szeretnénk szolgálni, a vele való életközösségben éljük életünket. Ezzel "gyűlöljük" földies gondolkodásunkat, azt az életet, amely nem akarja befogadni Krisztus megváltó szeretetét. Aki így gyűlöli életét a világon, megőrzi azt az örök életre. A földbe hullott gabonaszemhez hasonlóan hal el, hogy még több életet hozzon létre, még több termést hozzon. Antiochiai Szent Ignác az élet gyűlöletének, elvesztésének következményét úgy élte meg, hogy így lett részesévé Jézus órájának. Ő Istennek a "búzája", szeretné, ha vértanúságában a vadállatok fogai ölnék meg. Érdemes vértanú lelkületét közelebbről is megismerni. Ehhez levelei nyújtanak segítséget, amelyeket akkor írt, amikor fogolyként hajón Rómába vitték. Amikor a hajó kikötött egy-egy kis-ázsiai kikötőben, a hívek meglátogatták őt. Ez adott alkalmat és lehetőséget a levelek megírására. A római híveknek írt levelében azt kéri tőlük, hogy semmit se tegyenek megszabadulásáért. "Soha többé nem lesz ilyen alkalmam Istenhez jutni. Milyen szép, hogy elhagyhatom a világot és Istenhez juthatok, hogy őbenne feltámadjak!" Leveleiben többször visszatérő gondolat, hogy életét, mint váltságdíjat és áldozatot adja övéiért "váltságdíj vagyok értetek", "engesztelő áldozat vagyok értetek", "lelkem áldozatul adja magát értetek". E szavai világosan jelzik, hogy a Jézus Krisztussal közösségben hozott áldozatainkat, jócselekedeteinek felajánlhatjuk másokért. Ő kifejezetten a bűnökért engesztelésként ajánlja fel életáldozatát. Ezzel minket is arra biztat, hogy imádságainkat, áldozatainkat, önmegtagadásainkat, szenvedéseink türelmes elfogadását mi is ajánljuk fel engesztelésül bűneinkért, amelyben benne van a hitetlenek megtéréséért való könyörgés is. Ezekben a kis áldozatokban is mindig velünk lesz Jézus, hogy erőt adjon nekünk, és hogy áldozatunkat igazán érdemszerzővé tegye. Antiochiai Szent Ignác erre így emlékezik: "Aki közel van a karhoz, közel van Istenhez, s vadállatok között Isten is ott van. Egyedül Jézus Krisztus nevében! Mindent elviselek, hogy együtt szenvedhessek vele. Ő erőt ad nekem, aki mindenestül ember lett!" Annak is tudatában van, hogy az emberi gyengeségek kísértéseivel is szembe kell néznie. "Imádkozzatok értem, nehogy elvetésre méltó legyek! Most még veszélyben vagytok, de hűséges az Atya Jézus Krisztusban, teljesíteni fogja az én és a ti kéréseteket." A nagyböjti idő most különösen emlékeztessen minket arra, hogy Antiochiai Szent Ignác lelkületét kövessük a mindennapok kicsiny áldozataival, jócselekedeteivel! MK
Püspöki helynök kinevezése: Erdő Péter segédpüspököt szaktudására és hozzáértésére történő hivatkozással főpásztora az Apor Vilmos Katolikus Főiskolán kívánja kamatoztatni, ezért kinevezte őt a Székesfehérvári Egyházmegye püspöki helynökévé és egyúttal megbízta a nevezett főiskola teljes körű felügyeletével.
Általános helynök felmentése: Brajnovits Ferenc kanonok, plébános, esperes saját kérésére, korára és egészségi állapotára való tekintettel felmentést kapott általános helynöki megbízatása alól.
Általános helynök kinevezése: Kiss János nagyprépostot főpásztora az egyházmegye vicarius generalisává nevezte ki.
Esperesi kinevezések: Nagy Mihály dunaújvárosi plébánost, mb. esperest a Szent Józsefről nevezett Dunaújvárosi espereskerület esperesévé, Sipos Péter perbáli plébánost a Boldog Özsébről nevezett Pilisvörösvári Espereskerület esperesévé kapott kinevezést.
Nyugállományba helyezés: Egészségi állapotára és életkorára való tekintettel Tabódy István kanonok plébános felmentést kapott Bicske és Csabdi, valamint filiái ellátása alól, és nyugállományba került. Ugyancsak nyugállományba került Dr. Szilárdfy Zoltán, aki eddig hosszabb betegszabadságon volt.
Plébánosi kinevezés: Eőry Zsolt felmentést kapott budakeszi kápláni és hittanári beosztása alól és főpásztora kinevezte őt bicskei plébánosnak, Bicske és Csabdi filiái, valamint Alcsútdoboz és Felcsút oldallagos ellátása mellett.
Betegszabadság: Egészségi állapotára való tekintettel Szulik Béla alcsútdobozi plébános felmentést kapott a plébánia vezetése alól és a Székesfehérvári Országos Papi Otthonba került betegszabadságra.
Oldallagos ellátás: Kandi István váli plébános megbízást kapott Tabajd, Szalontai Károly kálozi plébános megbízást kapott Pusztaegres és Sárhatvan oldallagos ellátására.
Kápláni kinevezés: Tóth Tamás Székesfehérvár-Belvárosi káplán felmentést kapott megbízatása alól és főpásztora kinevezte őt Budakeszire káplánnak és hittanárnak. Harkai Gábor Székesfehérvár-Vasútvidéki káplán felmentést kapott eddigi megbízatása alól és Székesfehérvár-Belvárosi kápláni kinevezést kapott.
Papszentelés és kinevezés: Erdő Péter székesfehérvári segédpüspök első püspöki miséjének bemutatásakor a megyésfőpásztor pappá szentelte Hortyi Gábor diakónust, aki egyúttal Székesfehérvár-Vasútvidékre került káplánnak. MK
Plébániai kormányzó kinevezése: A hatékony lelkipásztori feladat ellátása érdekében Blanckenstein Miklós pápai prelátus in materialibus et in spiritualibus plébánosi kormányzói kinevezést kapott a Budavári Nagyboldogasz-szony Főplébániára.
Bírói kinevezés: Az Érseki Bíróság hatékonyabb működése érdekében elöljárói hozzájárulás birtokában Pacsay J. Fidél OFMCap-t a bíboros főpásztor kinevezte az Érseki Bíróság bírájává.
Kórházlelkészi felmentés és kinevezés: P. Várnai Jakab OFM tartományfőnök kérésére megköszönve több évi fáradságos munkáját, egészségi okokból Bozóky István OFM felmentést kapott az esztergomi Vaszary Kolos Kórház kórházlelkészi beosztása alól, ugyanakkor Michels Antal Esztergom-belvárosi plébános kapott kinevezést a nevezett kórház lelkészévé.
Magyar Pax Romana Fórum lelkésze: A Magyar Pax Romana Fórum kérésére Hegyi Balázs káplán MPRF lelkészévé történt megválasztását a bíboros, főpásztor megerősítette.
Dimissio e statu clericali: Thadeus Kovács sacerdos archidiocesius Strigoniensis-Budapestinensis ab obligatio-nibus ex sacro Ordine Presbyteratus emanantibus a Sancta Sede dispensatus et sic e statu clericali dimissus est. MK
Személyi változások: II. János Pál pápa Szabó Tamást, a Püspökkari Titkárság irodaigazgatóját pápai prelátussá nevezte ki. Haller László helyőrségi lelkész megbízást kapott a győri Szent Erzsébet lelkészség vezetésére. Fekete András görög katolikus lelkész a megyésfőpásztor köszönetnyilvánítása mellett felmentést kapott az Egyházmegyei Karitász vezetése alól. MK
Személyi változások: Melo Ferenc EKIF-igazgató a megyésfőpásztor köszönetnyilvánítása mellett felmentést kapott munkaköréből és ugyanerre a feladatkörre kinevezést kapott Mike Róbert. Számvizsgálói feladatköréből felmentést kapott Fonyó Györgyné és Lázár Béláné. Erre a feladatkörre Lesták Jánosné kapott kinevezést. MK
Személyi hírek: Árvai István a hevesi plébániára adminisztrátori kinevezést kapott. Menyhárt Józsefet az Erdőtelek-kiskörei kerület esperesévé nevezte ki az érsek-fő-pásztor. MK
Káptalani kinevezés: Az esztergomi Főszékesegyházi Káptalan megüresedett stallumát a Káptalan megkérdezése után, véleményének birtokában betöltötte a bíboros, főpásztor. Csordás Eörs pápai prelátus, budapesti irodaigazgató a Lepold Antal stallumra kapott mesterkanonoki kinevezést, miután a megüresedett stallum promotio útján betöltésre került.
Személyi változások: Szakács István Rajmund OP plébános betegsége miatt Pucilowski József OP vikárius generális előterjesztésére a CIC 539. kánonja értelmében Jacek Gorski OP kapott kinevezést a Budapest Rózsafüzér Királynéja plébániára plébániai kormányzónak. MK
Vissza a főoldalra | Ugrás a lap tetejére

[© Minden jog fenntartva.]
Észrevételeit kérjük írja meg a wmaster [kukac] katolikus.hu címre.
Módosítva:
2000. 04. 01.